A treia generație Kia Sorento este construită pe o platformă complet nouă și se insinuează amenințător între BMW X3 și X5. Primul test în România cu Sorento 2.2 DSL cosmo AT 4×4.
De la început trebuie să lămurim un lucru. Sorento nu este un model pe platforma lui Hyundai Santa Fe. A treia generație Sorento este construită pe o platformă complet nouă, care aduce îmbunătățiri substanțiale și îi conferă celui mai mare SUV de la Kia atuuri importante în lupta cu rivalii de clasă medie.
Noul Sorento are alte proporții față de vechea generație. Este mai lung cu 95 mm, mai scund cu 15 mm și mai lat cu 5 mm, în timp ce ampatamentul a crescut cu 80 mm. Cu 4,78 metri lungime, 1,89 metri lățime și un ampatament de 2,78 metri, Sorento se plasează între BMW X3 și X5. Și volumul portbagajului a crescut semnificativ de la 515 la 605 litri, iar dacă se rabate și al doilea rând de scaune ajunge la 1.662 litri (BMW X3 550-1.600 litri, Audi Q5 540-1.560 litri). Interesantă este și povestea designului. Exteriorul a fost conceput de studioul de design Namyang din Coreea care a ținut cont și de opinia studiourilor de design din Frankfurt, Germania și Irvine, California, în timp ce interiorul a fost proiectat la studioul de design din Frankfurt.
Noi am avut pentru test versiunea de test cosmo cu șapte locuri și cu aproape toate opțiunile disponibile. La primul contact cu habitaclul nu putem trece cu vederea noul nivel de calitate Kia. Planșa de bord îmbrăcată în piele fină, plasticele moi pe consola centrală, dar și pe fețele ușilor, ornamentele piano negru de pe consola centrală, inserțiile cromate din jurul butoanelor ne confirmă că a treia generație Sorento joacă într-o ligă premium. Din punct de vedere al calității materialelor și asamblării, nu sunt diferențe vizibile față de BMW X3.
Și layoutul planșei de bord este complet nou. În partea superioară a consolei centrale tronează un display tactil de 7 inch al centralei multimedia care utilizează o interfață foarte user-friendly. Comenzile climatizării (opțional se oferă scaune încălzite, ventilate și volan încălzit) pot fi accesate și în formă clasică, dar și de pe displayul tactil, iar sistemul audio are un buton rotativ de volum plasat foarte la îndemână. Nu lipsesc nici comanda vocală cu funcții extinse, accesul la internet și nici cele mai moderne sisteme de asistență: pilot automat adaptiv, asistent de bandă și de unghi mort, asistență pentru traficul din spate și sistem de asistare la parcare cu cameră de luat vederi la 360 de grade.
Scaunele foarte bine configurate și cu o plajă largă de reglaj oferă o poziție de condus joasă și foarte confortabilă. Interiorul este extrem de spațios chiar și pentru o mașină de 4,78 metri lungime. În spate, pe rândul al doilea, este mult loc la genunchi și la cap și, grație lățimii de aproape 1,90 metri, trei persoane pot sta destul de confortabil. Mai mult, dacă al treilea rând de scaune nu este folosit, segmentele banchetei spate pot culisa fracționat înainte-înapoi, generând și mai mult loc la genunchi sau și mai mult spațiu în portbagaj. Ca și la BMW, bancheta este fracționabilă 40/20/40% iar spătarul este înclinabil sub mai multe unghiuri.
Segmentele banchetei se rabatează și de la un levier de la baza șezutului, dar și de la două manete practice din portbagaj. Accesul pe rândul al treilea este foarte facil prin dreapta, segmentul de 40% al banchetei culisând mult spre înainte. Surprinzător, pe al treilea rând, spațiul este chiar mai generos la cap decât într-un BMW X5. Subsemnatul, cu 1,80 metri înălțime, nu am atins plafonul cu capul. Sigur, aceste scaune nu sunt pentru călătorii foarte lungi pentru adulți deoarece poziționarea mai joasă a scaunelor implică o poziție obositoare a genunchilor. Însă pe distanțe de câteva zeci de kilometri sunt foarte practice, iar copiii pot sta liniștiți și sute de kilometri în deplin confort.
Chiar și cu șapte scaune la bord, sub podeaua portbagajului există încă două compartimente practice. Modalitatea de rabatere a scaunelor din rândul al treilea este simplă și eficientă, iar prin rabaterea și a banchetei de pe rândul al doilea, suprafața de încărcare este perfect plană. Cu un portbagaj cu formă regulată și ușor de încărcat, Sorento este unul din cele mai practice SUV-uri cu care am mers.
