Emanuel – Mani – Gyenes și Marcel Butuza alături de cei trei membri ai echipei de asistență au ajuns pe 15 ianuarie la Lima punctul de finiș al Dakar 2012. După 8.300 de km și două săptămâni în care au trecut prin Pampas, au traversat munții Anzi și Atacama, cel mai arid deșert din lume, Mani Gyenes a terminat raliul pe locul 17 în clasamentul general, iar Marcel Butuza a adus echipei cel de-al treilea podium la clasa Maraton.
Aventura Dakar 2012 a debutat oficial pe 1 ianuarie în Mar del Plata (Argentina) și a continuat timp de două săptămâni făcându-i pe concurenți să-și depășească limitele în peisaje care mai ales în Atacama pe mulți i-au făcut să se gândească la Africa. Au fost 8.300 de km la categoria moto, peste jumătate dintre aceștia fiind reprezentați de probele speciale, au fost zile în care riderii erau nevoiți să se trezească la 4.30 dimineaţă și să concureze la ora amiezii la temperaturi ce depășeau 45 de grade Celsius.
Noul echipament de concurs, respectiv motocicletele KTM 450 RR, a reprezentat o noutate absolută pentru întreaga echipă, iar Marcel Butuza și-a asumat riscul de a concura la clasa Maraton în pofida necunoscutelor pe care le avea în față. În ziua de odihnă de la Copiapo, la jumătatea raliului, Marcel era liderul categoriei și întreaga echipă spera că motocicleta va rezista până la final. O schimbare a motorului ar fi dus la descalificarea din clasa Maraton și la pierderea unor poziții importante în clasamentul general. În cele din urmă, chiar dacă ultimele zile din raliu au fost mai grele decât se așteptau majoritatea concurenților și au fost nevoiți să treacă și peste o etapă maraton (nu a fost permisă intervenția echipei de asistență), ambii rideri Vectra Racing Team au ajuns la Lima.
Pe podiumul din capitala statului Peru, Mani Gyenes a urcat din postura de ocupant al locului 17 la general. Acesta este cel mai bun rezultat al unui pilot român în clasamentul general al Dakar-ului, iar pilotul sătmărean a dovedit că locul lui este în primii 20 de piloți din acest raliu. Practic, Mani s-a clasat în top 20 atât în 2011 când a ocupat locul 18, cât și în acest an. De altfel, clasarea de la ediția precedentă a fost cea care l-a trimis automat pe lista piloților de Elită ai Amaury Sport Organisation, organizatorul Dakar-ului.
De-a lungul întregului raliu, Marcel Butuza s-a luptat pentru câștigarea clasei Maraton cu Daniel Willemsen (Honda), olandezul care în 2011 a obținut cel de-al 9-lea titlu mondial la motocros cu ataș. În ziua de odihnă, Marcel avea un avans de peste 20 de minute în fața sa, însă aflarea la prima ediție a Dakar-ului cu noua motocicletă nu i-a permis pilotului brașovean să forțeze, având în vedere că motorul trebuia menajat pentru a ajunge la finiș.
Locul doi obținut de Marcel Butuza i-a adus echipei Vectra Racing cel de-al treilea podium la clasa Maraton. Frans Verhoeven în 2009 a câștigat această clasă pe o motocicletă Vectra, iar în 2011, Mani Gyenes și-a trecut în palmares victoria. Ambele victorii au fost obținute cu modelul KTM 690 Rally.
Marcel Butuza (Locul 2 Maraton, 44 la general): ”A fost un raliu greu în care mi-am asumat un risc destul de mare când am decis să concurez la clasa Maraton cu o motocicletă pe care nu am mai mers până la acest Dakar. Mă bucur că în aceste condiții am reușit să îmi îmbunătățesc performanța de anul trecut când am terminat pe 6 la Maraton. Le mulțumesc colegilor din echipa de asistență pentru că fără susținerea lui Liviu, Romeo și Rolf nu puteam ajunge în Lima.”
Mani Gyenes (Locul 17 la general): ”Mă bucur că am ajuns la Lima. Nu credeam că organizatorii ne-au pregătit zile atât de grele în Peru, însă anul acesta am traversat Atacama de la sud la nord și a fost cu adevărat impresionant. A fost un raliu dificil pentru toți din echipă având în vedere că am concurat cu noile motoare de 450 cmc. Liviu, Romeo și Rolf – membri echipei de asistență – ne-au ajutat foarte mult în acest Dakar datorită lor am reușit să ajungem la finiş.”
Cea de-a 4-a ediție a raliului Dakar găzduită de America de Sud a fost câștigată la cateogoria moto de francezul Cyril Despres. Pilotul KTM fiind cunoscut fanilor din România datorită celor trei victorii de la Red Bull Romaniacs – cel mai dificil raliu hard enduro ce se desfășoară anual la Sibiu.
Membrii echipei Vectra Racing vor reveni în România miercuri 18 ianuarie ora 19:15, urmând să ajungă pe Aeroportul Otopeni cu o aeronavă Air France de pe ruta Paris – București.