Vei găsi în Seat Leon ST confortul și multe dintre dotările ce făceau parte din apanajul clasei superioare acum câțiva ani. Nu devin mai indulgent, pur și simplu a evoluat.
Singurul minus care m-ar determinat să caut alt model este faptul că eu mă simt puțin înghesuit la volan. Este vorba de spațiul interior efectiv. Nemulțumirea mea este că stau cu piciorul drept lipit de consola centrală. Un alt neajuns ar fi suspensia care reacționează ușor ciudat la trecerile peste denivelările scurte, fiind resimțite unele vibrații ce nu apar în alte situații. Am ținut să încep cu aceste aspecte pentru că, în rest, am multe cuvinte de laudă la adresa modelului spaniol. Spre exemplu îmi place cum arată. Are multe linii drepte și colțuri ascuțite, iar umerii laterali ai caroseriei se prelungesc în mod natural pe hayon. Plăcut ochiului. Pentru o mașină care parcurge mulți kilometri în oraș, cutia automată este o binecuvântare. Iar când ai la dispoziție una care funcționează în acord cu intențiile tale este o adevărată delectare.
Vei parcurge zonele aglomerate mult mai relaxat, iar alături de funcția Start/Stop a motorului vei obține și un consum mai redus de combustibil. Mă simt nevoit să spun că acest DSG este semnificativ mai eficient decât alte cutii de viteze automate care, la mărci premium germane cu pretenții mari, încă se vând în anumite configurații. Cred că unitatea 1,2 TSI este o bună alegere pentru această mașină, dând dovadă de vitalitate în timpul reprizelor de accelerație și de o silențiozitate specifică motoarelor pe benzină, turbo, chiar dacă la drum lung puterea relativ mică a motorului va lăsa de dorit. Consumul mediu în oraș pe timpul testului a fost rotunjit la 8 l/100 km. Este evident că un diesel sau un motor pe benzină mai puternic ar fi o alegere mai bună dacă aveți în plan mulți kilometri în afara orașului. Când am intrat în modelul testat am observat în primul rând plafonul panoramic ce se prelungește până deasupra banchetei.
Evident că am început să mă joc la setări. Are o protecție textilă împotriva razelor soarelui ce culisează pentru a permite pasagerilor să se bucure de priveliște și lumină. Partea din față a acestui plafon se comportă ca o trapă clasică (din sticlă) și se poate atât înclina cât și culisa. Nu-i vreo invenție nouă, dar îmi place și aș plăti pentru a-l avea. Din cauza ploii distracția mi-a fost întreruptă. Mi-a rămas să analizez interiorul. Deși se folosește în general plasticul, designul te duce cu gândul la clasele mai mari și sugerează ideea de premium. Volanul are dimensiuni relativ reduse și bine profilat, ceea ce îți crează o impresie de sportivitate. Sintagma pilot automat mă duce cu gândul la șoferul de camion care a apărut la știri acum câțiva ani după ce a făcut accident pregătindu-se să doarmă după ce a activat pilotul automat, crezând, nejustificat, că mașina s-ar conduce singură. Funcția Cruise control se folosește de un radar încorporat în spoilerul față pentru a calcula și păstra o distanță presetată de șofer până la vehiculele ce se deplasează în față. Având cutie automată, o mare parte din sarcina condusului este preluată de computerul de bord.
Atunci când apare un obstacol (vehicul care se deplasează mai încet) frânele sunt acționate automat, concomitent cu retrogradarea treptelor, pentru a reduce viteza, iar când drumul este liber se accelerează până la viteza prestabilită. Același radar este foarte util în mediul urban. Atunci când o mașină se oprește brusc în fața ta, ești avertizat în primă fază printr-un semnal acustic, urmând ca frânele să fie acționate dacă tu nu reacționezi sau vrei să vezi dacă cei de la EuroNCAP au dreptate. În timpul testului nostru, deși este prea protectiv în unele cazuri, sistemul nu a avut alarme false. La toate aceste sisteme se adaugă funcția care te ajută să menții banda în care te afli, întervenind cu mici ajustări asupra volanului pentru a corecta direcția de deplasare. În București sunt multe zone în marcajele mai vechi nu au fost curățate și pare că ai conduce pe un bulevard cu șase, șapte benzi. Am apreciat faptul că nu intervine. Într-un conflict cu cei de la drumuri, cel mai deștept cedează. Arată bine, performanțele nu dezamăgesc, ținuta de drum oferă un compromis între confort și stabilitate, iar dotările sunt suficiente pentru a te convinge că nu ai nevoie de altă mașină. Poate fi utilizată ca singura mașină a unei familii? Clar.