Cum se conduce noul Sorento? Nici aici nu mai există nicio legătură cu Santa Fe. La volanul lui Santa Fe simți că pilotezi un SUV mare și greu în timp ce în Sorento ai impresia că ești la volanul unei limuzine de clasă medie. Această percepție este cu atât mai meritorie cu cât mașina de test cântărește aproape două tone. Însă nu e vorba doar de percepție. Direcția electrică complet nouă este clar mai incisivă decât cea veche și are un feedback foarte bun, conferind o mare plăcere în conducere. Ampatamentul mai mare, modificările la puntea spate, mai bine izolată față de caroserie, și amortizoarele mai mari montate vertical în spatele punții spate au îmbunătățit confortul și au redus ruliul și tangajul. Și nivelul de zgomot a fost redus cu 3 până la 6% funcție de condițiile de condus prin mai buna izolare fonică a compartimentului motor și a tunelului transmisiei.
Caroseria mai rigidă la torsiune cu 14% (procentul de oțel de înaltă rezistență utilizat pentru caroserie a crescut de la 24,4 % la 52,7%) a contribuit la îmbunătățirea ținutei de drum. Există și un buton lângă schimbător – Drive Mode – care permite alegerea a trei moduri de rulare – Eco, Normal și Sport – ce modifică răspunsul direcției și
al motorului.
Grup motopropulsor propriu
Motorul construit in-house, de 2,2 litri și fix 200 CP, este o evoluție a celui de la Santa Fe și pune la dispoziție un cuplu foarte generos de 441 Nm (Audi Q5 și BMW X3 oferă 400 Nm din motorul turbodiesel de 2 litri și 190 CP) disponibil de la o turație joasă de 1750 rpm. Acesta se armonizează perfect cu transmisia automată cu 6 trepte de construcție proprie cu convertizor clasic de cuplu. La condus, cutia schimbă foarte lin și nu patinează deloc, iar pe de altă parte, schimbă la fel de repede ca și cutia cu dublu ambreiaj de la Ford Mondeo. Motorul trage bine de jos și reacționează spontan la apăsarea pedalei, reprizele de la 60 la 100 km/h sau de la 80 la 120 km/h fiind comparabile cu ale rivalilor BMW X3 sau Audi Q5. Un Kia la fel de dinamic ca un BMW era o utopie acum câțiva ani. La un singur capitol, coreenii mai au de recuperat. Consumul oficial de 6,7 l/100 km este cu 1,5 l/100 km mai mare decât la X3 și cu 1,0 l/100 km decât la Q5.
Și prețul a crescut, noul Sorento pornind de la 33.784 euro pentru versiunea 4×2 cu motor pe benzină de 2,4 litri. Însă în Europa accentul se va pune pe cele două dieseluri de 2 litri cu 185 CP și 2,2 litri cu 200 CP, cuplate la transmisii manuale sau automate cu 6 trepte, disponibile exclusiv cu tracțiune integrală. Modelul de test în echiparea cosmo cu transmisie integrală și cutie automată ajunge la 41.199 euro, iar cu echipările de pe mașina de test nota de plată ajunge la granița celor 45.000 de euro. Pare mult dar la acești bani se poate cumpăra de la concurența germană doar o versiune de bază cu motor echivalent.
Verdict AutoExpert
A treia generație Sorento inaugurează o nouă platformă care îmbunătățește substanțial confortul și plăcerea în conducere. Nu ai niciun moment senzația că te afli la volanul unui SUV de 2 tone. Ambianța este de nivel premium, iar interiorul este uriaș. Cu garda la sol mare, blocajul transmisiei și caroseria mai rigidă poți să te aventurezi în teren accidentat fără griji. Prețul a crescut dar acum Sorento poate fi o alternativă la SUV-urile premium germane.Foto: Bogdan Paraschiv
DATE TEHNICE | Kia |
---|---|
Model | Sorento 2.2 DSL AT 4x4 |
Motor/ nr. cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 2.199 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 200/3.800 |
Cuplu maxim/turaţie(Nm/rpm) | 441/1.750 |
Transmisie | integrală, cutie automată 6 trepte |
L/l/h (mm) | 4.780/1.890/1.685 |
Ampatament (mm) | 2.780 |
Volum portbagaj (l) | 605-1.662 |
Masă la gol (kg) | 1.994 |
Viteză maximă (km/h) | 200 |
Acceleraţie 0-100 km/h (s) | 9,4 |
Consum ur./extr./mediu (l/100 km) | 7,7/6,1/6,7 |
Emisii CO2 (g/km) | 177 |
Preţ (euro cu TVA) | 41.199 |