Haosul legislativ care stabilește condițiile în care trebuie achiziționată o asigurarea de răspundere civilă auto (RCA) pare să nu aibă soluții de rezolvare.
Ce știm până acum despre polița obligatorie RCA
În România, proprietarii de mașini sunt obligați să aibă asigurare RCA indiferent dacă folosesc mașina sau nu. Mai exact, în Legea nr. 132/2017 scrie că „persoanele fizice sau juridice care au în proprietate vehicule supuse înmatriculării sau înregistrării în România, precum și tramvaie au obligația să se asigure pentru cazurile de răspundere civilă ca urmare a prejudiciilor produse prin accidente de vehicule (…)”.
Acesată informație este confirmată și prin ghidul Autorității de Supraveghere Financiară (organismul care supervizează domeniul asigurărilor RCA): „Proprietarul unui vehicul trebuie să dețină o asigurare RCA valabilă pe toată perioada în care vehiculul este înmatriculat/înregistrat, chiar dacă acesta nu este utilizat”.
Dar în legea care reglementează asigurarea RCA se prevede că proprietarii mașinilor pot cere suspendarea asigurării în anumite condiții. Spre exemplu atunci când mașina a fost trasă în garaj și nu se mai circulă cu ea.
Însă această opțiune vine la pachet cu obligația de a preda la poliție plăcuțele de înmatriculare. Regulile în funcție de care se poate face suspendarea poliței RCA trebuie stabilite, deoarece acestea nu există momentan.
Ce s-a schimbat în legislația care reglementează polița obligatorie RCA
Șoferii care au mașini înmatriculate funcționale sunt obligați să încheie o asigurare de răspundere civilă (poliță RCA) chiar dacă nu mai vor să le conducă și le țin parcate în curte sau în garaj, au decis recent judecătorii Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Asta înseamnă că numai mașinile radiate din circulație pot fi ținute, pe o proprietate privată, fără poliță RCA. Această obligație deja există în România, însă proprietarii pot alege suspendarea asigurării.
Hotărârea CJUE consultată de avocatnet.ro a fost dată în cauza C‑80/17. Concret, prin aceasta s-a stabilit că o mașină înmatriculată, ce încă este funcțională, trebuie să aibă asigurare RCA chiar dacă este ținută numai pe o proprietate privată.
Cu alte cuvinte, dacă proprietarul nu decide să radieze mașina din circulație (și astfel s-o lase fără plăcuțele de înmatriculare), acesta este obligat în continuare să aibă o poliță RCA valabilă. Indiferent dacă mai folosește cineva autoturismul sau nu.
„(…) încheierea unui contract de asigurare de răspundere civilă auto este obligatorie atunci când vehiculul în cauză este încă înmatriculat într-un stat membru și poate să fie condus, dar este parcat pe un teren privat, exclusiv din alegerea proprietarului, care nu mai intenționează să-l conducă”, scrie într-un comunicat de presă al CJUE legat de decizia judecătorilor.
În plus, CJUE a stabilit că, într-o asemenea situație, se pot cere despăgubiri atât persoanei responsabile de accidentul produs cu mașina neasigurată, cât și proprietarului automobilului. Asta chiar dacă cel din urmă nu e responsabil civilmente pentru accident.
Ce se întâmplă dacă un am o asigurarea obligatorie RCA
Șoferii care nu încheie o asigurare RCA, deși sunt obligați, riscă o amendă de la 1.000 la 2.000 de lei și pierderea certificatului de înmatriculare al mașinii.
Deciziile date de CJUE sunt obligatorii pentru toate instanțele țărilor UE care se confruntă cu probleme asemănătoare, deci și pentru cele românești.
Care este situația reală a asigurărilor RCA în România
Aproximativ un sfert dintre mașinile aflate în trafic circulă cu RCA expirat. Este estimarea realizată de Consiliul Concurenței, analizând datele publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).
Situația are la bază faptul că mulți dintre proprietarii de mașini aleg să încheie o poliță de asigurare obligatorie pe o perioadă foarte scurtă, apoi uită să o reînnoiască.
Pentru a evita circulația cu RCA expirat, Consiliul Concurenței propune ca asigurările obligatorii de răspundere civilă să se poată încheia pentru 6 sau 12 luni pentru persoane fizice și pentru o perioadă de la o lună la 12 luni pentru persoane juridice.
Pentru mai multe noutăți și teste auto în premieră te așteptăm și pe pagina noastră de Facebook!