Adevăr sau provocare – stațiile de încărcare mașini electrice din România

statii încărcare mașini electrice

Stațiile de încărcare pentru mașinile electrice sunt o temă de actualitate. În ultima vreme, mașinile electrice s-au înmulțit și în România, dar acest lucru deschide și discuții referitoare la lipsa infrastructurii necesare încărcării.

Text: Cornel Bărbuț

În prezent circulă pe străzile din România peste 1.000 de mașini electrice și sunt instalate peste 500 de stații de încărcare, dintre care peste 250 de stații sunt publice. Spre comparație, în 2017 în Europa numărul mașinilor electrice era de 500 000.

Potrivit datelor oficiale, vânzările de autoturisme ecologice noi au crescut cu 83,02%, în primele patru luni din 2018, comparativ cu aceeași perioadă din anul anterior, până la 1.003 unităti, de la 548 de unități, cât se consemnaseră in 2017, reiese din statistica Asociației Producătorilor și Importatorilor de Autoturisme (APIA). Din acest total, 238 erau autoturisme electrice 100%, echivalentul unei majorări de cinci ori (+417,4%) față de primele patru luni din anul precedent, iar 765 de unități hibrid (+52,4%), conform Agerpres.ro. În intervalul ianuarie – aprilie 2018, ponderea autoturismelor “verzi” noi în totalul vânzarilor, la nivel național, a fost de 2,3%, în timp ce, în aceeași perioadă din 2017, ponderea era de 1,7%.

statie incarcare

Dacă la capitolul mașini, evidențele sunt mult mai clare și cifrele aproape exacte (mai există și mașini electrice care nu sunt înmatriculate în România), în ceea ce privește stațiile de încărcare pentru mașinile electrice nu există nicio sursă sigură privind numărul acestor stații instalate, decât însumarea cifrelor furnizate de producătorii de stații.

În prezentul articol ne propunem să vedem unde sunt instalate aceste stații pentru mașinile electrice în România, de câte feluri sunt, perspectiva consumatorului privind aceste stații ca utilizare/experiență și care sunt perspectivele creșterii acestora în următorii ani.

În Romania găsim următoarele categorii de stații de încărcare pentru mașinile electrice instalate și funcționale:
– La dealerii auto ale căror producători au în gamă mașini electrice (BMW, Renault, Porsche România, AutoKlass etc)
– în clădiri de birouri, gen Skanska din Str. Barbu Văcărescu
– în incinta complexelor comerciale (Kaufland, Mall Băneasa, Dedeman, Mega Image, dar și prin țară, Mall Tomis Constanta, Iulius Mall Iași etc)
– la stâlpi de iluminat (în Brașov și Constanța)
– în curtea companiilor (ENEL și altele)
– la benzinării clasice (la OMV Băneasa, Socar, unele benzinării Rompetrol)
– la restaurante (Taverna Sârbului din București)
– la hoteluri (în Poiana Brașov de exemplu)

Pentru a le vedea și a le gasi, un șofer cu o mașină electrică are drept opțiuni mai multe aplicații:

plug share: https://www.plugshare.com “PlugShare is your guide to electric vehicle charging wherever you go”, unde apar doar 28 de stații. Plug Share împarte stațiile de încărcare în patru categorii. Astfel, cu verde apar stațiile publice, cu galben apar stațiile speciale de încărcare rapidă, iar cu albastru apar stațiile rezidențiale care sunt disponibile și celor din exterior, acestea din urmă fiind cele mai puține din total. De asemenea, cu gri apar stațiile de încărcare ocupate la momentul respectiv.

Open charge map : https://openchargemap.org, care afiseaza 124.049 de statii din 61.713 locații, din care 45 de stații sunt in Romania în 29 de locații

EV info – Electric car industry news: https://evinfo.info/ev-charging-map/, în care apar 9 stații in Romania

Dar din păcate niciuna din aceste aplicații nu are functionalități importante pentru șoferi precum disponibilitatea (sunt multe stații care sunt instalate dar nu funcționează), prețul pentru alimentare cu energie electrică (multe sunt gratis dar este greu de știut pentru turiștii străini, de exemplu, care sunt gratis și care nu), disponiblitatea locurilor de parcare aferente, tipul stației șamd. E foarte greu de spus câte din aceste stații de încărcare funcționează în prezent și câte dintre ele pot fi folosite gratis.

Cele mai multe stații de încărcare electrice sunt în Japonia (peste 9.000), fiind singura țară în care acestea depășesc numărul benzinăriilor clasice. Tesla intenționa să instaleze în România 4 stații SuperCharge (de 60 kW) de peste 4 ani, dar încă nu a instalat niciuna, modelul lor de business fiind foarte neadaptat la mediul de business și de viață din România.

Ca și tipuri de stații de încărcare putem vorbi de două categorii mari: de curent alternativ – marea majoritate, și de curent continuu – de capacitate mare și cu timp de încărcare foarte mic (super rapide), cum este cea instalată la OMV Băneasa de catre Electrica în parteneriat cu OMV. Cele de curent alternativ sunt de trei tipuri: rezidențiale (de 7 sau 11 kW) – care au un timp de încărcare de peste 8 ore (numite și prize lente), fast charging (de 22 kW, numite rapide) – care au un timp de încărcare de aprox. 2 ore pentru o încărcare la 80% dintr-o baterie medie și de 44 kW – care permit încărcarea simultană a cel puțin 2 mașini cu 22 kW. În fapt, tipurile de stații ar trebui să fie expuse pentru consumatori în timp de încărcare mai degrabă decât în kW, pentru că nu toți consumatorii sunt specialiști.

