În ultima perioadă, a apărut o nouă modă printre producătorii de mașini. Pentru a folosi anumite funcții ale mașinii pe care o deții, trebuie să plătești taxe. Sau, dacă le folosești mai des, soluția ar fi abonamentele. E o practică etică, sau un mod nerușinat de a-ți scoate în mod regulat bani din portofel?
Internetul a luat foc. ”BMW te taxează lunar ca să folosești încălzirea în scaune! Unde ajungem, în ritmul ăsta?” Întrebarea e justă, la fel ca și îngrijorările. După apartament (sau casă), mașina e a doua cea mai mare investiție pentru un om obișnuit. Deci, te aștepți ca, după ce o achiți, să-ți rămână ”de tot”, nu să stai agățat de rate de tot felul până când o vinzi sau o dai la fiare vechi.
Trebuie, totuși, să analizăm corect situația. N-o să mă transform în avocatul producătorilor, ci o să încerc să rămân vertical ca un arbitru. În primul rând, BMW nu a impus cumpărătorilor să plătească o taxă lunară pentru a putea folosi scaunele încălzite sau alte funcții. Asta este doar o alternativă. Privind lista de prețuri din Coreea de Sud, acolo unde s-a întâmplat grozăvia, vedem că scaunele încălzite pot fi cumpărate și folosite oricând, ca și până acum. Opțiunea costă aproximativ 400 euro. Dacă consideri că nu ți-o poți permite, poți opta pentru o rată lunară, de cca 17,5 euro. Mai pot fi ”închiriate” asistentul de fază lungă (8 euro/lună), volanul încălzit (9 euro), sisteme ADAS (300 euro), etc. Dar și ele pot fi activate la achiziție, plătind o singură dată.
Alte exemple de taxe
Volkswagen vine cu o altă idee. Așa cum scriam săptămâna trecută, se testează terenul pentru a cere o taxă pentru fiecare utilizare a sistemului de conducere autonomă. Firește, momentan este doar o idee, mai ales că folosirea fără supravegherea șoferului a acestor sisteme încă nu este legală. Toyota îți permite să plătești o rată de 7 euro lunar pentru a porni mașina de la distanță. Porsche și Jaguar – Land Rover îți permit să schimbi anumite modele pe care le au în ofertă, plătind o taxă lunară. Nu trebuie să le cumperi, ci o alegi pe cea care ți se potrivește cel mai bine oricând ai nevoie. Ai prins ideea: clar, ăsta e trendul. Spre asta ne îndreptăm, spre rate și spre plata unei taxe în funcție de utilizare.
Abonamentele și taxele per utilizare – corect sau nu?
E frustrant, în anumite cazuri. De exemplu, ai tot traseul de încălzire a scaunului montat, softul instalat, butonul fizic în mașină, dar… nu poți să-l apeși. E mașina ta, și nu prea. Te simți chiriaș, deși ai plătit-o integral, și ai plătit inclusiv sistemul de încălzire în scaune. E corect? Depinde.
E corect, dacă ne referim la funcții care au deja senzorii instalați. De exemplu, la asistentul de fază lungă, pilotul automat adaptiv, etc., care folosesc camerele și senzorii radar deja existenți, și utilizați de pachetul de asistență standard. Astfel, plătești doar o deblocare a funcțiilor softului, ca la Spotify, de exemplu, nu și montarea unui hardware dedicat. Dacă vrei mai mult, te abonezi, plătești per utilizare sau cumperi din start, cu banii jos, sistemul.
În cazul scaunelor încălzite, al volanului încălzit, etc, e corect doar dacă ai alternative reale. Adică, dacă ai posibilitatea să refuzi montarea sistemului pe mașină, sau să accepți montarea sa și să-l plătești fie integral, fie să apelezi la abonamentele propuse de producător.
Dar, în acest ultim caz, ar fi incorect, dacă ți s-ar ”băga pe gât” hardware-ul suplimentar. Și, pentru că producătorul își dorește să te țină agățat de abonamentele lunare, e posibil ca asta să se întâmple în viitor. Ar putea fi musai ca mașina să vină echipată ”full”, indiferent dacă tu optezi sau nu pentru anumite dotări. Și atunci, prețul mașinii standard ar crește, pentru că toate costă, și-ți sunt ”băgate pe gât” când o cumperi, chiar dacă tu (poate) nu vei folosi niciodată anumite echipamente. Iar asta ar fi total aiurea!
Bun venit în viitor!