Acțiunile producătorilor auto japonezi și ale producătorilor sud-coreeni de baterii au scăzut marți în urma comentariilor președintelui american Donald Trump cu privire la potențiale tarife vamale pentru Canada și Mexic și la revocarea ordinului executiv al administrației anterioare privind vehiculele electrice. În schimb, acțiunile producătorilor chinezi au crescut, deoarece Trump nu a menționat China în discursul său de inaugurare și nu a impus tarife imediate asupra țării, așa cum sugerase anterior.
Volatilitatea timpurie a piețelor asiatice subliniază impactul potențial al schimbărilor politice ale lui Trump, care ar putea afecta producătorii majori de autovhicule și baterii din țările aliate ale SUA, precum Japonia și Coreea de Sud. Constructorii și furnizorii de automobile din ambele țări se confruntă deja cu tranziția către vehiculele electrice și cu creșterea concurenței din partea firmelor chineze în creștere rapidă.
Trump a făcut aluzie la impunerea unor tarife de 25 % Canadei și Mexicului, cu posibilitatea de a acționa până la 1 februarie. Această măsură potențială a stârnit îngrijorare în rândul producătorilor asiatici, în special în Mexic, care a fost un centru de producție-cheie cu costuri reduse pentru mulți producători auto, inclusiv pentru cei din Japonia și Coreea de Sud. Takahide Kiuchi, economist executiv la Nomura Research Institute, a observat că intenția lui Trump de a introduce mai multe tarife face parte din strategia sa mai largă de a aborda problemele comerciale și de a reduce deficitul comercial al SUA.
Acțiunile Nissan Motor, al treilea mare producător auto din Japonia, au fluctuat, compania confruntându-se cu incertitudini din cauza producției sale din Mexic. Nissan operează două fabrici în Mexic și exportă aproximativ 300.000 de vehicule în SUA anual. Honda, care trimite 80% din producția sa mexicană în SUA, a înregistrat, de asemenea, o scădere a acțiunilor. Directorul operațional al Honda, Shinji Aoyama, a avertizat că societatea ar putea fi nevoită să își reconsidere strategia de producție dacă tarifele pentru vehiculele importate devin permanente.
Posibilele consecințe economice ale politicilor lui Trump reprezintă o preocupare majoră pentru economia și întreprinderile din Japonia. Kiuchi a exprimat că tarifele suplimentare și alte măsuri ar putea încetini atât economia SUA, cât și economia globală, înrăutățind mediul de export pentru companiile japoneze, un sentiment care s-ar putea aplica și altor țări din regiune.
Acțiunile Hyundai Motor din Coreea de Sud au rămas relativ stabile, deși compania are operațiuni și în Mexic. Constructorul auto a declarat că producția sa din Mexic face parte din strategia sa pe termen lung și că se angajează să își adapteze operațiunile la schimbările mediului internațional. Producătorii sud-coreeni de baterii, inclusiv LG Energy Solution, Samsung SDI și SK Innovation, au înregistrat scăderi semnificative, acțiunile scăzând cu peste 4% fiecare. Trump a revocat, de asemenea, un ordin executiv din 2021 al predecesorului său, Joe Biden, menit să asigure că 50% din toate vehiculele noi vândute în SUA până în 2030 erau electrice. Oficialii japonezi, inclusiv ministrul de finanțe Katsunobu Kato, au declarat că vor răspunde în mod corespunzător după evaluarea noilor politici ale lui Trump.