Sistemul de frânare este răspunzător în cea mai mare măsură de circulaţia în siguranţă a automobilului nostru. Dacă apar defecţiuni riscul de producere a unui accident grav pe drumurile publice creşte.
Din acest motiv toţi automobiliştii sunt preocupaţi să înlocuiască plăcuţele de frână, saboţii, garniturile uzate din instalaţie şi să regleze funcţionarea ei, dar foarte puţini se interesează de calitatea lichidului de frână.
Uneori este tardivă înlocuirea lichidului de frână după doi ani de folosinţă. De ce? Statisticile specializate arată că în în funcţie de numărul de kilometri rulaţi, calitatea lichidului de frână se depreciază. Unele firme străine scad normele de timp şi de rulaj pentru înlocuire şi funcţie de tipul de automobil pe care se utilizează (de oraş, sportivă sau de curse).
Deprecierea lichidului de frână
Deprecierea calităţilor lichidului de frână se datorează mai multor factori:
-Variaţiilor de temperatură la care este supus acesta pe maşină. Iarna există temperaturi de -200C, iar vara, la nivelul tamburilor şi al discurilor, temperatura pioate ajunge la +3000C.
-Absorţiei de vapori de apă din atmosferă. Lichidul de frână nou are un conţinut scăzut de apă, max. 0,4 %, ce corespunde unui punct de fierbere peste +205 grade Celsius, în timp ce lichidul impurificat (cu 2% sau 4% apă) are un punct de fierbere mult mai coborât, sub 150 grade C, adică sub limita admisă de standardele în vigoare (tabel).
Lichidul impurificat nu mai prezintă siguranţă în funcţionare deoarece vaporii de apă din instalaţie, la temperaturi de +3000C în funcţionare, la acţionarea frânei de mână vor face pedala mult mai moale, mai elastică, netransmiţând în totalitate la roţi forţa de frânare.
Cu alte cuvinte, atunci când pedala se înmoaie, cu toate reglajele şi înlocuirile de garnituri făcute de meseriaşi, calitatea lichidului de frână este de vină şi trebuie înlocuit. Orice unitate service poate înlocui lichidul de frână la nişte preţuri acceptabile. Important este să utilizaţi produsul menţionat în cartea tehnică.