Atât Mercedes cât și BMW au o abordare neconvențională privind SUV-urile compacte, diferită de cea clasică. Dar în același timp Mercedes GLA și BMW X1 sunt foarte diferite. Test comparativ GLA 220 CDI 4Matic vs X1 xDrive 18d.
Cei de la BMW au fost deschizători de drumuri în ceea ce privește SUV-urile premium. Bavarezii au inventat SUV-ul de clasă medie X3, SUV-ul compact X1 și SUV-coupe-ul X6. Povestea lui X1 este chiar interesantă, pentru că acesta nu a fost rezultatul vreunui plan elaborat de marketing ci propunerea sindicatelor BMW care doreau un SUV mai ieftin decât X3. Prezentat sub formă de concept la salonul de la Paris în toamna lui 2008, X1 a intrat în producție un an mai târziu într-o formă aproape neschimbată. Designul său nu era prea atrăgător, dar sub banalitatea acestuia se ascundea o mașină foarte funcțională, care beneficia de excelenta platformă a Seriei 3 Touring (E91).
Aproape doi ani, până a apărut Audi Q3, X1 nu a avut niciun concurent. Din primăvara acestui an, BMW X1 trebuie să mai înfrunte un rival: Mercedes GLA. Acesta vine cu o altă filozofie, bazându-se pe noua platformă cu tracțiune față (MFA – Mercedes Front Antrieb) dezvoltată de Mercedes pentru noua familie de modele compacte. Tracțiunea integrală disponibilă pe majoritatea versiunilor GLA se numește tot 4Matic dar sistemul este complet diferit de cel de la modelele cu transmisie spate, putând transfera maximum 50% din cuplu spre puntea spate.
În testul nostru se înfruntă Mercedes GLA 220 CDI 4Matic care vine standard cu transmisia automată cu 7 trepte cu dublu ambreiaj și BMW X1 xDrive 18d echipat cu transmisia automată cu 8 trepte.
Caroserie și interior
Cele două modele sunt încadrate teoretic în categoria SUV-urilor compacte, dar niciunul nu este un SUV veritabil. Cu doar 11,5 cm mai înalt decât BMW Seria 3 Touring, X1 arată ca o Seria 3 Touring înălțată. De aceea, s-a creat impresia că acest model a fost realizat în grabă mai ales că și platforma este preluată integral de la Seria 3 Touring.
Pe de altă parte, Mercedes GLA este și mai scund decât BMW X1. Dacă X1 cu 1.545 mm înălțime nu poate fi catalogat ca un SUV veritabil, atunci GLA din ce categorie face parte? Cu 1.494 mm înălțime, în GLA se stă cu doar 5 cm mai sus decât într-un Clasa A.
Însă spre deosebire de X1, Mercedes i-a imprimat lui GLA un design mai atractiv și mai apropiat de ideea de SUV. Cu scuturile simulate în față și spate, pasajele roților evazate mai evident, capota cu cele două nervuri longitudinale, cursa mai lungă a suspensiei și suprafațele vitrate mai mici, GLA arată ca un crossover modern. Însă modelul mai funcțional este X1 pentru că are gardă la sol mai mare, oferă mai mult loc la cap în față, dar mai ales în spate, lățimea interioară în spate este mai mare (147 cm față de 143 cm la GLA), bancheta spate este fracționabilă 40/20/40%, iar volumul maxim și lungimea portbagajului (cu și fără bancheta rabatată) sunt mai mari.
În spate, BMW oferă puțin mai mult loc la genunchi și se stă mai bine pe bancheta spate. La Mercedes, șezutul banchetei este poziționat destul de jos și pasagerii stau cu picioarele în aer. Totuși, și Mercedes are câteva avantaje practice: forma portbagajului este mai regulată datorită suspensiei spate multilink mai compacte, lățimea acestuia este mai mare (104 cm față de 94 cm la BMW), iar spațiile de depozitare de pe consola centrală sunt mai generoase datorită poziționării schimbătorului cutiei automate pe coloana volanului.
