Alege setul de anvelope pentru tine. Deseori vedem review-uri contradictorii pentru exact același tip de anvelopă. Iar dacă unele sunt laudative, celelalte sunt extrem de critice. Vedem considerații de la ”sigur o să-mi mai cumpăr unele la fel” până la ”nu m-am înțeles deloc cu ele sigur nu mă voi mai atinge vreodată de așa ceva”, iar culmea este că ambele opinii pot fi oneste.
Evident, vă puteți întreba cum de este posibil așa ceva. Ei bine, este nu doar foarte posibil dar este și perfect explicabil. Pe scurt, utilizatorii cu păreri diferite au întrebuințat diferit acele anvelope. Este, dacă vreți, ca și cu hainele. Sunt perioade ale anului (în special primăvara și toamna) în care vedeți în același timp o persoană în tricou și alta cu geacă și pulover. Ambele persoane se simt confortabil pentru că organismele lor funcționează diferit.
Ei bine, la fel se întâmplă și cu anvelopele
Cel mai obiectiv criteriu de luat în considerare este cel tehnic. Astfel, dacă o persoană are o mașină de 1,7 tone și și-a comandat anvelope cu un indice de încărcare mic, acele pneuri nu vor performa corespunzător. În paralel, pe un vehicul de 1,2 tone, fix același tip de anvelopă (poate chiar și aceeași dimensiune), se va comporta mult mai bine.
Totodată, o mașină cu un cuplu motor 150 Newttoni-metru nu va solicita la fel de mult un pneu precum una de 150 Newttoni-metru. Am folosit componenta cuplului și nu a puterii, care este cea mai uzitată, pentru că un autoturism cu motor turbodiesel va avea, la aceeași putere a motorului, un cuplu mult mai mare. Acesta contează foarte mult în solicitarea pneurilor.
Al doilea considerent este de natură mai mult sau mai puțin subiectivă și se referă la stilul de condus. Un stil mai agresiv va solicita mai mult anvelopele atât la plecări și frânări cât și pe viraje. Odată ce se va conduce în acest fel, pneurile se vor încălzi mai mult. Până la un anumit punct, această caracteristică termică este compensată foarte bine de compoziția materialului din care este făcută anvelopa. Peste acea valoare însă, acel pneu începe să se uzeze rapid, să piardă aderența și chiar să se distrugă.
Totodată există anvelope de înaltă performanță care sunt proiectate să ruleze într-un ecart de temperaturi mai înalte.
Acestea vor avea o aderență mediocră înainte să se încălzească și abia după ce depășesc au ajuns la o valoare de peste 50 de grade Celsius să înceapă să performeze.
Dar pentru anvelopele normale, nedestinate conducerii pe circuit, temperaturile de funcționare optimă sunt situate la valori mult mai mici. În general, temperatura unei anvelope crește în funcție de rulaj la viteză. În trafic urban, unde vitezele sunt mici și mai există și timpi de staționare la semafoare, acestea nu apucă să se încălzească mai mult de 10 grade față de mediul ambiant.
Prin urmare, în aceste condiții, o anvelopă de înaltă performanță nu va reuși să ajungă în ecartul său de funcționare optimă și va ajunge să fie mai puțin aderentă decât una obișnuită. Acestea din urmă, la rândul lor, se vor comporta foarte bine într-un ecart de temperatură între 20 și 60 de grade Celsius. Peste acea valoare însă, riscurile cresc. Mai mult, dacă vehiculul este foarte încărcat, crește riscul de a deteriora anvelopa până la necesitatea înlocuirii ei.
Deci, atâta timp cât știți că nu sunteți mai rapid decât toți ceilalți din trafic, cât mergeți nu neapărat încet dar fără accelerări și frânări bruște, o anvelopă medie este suficientă. Desigur, dacă vreți să vă știți foarte în siguranță, alegeți o anvelopă premium care va reduce distanțele de frânare și vă va permite să efectuați manevre bruște de evitare a unor situații cu potențial de accident.