Am lăsat în urmă un București sub cod portocaliu și am sosit în Franța pentru a descoperi ce poate Opel Insignia GSi. Și nu doar în diverse condiții de trafic, ci și pe circuit, pentru că am putut pune la încercare mașina la Centrul de Testare Fontange, acolo unde au fost dezvoltate pneurile Michelin Pilot Sport 4S , special concepute pentru acest model.
Pentru moment, am să vă divulg doar câteva dintre elementele relevante ale acestui model și câteva impresii la cald. Mai multe o să puteți afla din numărul de martie al revistei, Auto Expert, care va ajunge, peste doar câteva zile, în rețeaua de distribuție, iar mai apoi, aici, într-un material mult mai amplu.
Opel nu s-a rezumat la o singură versiune, ci ne oferă un pachet în care regăsim două tipuri de caroserie, limuzina Grand Sport sau break-ul Sports Tourer și, pe de altă parte, două motorizări. Fanii diesel au la dispoziție unitatea diesel Biturbo de 2,0 l care dezvoltă 210 CP la 4.000 rpm, un cuplu maxim de 480 Nm la 1.500 rpm, și permite o accelerație 0-100 km/h în doar 7,9 secunde și o viteză maximă de 233 km/h. Pentru cei care vor o unitate pe benzină este propusă o versiune de 2.0 litri supraalimentată, cu 260 CP și un cuplu maxim de 400 Nm în intervalul de la 2.500 la 4.000 rpm. Acesta propulsează modelul Insignia GSi Grand Sport de la 0 la 100 km/h în 7,2 secunde și asigură o viteză maximă de 250 km/h.
Garda la sol este cu zece milimetri mai mică decât un Insignia obișnuit, iar mașina este mai ușoară cu cel puțin 160 de kilograme decât generația anterioară a modelului Insignia OPC, luicru care are, evident, un efect benefic în ceea ce privește performanțele.
Noul șasiu GSi stă la baza plăcerii maxime a condusului și puterii eficiente: arcurile mai scurte coboară modelul GSi cu 10 milimetri și amortizoarele sport speciale reduc la minimum mișcările caroseriei, întregul set-up fiind cizelat pe celebrul Nordschleife de la Nurburgring. Șasiul mecatronic FlexRide adaptează amortizoarele și direcția în fracțiuni de secundă; de asemenea, unitatea de comandă recalibrează pedala de accelerație și modifică momentele de schimbare a treptelor de viteză ale transmisiei automate cu opt trepte. Șoferul poate alege unul dintre modurile Standard, Tour sau Sport, fiind disponibilă și schimbarea treptelor prin intermediul padelelor de pe volan. În funcție de modul ales, direcția și răspunsul accelerației sunt chiar mai precise. Per total, pentru utilizarea de zi cu zi, în traficul urban, cea mai bună alegere este varianta Standard, aceasta părându-mi-se satisfăcătoare și pentru drumuri mai lungi.
Există și modul Competitiv, disponibil exclusiv pentru GSi, care se poate activa prin intermediul butonului ESP. Apăsarea dublă le permite șoferilor experimentați să obțină un control mai bun al direcției și anulează controlul tracțiunii. L-am testat pe circuit și îți oferă într-adevăr o doză maximizată de adrenalină, dar este clar că doar acolo, în mediu controlat, merită utilizat.
Insignia GSi beneficiază și de sistemul de tracțiune integrală Twinster cu vectorizarea cuplului, unic în segmentul său. Diferențialul convențional de pe puntea spate a fost înlocuit de două ambreiaje, care controlează independent cuplul transmis fiecărei roți în câteva fracțiuni de secundă. În funcție de situația de conducere, roțile vor fi accelerate independent, indiferent de suprafață sau condiții, eliminând practic subvirarea. Este un evident pas înainte față de versiunile OPC.
Pneurile Michelin Pilot Sport 4 S, pe jante de 20 inci, permit decelerări foarte bune la viteze mari, iar frânele Brembo cu patru pistoane își arată calitățile la frânările de urgență. Experiența la volan este completată de scaune performante GSi ergonomice pentru șofer și pasager, dezvoltate în Rüsselsheim, și certificate de AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.) cu ventilație, încălzire, funcție de masaj (pentru șofer) și reglaje electrice pentru suporturile laterale.