Mercedes oferă și o poziție de condus joasă, mai apropiată de cea dintr-un autoturism în timp ce în BMW se stă mai sus. Este inechitabil însă să comparăm scaunele celor două modele, BMW fiind prezent la test cu scaunele standard, insuficient profilate și cu reglaj manual nepractic pe înălțime în timp ce Mercedes era echipat cu pachetul AMG Sport care include scaunele sport foarte bine profilate.
În schimb, X1 oferă o ergonomie mai bună, grație unui sistem iDrive cu meniuri mai intuitive similare cu cele de la modelele BMW mai mari. Prin comparație, GLA dispune de clasica centrală Comand, cu multe butoane, dar în schimb, displayul de sine stătător este foarte modern.
Dinamică
Lupta pare inegală pentru că e greu ca o mașină care are la bază o transmisie față să fie la fel de agilă și incisivă ca una care are la bază o transmisie spate. Cu sistemul xDrive proiectat având ca țel principal dinamica, cuplul fiind distribuit între limitele 50/50% și 0/100% față/spate, X1 este foarte incisiv și agil, iar excelenta distribuție a maselor îi conferă o neutralitate și o plăcere în conducere remarcabile.
Pe de altă parte însă, Mercedes a scos maximul din noua platformă cu tracțiune față. Tracțiunea integrală 4Matic conferă multă siguranță și oferă multe rezerve de aderență la limită. Doar că, spre deosebire de X1, GLA subvirează mai repede și mai mult. Modelul de test era echipat cu pachetul AMG Sport care includea și pachetul de dinamică la rulare cu suspensie sport mai coborâtă cu 15 mm și direcție sport. În plus, tot de pe lista de opțiuni s-au bifat și superbele jante de 21 inch cu talon mic de 45.
Cu toate acestea la bord, ruliul este redus și GLA este plăcut la condus și foarte agil pentru o tracțiune integrală construită pe baza tracțiunii față. Din punct de vedere economic, tracțiunea față înseamnă costuri mai reduse, astfel că această generație X1 este ultima care are la bază transmisia spate. Din 2015, a doua generație X1 va prelua platforma utilizată pentru noua generație Mini și pentru noul BMW Seria 2 Active Tourer.
În privința celor două motoare, Mercedes are un avantaj de 27 CP și este și mai ușor cu 55 kg. La aceste lucruri se adaugă și o rezistență la înaintare mai mică datorită unei suprafețe frontale mai reduse. Astfel, Mercedes accelerează mai rapid de la 0 la 100 km/h și atinge o viteză maximă mai mare. Iar aerodinamica superioară a lui Mercedes și masa mai mică contribuie și la obținerea unui consum mai redus decât la BMW în ciuda unei puteri mai mari. Mercedes anunță un consum oficial mixt de 5,1 l/100 km, iar în realitate se poate obține o valoare foarte bună de circa 6 l/100 km, remarcabilă pentru un model cu tracțiune integrală de 170 CP.
În schimb, BMW X1 are o transmisie mai eficientă. Cutia automată cu 8 trepte este mai intuitivă, are un soft mai inteligent și schimbă mai rapid. Cutia cu dublu ambreiaj de la Mercedes are o ușoară slăbiciune la pornire și o întârziere la retrogradări când se apasă mai brusc accelerația la o manevră de depășire. Motorul de 2 litri de la BMW X1 nu mai este la prima tinerețe, o evoluție a lui fiind deja prezentă pe X3 facelift. Oficial, consumă cu 0,3 l/100 km mai mult decât Mercedes și nu are aceleași performanțe dinamice.
Ambele motoare sunt relativ zgomotoase în sarcină și materialele fonoabsorbante nu pot ascunde originea lor de diesel. La accelerații și în sarcină motorul Mercedes se aude chiar mai pregnant. Și în privința confortului este greu de dat un verdict. X1 era echipat cu jantele standard de 17 inci încălțate cu pneuri 225/50 în timp ce GLA avea pachetul AMG Sport cu suspensie sport plus jantele de 19 inch încălțate cu pneuri sport 235/45. Suspensia standard a lui X1 filtrează mai bine denivelările scurte, în timp ce suspensia sport a lui GLA amortizează mai dur denivelările mici.
