Fiat Chrysler Automobiles (FCA) plănuieşte un nou început în Europa, bazat pe ceea ce-şi doresc mai mult cumpărătorii, adică SUV-uri şi crossover. Astfel, odată cu noua strategie, Fiat va renunţa la principiul de a produce doar automobile de mare volum, iar Jeep va acoperi toate nişele în materie de vehicule tip SUV.
Un prim semnal în privinţa noii strategii a fost dat de apariţia modelului Fiat 500X, la pachet cu fratele Jeep Renegade. Conform britanicilor de la Autocar, cele două mărci lucrează susţinut în continuare şi la alte modele, chiar mai mari, care să satisfacă pofta din ce în ce mai mare pe care europenii o dezvoltă vis-à-vis de SUV-uri. De altfel, cu ocazia Salonului Auto de la Geneva, Sergio Marchionne, preşedintele FCA, a declarat că Fiat nu va mai fi o marcă de masă şi că nu va mai oferi o gamă completă de modele, ci se va concentra asupra lucrurilor pe care ştie să le facă cel mai bine.
După ce Fiat împreună cu marca Abarth au realizat vânzări totale de aproximativ 600.000 de unităţi în 2014, Marchionne şi echipa sa au gândit un plan care să se axeze în principal pe sectoarele din piaţa europeană pe care s-au înregistrat cele mai mari creşteri în vânzări, adică pe cel al SUV-urilor şi al autovehiculelor premium; acestora le urmează automobilele urbane şi cele low cost.
Pentru a acoperi cererea de vehicule premium, FCA va miza pe reinventarea mărcii Alfa Romeo şi pe o extindere a gamei Maserati. Fiat va pune accent în continuare pe familia 500, deoarece atât maşina simbol Fiat 500 cât şi fratele mai mare, MPV-ul 500L, sunt lideri în clase. Tot Fiat va ataca şi mai susţinut sectorul SUV prin 500X dar şi prin viitorul model, un concurent direct pentru Nissan Qashqai. Acestea se anunţă a fi succese de piaţă deoarece vor folosi multe subansambluri comune cu produse din curtea Jeep, o împărţire a costurilor menită să echilibreze balanţa cheltuieli/venituri în cazul alianţei FCA.
De pe urma platformei folosite la modelele 500X şi Jeep Renegade se poate profita şi mai mult, deoarece aceasta poate fi implementată şi în cazul unor modele ceva mai mari, în cazul ambelor mărci. Dar şi sub aceste modele mai este loc pentru mărirea gamei, zvonurile dând ca şi sigure modele comune Fiat-Jeep care să devină oferte viabile pe nişa SUV-supermini. Un astfel de model Fiat ar urma să-l înlocuiască pe Panda Cross.
Din aceleaşi informaţii, tot jurnaliştii de la Autocar speculează că odată completarea ofertei mprcilor Fiat şi Jeep cu modele dezirabile pentru publicul european, alianţa FCA s-ar putea concentra şi pe o nouă nişă. Chiar dacă în Europa automobilele de segment C sunt la mare căutare, cu Volkswagen Golf şi Ford Focus premianţi detaşaţi, profiturile generate de aceste modele sunt neglijabile, raportat la volumul vânzărilor. Iar explicaţia este că aceste modele sunt din ce în ce mai sofisticate, mai scump de produs şi necesită şi o mână de lucru mai bine plătită. Marchionne se gândeşte să lanseze o familie de modele care să înlocuiască modelul Bravo, dar care să nu mizeze pe tehnologii de ultimă oră ci să ofere un automobil corect, echipat raţional şi care să aibă un preţ de achiziţie foarte bun.
Acesta ar urma să fie produs în Turcia, nu va fi la nivelul gamei de modele Dacia, ci mai sus din punct de vedere al calităţii şi al echipării, dar va fi mult mai accesibil decât sunt acum modelele de tradiţie din clasa compactă. Se pare că platforma constructivă ce urmează a fi folosită va fi cea a lui 500L, iar numele vehiculat este Panda, pentru notorietatea pe care o are în istoria mărcii Fiat.
Nici aspectele mai spectaculoase ale vieţii nu au fost uitate în planurile măreţe ale lui Sergio Marchinne. Ceea ce ar fi trebuit să fie o nouă Alfa Romeo de succes, modelul în paralel cu noua Mazda MX-5, se pare că va fi produs sub marca Fiat şi se va numi 124 Spider, ca un tribut pentru modelul roadster legendar desenat de Pininfarina şi comercializat în intervalul 1966-1985.
Jeep a avut ani buni, în special ultimul, în care a comercializat peste 1 milion de exemplare, dar, în ciuda succesului, pe piaţa din China rezultatele au fost sub aşteptări. Ca şi în Europa, în China Jeep a vândut aproximativ 8 % din vehiculele produse. Planurile pentru dezvoltare includ deschiderea a două facilităţi de producţie Jeep în China şi a uneia în Brazilia. Pe lângă aşteptările mari de la Renegade, jeep mizează şi pe un viitor model ce va înlocui Patriot şi Compass şi care se va dori un concurent redutabil pentru Nissan Qashqai. Totodată, mike Manley, şeful mărcii Jeep, lasă de înţeles că platforma constructivă destul de sofisticată a lui Renegade poate fi modificată pentru mult mai multe aplicaţii pe viitor.
Sursa:
http://www.autocar.co.uk/car-news/industry/fiat-chrysler-begin-new-european-push-suvs