Firesc, editorialul de la acest număr special ar fi trebuit să fie dedicat efortului industriei auto pentru dezvoltarea tehnologiilor de propulsive alternativă. Din păcate, se pare că guvernul are ca temă preferată tulburarea apelor din lumea auto, așa că nu avem ce face și trebuie să batem apa în piuă cu subiectul taxa auto sau taxa de poluare sau taxa de înmatriculare sau cum vreți voi să-i spuneți.
La ora când scriu, nu era stabilită noua formulă a taxei, întrucât am senzația că nici membrii guvernului nu au habar despre subiect. Plecată fiind de la necesitatea unei bariere pentru importul necontrolat de vechituri pe roți, faimoasa taxă a devenit un fel de alba-neagra pentru unii, care nu înțeleg că această instabilitate afectează grav piața auto și, implicit, zeci de mii de locuri de muncă.
Văzând primele semne de relansare economică, lumea auto românească spera într-o ușoară revitalizare pentru 2011. Din păcate, problemele nu se mai termină, ca și cum cineva și-ar fi propus să nu se mai vândă mașini în România. Programul ”rabla” a început cu o întârziere de patru luni, tichetele de casare nu se găsesc, iar acum începe o poveste greu de înțeles, având ca subiect ”taxa pentru toți”.
Plecând de la o decizie a Curții de Justiție a Uniunii Europene, guvernul vrea să taxeze retroactiv toate mașinile înmatriculate înainte de 2007, prin intermediul cumpărătorului potențial. Concret, se pare că va fi impusă o taxă pentru toate tranzacțiile având ca obiect aceste mașini. Dacă ar fi să luăm în calcul valoarea de astăzi a taxei, pentru un Logan de 1,4 litri, de cinci ani, care astăzi nu valoarează mai mult de 2.500-3.000 de euro, cumpărătorul ar trebui să plătească încă aproximativ 1.700 de euro, ca taxă de poluare. Iar întrebarea firească va fi: cine ar da aproape 5000 de euro pentru o astfel de mașină, când una nouă similară costă în jur de 6000?
Una peste alta, această măsură va avea ca prim efect blocarea tranzacțiilor cu mașini înmatriculate prima dată în România înainte de 2007, afectând în primul rând oamenii cu resurse limitate. Sigur, nu este obligatoriu să ai mașină dar, în același timp, este nedrept că posesia unui mijloc de locomoție devine pe zi ce trece mai dificil de atins.
Am auzit voci care se bucură, sperând că această formulă de masă a taxei va da un implus pieței de mașini noi. Dar aceștia nu țin cont de tot lanțul pieței auto. Până acum, o mașină trecea din mână în mână de 4-5 ori într-un ciclu normal de viață, de fiecare dată de la un om cu mai mulți bani către unul mai modest. Iar primul vânzător era, de cele mai multe ori, un client pentru o mașină nouă. Indiferent pe ce verigă a lanțului cade anul fatidic 2007, blocarea acestuia va avea ca rezultat și blocarea apariției unor noi potențiali clienți de mașină nouă.
La prima vedere, singurii câștigați vor fi proprietarii de mașini înmatriculate prima dată în România după 2007, pentru că au șansa să-și le vândă mai scump.
Iar dacă tot vom avea parte de o taxă auto aplicată la peste 70% din parcul auto, n-ar fi normal să știm și unde se duc acești bani?