Off-road. Nu e tocmai locul unde cineva s-ar aștepa să găsească doamne și domnișoare. Noroiul, șanțurile trasate de roți de SUV-uri și pick-up-uri, pietre, rampe și pante abrupte. Ei bine, regulile sunt făcute să fie încălcate. Așa că haideți! Tocurile jos, mergem în off-road! Și avem doi parteneri de încredere. Un Ford Edge și un dublu campion național la raliuri, Simone Tempestini, la exact o săptămână după ce și-a adjudecat cel de-al doilea titlul.
Regula conform căreia femeile ar prefera mașinile mici este, de asemenea, una dintre acelea făcute să fie încălcate. Sunt multe doamne care ar alege fără să clipească un SUV în locul unei compacte de oraș. Dar câte dintre ele ar avea curajul să părăsească asfaltul? Da, toți am făcut drumul acela până la casa bunicilor. Dar acela este doar off-asphalt, nu off-road. Ei bine, cu un dublu campion național la raliuri în dreapta, nici dunele de nisip din Emirate nu ar mai părea atât de înfricoșătoare.
Ford-ul Edge, cu garda lui la sol de 20 de centimetri și cu un sistem de tracțiunea integrală permanentă Intelligent 4WD, este pregătit să arate că nu le lasă la greu nici pe purtătoarele de manichiură impecabilă.
La Clinceni, pornind de la hangarul destinat pregătirii salturilor cu parașuta, am avut parte de senzații tari. Nu, nu in the air (saltul cu parașuta a fost opțional), ci, cum ziceam, în off-road. Impunătorul Edge, cu motor TDCi, cu o putere de 210 CP și un cuplu de 450 Nm, dotat cu linia de echipare Sport, n-a ezitat și nici n-a suflat greu pe rampa foarte înclinată, când, în timpul urcării, de dincolo de volan nu se vedeau decât avioanele cu parașutiști, nici urmă de drum. Cu un ‘’instructor’’ senzațional, așa cum este tânărul Tempestini, cu sfaturile lui date pe o voce ieșită din comun de calmă, am urcat încet, dar sigur. Da, el face așa ceva aproape în fiecare zi, de când a debutat în Campionatul Național de Raliuri al României, la numai 16 ani. Drumul meu spre birou este ceva mai lin.
Uriașul american de aproape 2 tone (1.949 kg) a suspinat un pic la coborâre, pe o pantă la fel de ingrată. Dar asta nu pentru că SUV-ul nu ar fi putut, ci doar pentru că subsemnata a avut nevoie de timp pentru a se orienta în alegerea trasei corecte, în funcție de reperele laterale aflate pe circuitul improvizat.
Din dreapta, Simone Tempestini răspundea la milioanele de întrebări despre mașină, cu care l-am bombardat pe traseu. O știa de parcă el o construise.
Cel puțin în off-road, nu am simțit nevoia de a schimba treptele manual, folosind padelele + și – din spatele volanului. Transmisia automată PowerShift cu 6 trepte a lui Edge a știut exact ce am nevoie pe terenul accidentat.
Pe lângă ‘’copilotul’’ meu care la doar 22 de ani are deja două titluri de campion național în România, jantele Dark Tarnish de 20 de inchi (dotare standard pentru linia echipare Sport) mi-au dat un plus de încredere. În ochii pasionatelor de SUV-uri, ar putea fi la fel de frumoase ca o pereche de pantofi Jimmy Choo.
Plafonul panoramic opțional, comandat dintr-un buton de Simone în timp ce eu eram atentă la drum, asigură un plus de lumină și aer în cabină. Deși în praful din off-road, este recomandat să-l țineți închis.
Deci cum te simți în cabina lui Edge? Ca într-un SUV elegant, de lifestyle, un SUV vizionar cu tehnologie ultra-modernă și o atmosferă sofisticată. Din scaunul de piele, doamna aflată la volan nu trebuie să se teamă că nu va reuși să parcheze monstrul cu o lungime de 4.808 m. Sistemul SYNC2 cu opțiune de comandă vocală și ecran tactil oferă asistență la parcare, arată punctele moarte pe care nu le puteți vedea în oglinzi, dar și traiectoria recomandată pentru manevrele în marșarier.
Dacă luați un Ford Edge încercați-l, doamnelor, și în afara asfaltului din oraș. Este dornic să vă arate tot ce poate! Prețul de pornire al SUV-ului american este de 41,600 euro, dar cel cu echipare de top pe care l-am testat poate depăși 56,000! Și dacă aveți ocazia să fiți instruite de un pilot născut în zodia vitezei, cu atât mai bine!
Foto (arhivă): Bogdan Paraschiv.