Fiabilitatea japoneză ajunsă deja proverbială, am verificat-o de curând și pe o compactă. Mazda3 are multe de spus după cinci ani de exploatare pe șoselele din România.
Japonezii au știut mereu să creeze mașini care să rămână apreciate și după ce au trecut bine de prima tinerețe. Pe această linie au mers și cei de la Mazda, a căror primă apariție într-un astfel de material a fost un succes. Era timpul pentru a vedea cum stau lucrurile și când este vorba de un model de volum, așa că am apelat la specialiștii de la Rădăcini pentru a detalia istoricul unei Mazda3 fabricată în 2006.
Mașina aleasă pentru testul de fiabilitate a fost cumpărată acum cinci ani din România și are în prezent aproximativ 120.000 km rulați în regim mixt urban-extraurban
Fiind un model ce a avut de combătut o concurență foarte puternică, inclusiv europeană, Mazda3 a trebuit să asigure un grad de satisfație a clienților care să dureze și după trecerea anilor și care să se răsfrângă pozitiv și asupra noilor generații. Așa a luat naștere o mașină construită simplist, fără artificii tehnologice inutile și care își face bine treaba pentru care a fost gândită.
Motorizarea exemplarului nostru este una mică pe benzină, de 1.6 litri. Acesta produce 105 CP si a fost construit pentru a funcționa mulți ani fără probleme cu condiția respectării intervalului de revizii. Distribuția este pe lanț, așa că nu există necesitatea înlocuirii periodice a elementelor de antrenare, iar schimburile de ulei se fac la o periodicitate de 15.000 km.
Cutia de viteze este și ea construită să dureze, iar cazurile de uzură a rulmenților sau de lipsă a etanșeității sunt foarte rare.
Suspensia este agilă și confortabilă, dar cu toate acestea are o durată mare de funcționare, cea față, spre exemplu, nefăcând probleme decât după 120.000-150.000 km. Folosit corect, ambreiajul are o durată mare de viață ce poate trece de 150.000 km și este ieftin ca piesă de schimb.
Frânele sunt bune și au fost înzestrate chiar și în această variantă de motorizare cu discuri față și spate. Acestea pot fi folosite, la o utilizare fără abuzuri, cam 60-100.000 km, în timp ce plăcuțele pot ajunge la 40-50.000 km.
La capitolul minusuri sunt de precizat imperfecțiunile de etanșare ale elementelor optice ce generează de multe ori condens la nivelul lămpilor de stop.
Componentele interiorului îmbrăcate în piele, respectiv schimbătorul de viteze și volanul, se exfoliază de multe ori prematur și aduc un aspect inestetic.
Unele probleme apar și în legătură cu componentele suspensiei spate, ce ajunge să își piardă eficiența prematur, de regulă după aproximativ 70.000 km.
Jantele de aliaj cunosc de multe ori fenomenul de oxidare ce ajunge să exfolieze lacul protector în anumite zone expuse mai mult căldurii radiate de discurile de frână.
Întocmai cu experiența avută cu celălalt model Mazda ce a fost examinat de colegii de la Rădăcini, Mazda3 nu ne-a înșelat așteptările și a arătat că este o mașină elegantă și sigură cu un grad de confort satisfăcător și care, întreținută corect, nu va face ca vizitele la service să devină o rutină decât pentru lucrările periodice de revizie.
Opinia specialistului:
„O mașină care ne oferă exact ceea ce ne așteptăm de la ea: fiabilitate, siguranță, costuri reduse de întreținere și, mai mult decât toate acestea, vizite foarte rare la service și justificate în principal doar de întreținerea normală“
Liviu Popescu, Director Service Rădăcini, locația Mărășești