Cu o istorie de 210 de ani, Peugeot este cel mai vechi constructor auto din lume. Ca ziarist la Auto Motor și Sport, Auto bild și AutoExpert am prins ultimii 25 de ani din istoria mărcii. Și momente frumoase au fost multe și de aceea mi-e greu să aleg unul. Iată câteva dintre ele din momentele de aur la epresei auto când nu era crize economice, crize sanitare și nci nebunia cu emisiile poluante.
În toamna lui 1996, Eurial Invest, importatorul de atunci al mărcii Peugeot în România, m-a invitat la lansarea internațională a lui Peugeot 406 V6 și 406 Break. Evenimentul a avut loc pe valea Loarei cunoscută și sub numele de “grădina Franței” și “tărâmul de basm al castelelor”. Multe dintre aceste castele sunt transformate în hoteluri de lux, cel de la Montsoreau fiind și gazda evenimentului.
Pentru un constructor de volum, lansarea unui motor V6 de 3 litri și aproape 200 CP era un moment important în acele timpuri. Noul motor care avea codul ES la Peugeot fusese dezvoltat împreună cu Renault și a înlocuit cunoscutul V6 PRV. Spre deosebire de V6 PRV care avea unghiul V-ului de 90 grade fiind derivat dintr-un V8, noul ES era mai compact, având unghiul V-ului de 60 grade și imprima lui 406 V6 o viteză maximă de 232 km/h.
În vara lui 1997 m-am reîntâlnit cu acest motor de această dată sub capota lui Peugeot 406 Coupe la lansarea internațională. Pentru mine, și astăzi, după aproape 25 de ani, 406 Coupe, desenat de Pininfarina, rămâne unul din cele mai frumoase cinci coupe-uri din toate timpurile. L-ar putea depăși doar Peugeot e-legend dacă Peugeot va decide industrializarea lui. Coupe-ul modern cu accente retro e-Legend creat de Gilles Vidal este unul din cele mai strălucitoare designuri din ultimii 20 de ani din industria auto. Faceți un exercițiu de imaginație și puneți alături 406 Coupe și e-Legend. Va fi greu să alegeți unul dintre ele.
În toamna lui 1998, Peugeot a lansat un model crucial: 206, succesorul lui 205, lansarea internațională având loc în orașul cu numele celebrei ape minerale Vittel. 206 a continuat ideea predecesorului său: o mașină ușoară și agilă, extrem de incitantă la condus. Era cam zgomotoasă însă era foarte plăcută la condus și xtrem de economică cu noul pe atunci motor diesel commonrail de 1,4 litri și 70 CP. Am mers de nenumărate ori cu el și am obținut frecvent consumuri de 4,5 l/100 km coborând uneori chiar sub limita de 4 l/100 km. Nici azi nu există ceva mai economic.
Cu Peugeot 206 m-am și căsătorit vreo 2 ani pentru că am avut o mașină la test de anduranță cu care am bătut toată Europa cale de 50.000 km de la începutul lui 1999 până în toamna lui 2000.
Apoi, spre sfârșitul toamnei anului 2000, m-am deplasat la căldură la Saint Tropez, în sudul Franței să iau contact cu Peugeot 206 CC. Ce semnifica CC? Coupe cabrio cu acoperiș escamotabil rigid. Un fel de Mercedes SLK la jumătate de preț și cu două locuri în plus. În acele vremuri, Peugeot organiza niște evenimente absolut fabuloase care începeau toate la Paris spre destinații unice. Și de fiecare dată în seara când ajungeam sau plecam din Paris, primeam un voucher la celebrul restaurant L’Auberge Dab din Porte Maillot. Este un restaurnat fabulos cu specific de fructe de mare unde este greu să găsești loc seara chiar și în timpul săptămânii. Când ajungeți la Paris, vi-l recomand cu căldură. Noi l-am numit în glumă cantina lui Peugeot dar este o cantină de superlux.
Peste doar 6 luni, în aprilie 2001, un alt moment important pentru Peugeot: lansarea lui Peugeot 307, succesorul lui 306. 307 a surprins la acea vreme prin alura de minivan cu parbrizul panoramic care oferea o vizibilitate superbă. De asemenea, motorul 2.0 HDI era o realizare de excepție. Nici mărcile premium nu se puteau lăuda cu un diesel atât de rafinat.
Am fost atât de impresionat de noul 307 HDI încât m-am căsătorit a doua oară cu un peugeot, un 307 2.0 HDI la un nou test de anduranță de 50.000 km desfăsurat din toamna lui 2001 până în primăvara lui 2003. După terminarea testului de anduranță am cumpărat mașina și am mers cu ea încă doi ani.
Între timp Peugeot a operat un facelift la 307 și a lansat un nou motor diesel 1.6 HDI cu 90 și 110 CP.După experiența foarte bună cu mașina de anduranță 307 2.0 HDI am decis să mă căsătoresc a treia oară cu un Peugeot de data aceasta ca proprietar și în vara lui 2006 am cumpărat în leasing un Peugeot 307 break 1.6 HDI cu care am parcurs 120.000 km în 10 ani. Portbagajul imens, confortul la rulare, bancheta spate foarte bine profilată și spațiul imens în spate plus rafinamentul motorului HDI care sună ca unul pe benzină și nu mormăie ca un diesel m-au convins. Iar de oferta de spațiu și confort s-au bucurat și soția și cei doi băieți ai mei la concediile prin Europa.
Faptul că 307 a fost o mașină foarte bună o dovedește și primul master test organizat de auto motor und sport și revistele partenere din Europa în primăvara lui 2004. Revista germană, o adevărată biblie a presei auto, pentru care am lucrat timp de 14 ani și de anul acesta din nou, a dorit să organizeze un nou tip de supertest care să fie recunoscut de toate autoritățile europene pentru că inludea și evaluări ale sistemmelor de stabilitate.
Deși avea 3 ani vechime, 307 s-a luptat de la egal la egal cu VW Golf V care apăruse abia de câteva luni. Țin minte că ziariștii germani erau surprinși că mulți colegi de-ai lor din celelalte țări ale Europei votau 307 înaintea lui Golf. Nota 10 pentru 307 la scaune, la confortul la rulare, la rafinamentul motorului diesel. la un moment dat o ziaristă germană care astăzi lucrează încă la auto motor und sport îmi spune după ce am dat un 10 pentru 307 la rafinamentul motorului diesel: “Stai că mai este de votat și Golf”. Eu i-am răspuns: “Știu, doamnă, dar am mai mers cu 1.9 TDI PD de la VW pe alte modele și este clar mai zgomotos. În niciun caz nu poate primi Golf mai mult și în niicun caz nota maximă”.
După aprecierile libere la calitățile subiective, 307 avea un avans în fața lui Golf. Apoi, după măsurători, 307 a confirmat și a cțștigat capitolul interior însă Golf a obținit câteva rezultate mai bune la alte probe și a cțștigat la mustață. Însă faptul că 307 a fost atât de aproape de a detrona referința Golf dovedește căt de bun era la acea vreme 307.
Și astăzi, Peugeot se remarcă prin excelentele dieseluri de 1,5 litri și 2,0 litri dar nu numai. Ultimul Peugeot pe care l-am condus a fost un e-208. Deși are motor electric, e-208 demonstrează că propulsia electrică nu înseamnă renunțarea la plăcerea de a conduce.e-208 se conduce la fel de incitant ca și ilustrul 205. Respect, Peugeot!