Costuri
La prețul de bază cât și la prețul comparat, BMW este mai ieftin cu peste 4.000 de euro. Neplăcut pentru acest segment, climatizarea automată și jantele de aliaj sunt opționale la ambele modele. Și asta la un preț de 35.000 euro sau peste! În schimb, mai modern și mai nou, GLA este mai bine echipat în materie de siguranță și de sisteme de asistență, chiar dacă unele dintre ele costă extra. Pe de altă parte, BMW are costuri de întreținere zero pentru 100.000 km (pachetul Basic Service Inclusive).
Verdict AutoExpert
X1 mizează pe aspectele practice și pe proverbiala plăcere în conducere conferită de o platformă care are la bază transmisia spate, atuuri care îi aduc victoria lui X1.
Rămâne de văzut ce se va întâmpla în 2015 când X1 va trece la același tip de platformă ca și GLA.
Locul 1: BMW X1 – un model funcțional și practic, extrem de agil în cel mai pur stil BMW, foarte plăcut la condus și confortabil cu pneurile standard. Motorul nu e cel mai modern, iar multe sisteme de asistență lipsesc.
Locul 2: GLA – un crossover stilat și modern cu un motor performant și economic, agil pentru o platformă care are la bază tracțiunea față. Spațiul interior e mai mic decât la rivalul său, iar ergonomia este inferioară.
DATE TEHNICE | BMW | Mercedes |
---|---|---|
Model | X1 xDrive 18d Aut | GLA 220 CDI 4Matic |
Motor/Nr. cilindri | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel |
Supape/Axe cu came | 4/2 | 4/2 |
Cilindree (cmc) | 1.995 | 2.143 |
Putere maximă/Turație (CP/rpm) | 184/4.000 | 170/3.400-4.000 |
Cuplu max./Turație (Nm/rpm) | 380/1.750 | 350/1.400-3.400 |
Transmisie | integrală | integrală |
Cutie de viteze | 8 trepte, automată | 7 trepte, dublu ambreiaj |
Tip anvelope | Pirelli Cinturato | Conti Sport Contact |
Dimensiuni anvelope | 225/50 R17 | 235/45 R19 |
Sistem de frânare fa]`/spate | discuri ventilate/discuri | discuri ventilate/discuri |
L/l/h (mm) | 4.477/1.798/1.545 | 4.417/1.804/1.494 |
Ampatament (mm) | 2.760 | 2.699 |
Diametru de bracaj (m) | 11,3 | 11,8 |
Gardă la sol (mm) | 180 | |
Masă la gol/sarcinã utilă (kg) | 1.640/550 | 1.595/480 |
Volum portbagaj (l) | 420-1.350 | 421-1.235 |
Accelerație 0-100 km/h | 10,0 | 8,3 |
Viteză maximă (km/h) | 195 | 215 |
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km) | 6,1/5,1/5,4 | 6,0/4,5/5,1 |
Normă poluare/Emisii CO2 (g/km) | 143 | Euro 6/132 |
COSTURI&GARANȚIE (lei cu TVA) | ||
Impozit anual (lei/an) | 180 | 772 |
Interval revizii (km) | cf. Computer de bord | 20.000 |
Costuri revizii pentru 60.000 km | 0 | 2.885 |
Garanție | 2 ani fără limită de km | 2 ani fără limită de km |
Garanție împotriva coroziunii | 12 ani | 30 ani |
PREȚURI/ECHIPARE (euro cu TVA) | ||
Preț de bază (euro cu TVA) | 34.676 | 38.862 |
Airbaguri frontale/laterale/cortin` | serie/serie/serie/- | serie/serie/serie |
Airbag genunchi | - | serie |
Aer condiționat/climatizare | serie/636 | serie/632 |
Radio CD/sistem de navigație | serie/2.386 | serie/3.323 |
Geamuri electrice fa]`/spate | serie/serie | serie/serie |
Scaune față încălzite/electrice | 344/990 | 360/762 |
Tapițerie piele sintetitcă | 240 | 322 |
Faruri bi-xenon/adaptive | 907/427 | (1.048)/1.736 (2) |
Banchetă spate fracționabil` | serie (1) | serie |
Pilot automat | 292 | serie |
Jante aliaj 17/18/19 inch | 729/1.355/2.499 | 570/1.327/2.182 |
Vopsea metalizată | 688 | 732 |
Preț comparat | 44.085 | 48.911 |