Mai recent, gasim mașini electrice la firme de taxi din Timișoara și Arad și la Uber (sectiunea Uber Green), dar încă cu putine mașini, dar și la BCR cu aplicatia eGO, prin care se închiriază mașini electrice în București. Este de asteptat ca în viitorul apropiat să apară mai multe mașini electrice ca taxiuri și să apară o piață de vânzare/cumpărare mașini electrice second hand, precum și servicii de tip car-sharing pentru mașini electrice (similar cu juuve din Olanda).

statie incarcare

Dar evident că rămâne întrebarea: unde ne vom putea alimenta/încărca mașinile electrice? Constatăm în acesti ani de pionierat că interesele actorilor implicați în piață nu se prea suprapun și nu coincid cu interesele consumatorilor.

Statiile montate la producătorii auto sunt foarte ok din perspectiva verificării la momentul achiziției mașinii, dar ulterior acele stații sunt rar folosite. Prizele electrice montate la companii pentru flote de mașini electrice sunt încă extrem de puține, în timp ce majoritatea sunt instalate în spații comerciale. Vedem foarte putine stații de încărcare instalate pe domeniul public în zonele de resedință, unde oamenii și-ar putea încărca mașinile electrice peste noapte (mai ales cei care locuiesc la bloc sau în locuințe multifamiliale cu acces dificil pentru alimentare).

Drept exemplu, Germania a alocat 300 milioane de euro începând cu 1 martie 2017 printr-un program de finanțare acordat de Ministerul Transporturilor și Infrastructură Digitală pentru a dezvolta o rețea de stații de încărcare pentru mașini electrice în întreaga Germanie. Prin acest program se estimează instalarea a 5.000 de stații rapide de încărcare și 10.000 de statii standard.

Consorțiul numit IONITY creat de Tesla, Ford, Volkswagen, BMW si Daimler își propune să instaleze o statie de încărcare mașini electrice pe fiecare autostradă la fiecare 120 km distanță.
În Anglia, evidența infrastructurii este bine pusă la punct și în mai 2018 erau 16.252 de stații de încărcare. (http://www.nextgreencar.com/electric-cars/statistics/ ).

Piața producătorilor de stații de încărcare a mașinilor electrice este destul de mică, dar în creștere. Pe lângă producători de renume mondial ca ABB sau Schneider Electric, mai există și 3 producători români: E-Motion Electric, Electromagnetica și, mai recent, Piconet Timișoara. Ultimul dintre producători a introdus foarte recent stațiile produse, pe care le oferă în leasing, tocmai pentru a încuraja dezvoltarea infrastructurii stațiilor de încărcare pentru mașini electrice.

Renovatio este cel care a instalat un numar de stații de încărcare mașini electrice la magazinele Kaufland de la vest la estul Romaniei (în număr de 13) și care după un timp a început să monetizeze această infrastructură prin niște prețuri care au provocat multe discuții. Acesta este de fapt primul semnal că o infrastructură privată este diferită de o infrastructura publică de stat și este nevoie ca statul să se implice mai mult, și nu doar prin AFM cu un program de finanțare pentru achiziția de stații de încărcare, cum a încercat în 2017.
Kaufland a preluat costurile de încărcare a mașinilor la stațiile din rețeaua Renovatio aflate în parcările sale, astfel că asigură gratuitatea încărcării.

Provocările dezvoltării infrastructurii pentru mașinile electrice sunt legate în special de rețeaua de energie electrică și un lucru îmbucurător este că 3 din cei 4 distribuitori de energie electrică din România se implică activ prin instalarea de stații de încărcare mașini electrice. Dar este mult de muncă în regândirea rețelei electrice și trecerea către un Smart Grid și Micro Grid veritabil, în teren și nu doar pe hârtie.
În concluzie, considerăm că infrastructura stațiilor de încărcare pentru mașini electrice este pe un trend ascendent în Romania și chiar dacă e greu de crezut că ar putea crește de la 250 stații la 10.000 în 2020, cum ar fi obligată Romania, este clar că va urma o creștere în anii următori și rămâne de văzut cum se va face în folosul și interesul consumatorilor.

Vegacomp Consulting

Companie fondată în anul 2004, Vegacomp Consulting, integrator la cheie, se bazează pe o experiență a echipei de peste 24 de ani în telecomunicații, in special pe rețele de fibră optică, în România și la nivel international și își concentrează proiectele pe dezvoltări de soluții combinate de telecomunicații și energie. Vegacomp Consulting aduce, atât în țară cât și în strainătate, soluții inovatoare pentru dezvoltarea rețelelor viitorului, generate de propriul departament de Cercetare și Dezvoltare. Compania își concentrează activitatea ultimilor doi ani pe tehnologia LoRa și activează în domeniul Smart City din anul 2014. Mai multe informații sunt disponibile la www.vegacomp.ro.
Vegacomp Consulting a instalat 2 statii de încărcare mașini electrice în cadrul proiectelor de Smart City, prima in Constanța, de 7 kW, componentă a stâlpului inteligent furnizat de ZTE și a doua în Piatra Neamț, de 22 kW, ambele instalate în 2017.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Second Hand Ford Focus Mk3 AutoExpert.ro

Second hand – Ford Focus Mk3

A împânzit site-urile de vehicule second, dar e bun de ceva Ford Focus? Are tot ce-i trebuie ca să te deturneze de

Scroll to Top