Raportul ACEA – „State of the EU auto industry, Full-year 2022” arată că producția de mașini a României s-a majorat în 2022 cu 20,6%, poziționând țara pe locul șase în clasamentul producătorilor europeni de vehicule.
Conform raportului Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), la nivelul întregului continent s-a înregistrat în 2022 un recul cu cu 1,6% al producției de mașini generat în special de colapsul piețelor auto din Rusia și Ucraina. În acest context se remarcă majorarea producției din Uniunea Europeană (UE), de 7,1% și, mai ales, a celei din România, de 20,6%, factori care au estompat reculul general.
În ciuda unei îmbunătățiri a situației lanțului de aprovizionare, deficitul de semiconductori a rămas principalul factor limitator pentru producția de autoturisme din UE în 2022. Impactul penuriei a fost semnificativ în prima jumătate a anului, însă creșterea înregistrată în ultimele două trimestre din 2022, a duis la finalizarea anului cu o majorare cu 7,1% a producției totale din statele UE.
Trebuie însă remarcat faptul că această creștere are la bază un nivel de referință foarte scăzut. Cele 10,76 milioane de mașini produse de statele UE în 2022 sunt, desigur, cu 7,1% mai multe decât cele produse în 2021 (10,06 mil. unități), însă abia reușesc să egaleze volumul producției din 2020 (10,77 mil. unități). O comparație cu perioada prepandemică, arată că, volumul atins în 2022 este cu nu mai puțin de 24% mai mic decât cel din 2019 (14.09 mil. unități).
Deși ACEA nu menționează asta în raportul său, un factor important în creșterea redusă a producției din UE este legat de politica de prețuri a companiilor constructoare de mașini. Majoritatea mărcilor au decis în ultimii ani să favorizeze profitul în fața livrărilor.
Uzinele Dacia și Ford din România au asamblat cu 20,6% mai multe mașini
Clasamentul celor mai mari producători de mașini din Uniunea Europeană este dominat, istoric, autoritar de Germania. „Motorul Europei” a asamblat anul trecut 3,33 milioane de mașini, în creștere cu 13,2% față de producția din 2021. O privire în trecutul apropiat arată însă că nici Germania nu a revenit la perioada fastă din anii premergători pandemiei și crizei de semiconductori. Astfel, în 2019, Germania producea nu mai puțin de 4,49 milioane de mașini.
Al doilea mare producător auto din UE, Spania, se poate lăuda cu asamblarea în 2022 a 1,70 milioane de mașini, în creștere cu 6,5% față de volumul din 2021. Pe poziția a treia se află în 2022 Cehia, stat în care uzinele auto au asamblat 1,19 milioane de mașini, cu 8,7% mai multe decât în anul anterior.
Slovacia, producător auto aflat pe locul patru în UE, este singurul stat în care volumul de mașini asamblate a scăzut față de cel din 2021. Astfel, dacă anul trecut au fost produse 0,96 milioane de mașini, în 2021 erau asamblate 0,97 milioane.
În clasament urmează Franța, cu 0,94 milioane de mașini asamblate, în creștere cu 10,3% față de 2021, iar pe locul șase a urcat România. Cu 507.269 de mașini asamblate în uzinele Dacia din Mioveni și Ford din Craiova, țara noastră a înregistrat cea mai mare creștere din Top 10 față de 2021: 20,6%.
Majorarea producției din România a lăsat în urmă Italia, stat în care au fost asamblate anul trecut 476.929 (+6,5% față de 2021) și Ungaria, țară în care au fost produse 441.776 mașini (+6% față de 2021).
Prăbușirea pieței din Rusia a făcut ca, în loc de 1,34 milioane de mașini, producția din 2021, să fie asamblate anul trecut în statul est-european doar 437.633 de automobile (-67.4%).
O scădere importantă s-a înregistrat și în Marea Britanie, acolo unde uzinele au asamblat anul trecut doar 764.854 de mașini, recul cu 10,4% față de 2021.
China produce de peste două ori mai mult decât UE
Dincolo de clasamentele europene trebuie remarcat faptul că liderul mondial al producției de mașini rămâne, la mare distanță, China. În statul asiatic au fost asamblate anul trecut nu mai puțin de 23,17 milioane de mașini. Mari producători mondiali rămân – pe lângă UE și China – SUA (7,06 mil. unități), Japonia (6,62 mil. unități), India (4,32 mil. unități) și Coreea de Sud (3,42 mil. unități).
Astfel, în timp ce China acoperă 34% din producția mondială de automobile, producția din UE reprezintă 15.8%, cea din SUA 10.4%, iar cele din Japonia și India 9,7%, respectiv, 6,3%.
Conform ACEA, în 2022 au fost asamblate la nivel mondial 68.161,802 de mașini, în creștere cu 7,9% față de 2021.
Datele folosite de ACEA pentru raportul „State of the EU auto industry, Full-year 2022” au ca sursă S&P Global Mobility.