Abarth 500

Nu am reușit să găsesc nici măcar un motiv logic pentru care un Fiat 500 ar avea nevoie de 135 CP. Cu toate acestea, cei de la Abarth l-au construit, iar eu deja am început să mă împrumut.

  • Design exterior
  • comportament dinamic efervescent
  • Calitatea interiorului
  • exista Renault Clio Sport

Cu riscul de a îmi pierde credibilitatea încă din prima frază a acestui articol trebuie să recunosc că Abarth este una dintre mărcile mele preferate. Spre deosebire de nemți, francezi sau chiar englezi, preocupați aproape obsesiv de eficiență și costuri, italienii de la Abarth au avut întotdeauna o abordare total relaxată a preparării automobilelor de serie.

E aproape imposibil să nu remarci un Abarth, se aude la cinci km, are evazări laterale pe care le mai vezi doar pe mașinile vechi de raliu și, pe vremuri, aveau motoarele atât de mari încât nu încăpeau în compartimentul motor. Era ca și cum ai fi luat o mașină, piesele necesare modificărilor și le-ai fi dat unei clase de grădiniță pentru a le asambla. Desigur, mașinile lor erau atât de nepractice încât trebuia să fii un adevărat pasionat pentru a le suporta zi de zi, dar, deloc surprinzător, asta nu a făcut decât să îi confere lui Abarth o imagine de legendă.

Acum câțiva ani această legendă se află la doi pași de istorie și asta pentru că filozofia Abarth nu a prins decât în Italia, iar Fiat nu avea de gând să susțină un brand care nu putea produce măcar la nivel european. Din fericire, două modele noi și o abordare globală au reușit în ultimii ani să readucă mașinile Abarth pe șosea.

Arată ca un Abarth

500 Abarth nu mai are motorul la vedere, în schimb, e evident că a fost suficient de mare încât a fost nevoie să se bombeze un pic capota, iar asta nu poate fi decât o premisă pozitivă. Supradimensionarea a fost elementul priomordial și la spoilere, praguri, jante, eleron și cam orice element grafic pe care îl poți găsi.

În interior nota dramatică scade serios în intensitate, cu excepția trio-ului clasic volan-schimbător-frână de mână doar ceasul care afișează presiunea în turbină îți dă de înțeles că nu te afli într-un 500 standard.

Învârți cheia…

…și volanul începe să vibreze în ritm cu jocul pistoanelor. În orice altă mașină aș fi început să îmi pun întrebări serioase, într-un Abarth asta se numește personalitate. La fel și evacuarea, pentru un propulsor de 1.4 l zgomotul este de-a dreptul incredibil, la ralanti se aude ca un V8 cu volumul la jumătate, iar în accelerare țipă de parcă italienii au uitat să monteze sitele în tobe (responsabilul este un motor T-Jet 1.4 l și 135 CP).

Pentru un propulsor supraalimentat livrarea cuplului maxim la 3.000 rpm are toate șansele să te pună serios pe gânduri. Există însă o explicație precum și mai multe avantaje. Prea mult cuplu, prea devreme ar fi pus probleme deosebite unei punți de Fiat 500, indiferent de mărimea anvelopelor. Mai mult de atât, intervenția turbinei poate fi controlată din accelerație: apasă încet și presiunea de supraalimentare va fi atât de mică încât motorul se va comporta exact ca unul aspirat, apasă mai hotărât și acul presiunii din turbină va prinde curaj, la fel și cuplul.

În practică, aceast sistem te ajută foarte mult în viraje, acolo unde livrarea progresivă a cuplului face diferența dintre zgomot de anvelope și viteză. Cu toate acestea eficiența nu este chiar punctul forte al acestei mașini, 135 CP pe un șasiu de Panda înseamnă înainte de toate exuberanță, distracție.

Mașina asta se află la granița dintre stabilitate și inconștiență, alege viteza corectă și vei fi surprins de cum reușește să se agațe de viraje, joaca-te cu accelerația și mașina va fugi de sub tine cu toate patru roțile. Chiar și cu ajutorul diferențialului electronic (TTC) 500 Abarth nu va fi niciodată mai rapid decât un Clio RS sau o Corsa OPC. Norocul lui este că nu îl vei cumpăra cu gândul la secunde, îl vei cumpăra pentru modul în care te face să te simți și pentru toate acele mici defecte care definesc mașinile scorpionului de peste 100 de ani.

Date tehnice: Abarth
500
Sasiu si caroserie
Motorizare 1.4 T-Jet
Nr. usi/locuri 3/4
Masa proprie/totala [kg] 1035/1425
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 3660/1630/1490
Ampatament 2300
Volum portbagaj [l] 185 (610)
Motor si transmisie
Tip motor 1.4 T-Jet
Combustibil Benzina
Cilindree [cmc] 1368
Sistem alimentare injectie directa+turbo
Putere max. [kW(CP)/rpm] 99(135)/5500
Cuplu max. [Nm/rpm] 206/3000
Cutie de viteze Manuala/6
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 205
0-100 km/h [s] 7.9
Consum urban/extra/mixt 8.5/5.4/6.5
Emisii CO2 [g/km] 155

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top