Când organizezi un concurs, nu iei mereu în calcul valoarea totală a mașinilor care urmează să participe la acesta. Dar, dacă pui pe foaie, ajungi să fii un pic mișcat. De exemplu, în 2022, finalistele Best Electric Car In România au costat împreună 447.372 euro. Teoretic. În realitate, suma a depășit ușor jumătate de milion. Iar bateriile au însumat 556 kWh net. Deci, am testat un sac de bani și o giga-baterie! Foto: Bogdan Paraschiv
Iei mașina de la dealer. Testezi. Fotografiezi. Filmezi. Repeți ultimii doi pași, până te edifici asupra tuturor chichițelor mașinii, până când obții imagini fără cusur. Lași mașina la dealer. Scrii, prelucrezi, montezi. Așa arată viața unei redacții, de multe ori. O rutină care, de multe ori, te orbește într-o asemenea măsură, încât nu realizezi că ești stăpân pe sume de bani colosale pentru muritorii de rând. Pe sume de sute de ori mai mari decât salariul pe care-l câștigi lunar.
De fapt, știi în orice moment ”ce sumă conduci”, pentru că raportezi orice caracteristică a mașinii la preț. Deh, deformație profesională. Dar fiecare ziarist și vlogger auto s-a obișnuit să conducă mașini scumpe, apoi să renunțe la ele ca și când nimic nu s-ar fi întâmplat.
Momentul adevărului: am testat…
În cazul Best Electric Car in Romania, scânteia s-a aprins într-o dimineață, când am văzut toate cheile celor 7 finaliste adunate într-un singur loc. Într-o cutie pe care o țineam în mâini. Și m-am întrebat, sec, câți bani țin în palme. Ei, bine…
Ei, bine, teoretic aveam cheile de la 447.372 euro. Atât costau împreună versiunile fără dotări suplimentare ale mașinilor prezente la eveniment, pe care le-am testat. Dar, fiecare avea câte ceva în plus. De la plafon panoramic la tapițerie din piele fină, de la punte direcțională pe spate, la faruri LED Matrix și tot așa… Practic, valoarea era mult mai mare, pentru că nicio mașină nu era acolo în versiunea de bază.
De exemplu, BMW-ul iX în varianta xDrive40, pornește de la aproape 80.000 euro. Dar exemplarul prezent în competiție sărea un pic de 100.000. Sau Mercedesul EQS 580 4Matic, care are preț de bază 142 de mii, costa, cu dotările aferente, aproximativ 170 de mii. Dintr-un foc 50.000 de euro în plus, doar din dotări, la doar două din cele 7 exemplare. E drept, la cele mai scumpe.
➡ Am vizitat Centrul de Tehnologie Vitesco din Sibiu 💡
Unde vreau să ajung? Chiar dacă, pentru unii pare o plimbare, o mini-vacanță, nu e simplu să organizezi o astfel de competiție, din multe motive. Sumele implicate sunt enorme, și, chiar dacă toate mașinile sunt asigurate, orice pas greșit poate întina imaginea jurnalistului care calcă strâmb, în particular, și pe a competiției, în general. De asemenea, a încărca nu una, ci 7 mașini electrice la infrastructura din România, în condițiile în care au de străbătut 350 km la deal (București – Sibiu via Brașov), pe ploaie, cu dezaburirea și ștergătoarele pornite, devine o aventură, dacă nu e bine organizată. Practic, anul acesta am plimbat sub noi 556 kWh net (utilizabili)!
Cât despre transparență, ăsta a fost mereu un ”challenge” în România, unde planează mereu impresia că toate licitațiile sunt măsluite, în toate concursurile câștigă cine trebuie și toate angajările se fac pe pile.
Ei, bine, aici nu e așa! Aici, fiecare jurnalist a votat FIX așa cum a simțit după testele pe ruta București – Sibiu și, a doua zi, prin împrejurimi. Fără ”trebuie” și ”ar fi bine”, vertical, transparent, așa cum ar trebui să se întâmple peste tot, în orice domeniu. Iar tu vei afla ce au ales pe data de 5 mai, la ora 16.00. Te țin la curent! (pun intended, pentru cunoscători)
Model | Audi Q4 SB 50 e-tron quattro | BMW iX xDrive40 | Kia EV6 RWD LR | Ford Mustang Mach-E AWD LR | Mercedes EQS 580 4Matic | Renault Megane E-Tech 220 Supercharge | Tesla Model Y |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Motor | 2, electrice | 2, electrice | 1, electric | 2, electrice | 2, electrice | 1, electric | 2, electrice |
Putere maximă (CP) | 299 | 326 | 228 | 351 | 523 | 218 | 441 |
Cuplu maxim (Nm) | 460 | 630 | 350 | 580 | 855 | 300 | 493 |
Transmisie | integrală | integrală | spate | integrală | integrală | față | integrală |
Cutie de viteze | 1 treaptă | 1 treaptă | 1 treaptă | 1 treaptă | 1 treaptă | 1 treaptă | 1 treaptă |
L x l x h (mm) | 4588 x 1865 x 1614 | 4953 x 1967 x 1695 | 4695 x 1890 x 1550 | 4713 x 1881 x 1625 | 5216 x 1926 x 1512 | 4199 x 1768 x 1505 | 4751 x 1921 x 1624 |
Ampatament (mm) | 2764 | 3000 | 2900 | 2984 | 3210 | 2685 | 2890 |
Volum portbagaj (l) | 535-1460 | 500-1750 | 490-1300/52 | 402-1420/102 | 610-1770 | 389-1245 | 854/2041/117 |
Masă la gol (kg) | 2215 | 2440 | 1985 | 2182 | 2585 | 1711 | 2141 |
Coeficient aerodinamic | 0,28 | 0,25 | 0,28 | 0,28 | 0,20 | 0,29 | 0,23 |
Capacitate baterie brut/net (kWh) | 82/77 | 76,6/71 | 77,4/nc | 98,7/88 | 120/107,8 | nc/60 | 82/75 |
Încărcare AC (kW)/timp (h) | 11 kW/7,5 h | 11 kW/7,25 h | 11 kW/7,3 h | 10,5 kW/nc | 11 kW/22 kW - 10 h/5 h | 7,4 kW/9,2 h | 11 kW/8,25 |
Încărcare DC 0-80% (kW)/timp (min) | 135 kW/36 min | 150 kW/34 min | 240 kW/18 min | 150 kW/45 min | 200 kW/31 min | 130 kW/ 74 min (0-100%) | 250 kW/31 min |
Consum WLTP (kWh/100 km) | 17,7 | 19,4 | 17,2 | 18,7 | 18,5 | 16,1 | 16,8 |
Autonomie (km) | 493 | 424 | 504 | 540 | 670 | 450 | 507 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 6,2 | 6,1 | 7,3 | 5,1 | 4,3 | 7,4 | 5,1 |
Viteză maximă (km/h) | 180 | 200 | 185 | 180 | 210 | 160 | 217 |
Preț de bază (euro cu TVA) | de la 60.400 | de la 78.838 euro | de la 51.844 | de la 76.250 | de la 142.140 | de la 37.900 | de la 66.990 |