Cu noua anvelopă Cinturato P1, Pirelli își asumă și un rol de educare în domeniul ecologiei auto, atât printre clienți, cât și printre producătorii de automobile, fiind și un exemplu pentru competiție.
Când spui Pirelli, mai ales în acest an, când a revenit în Formula 1, te gândești în primul rând la performanță. Iar de la o nouă anvelopă Pirelli te aștepți, firesc, să-ți inducă tot performanță. Tocmai de aceea, când am analizat programul lansării noii anvelope Cinturato P1, am fost surprins de absența unei sesiuni de teste pe circuit. Ei bine, de această dată, parcă fiind sigur că piloții de monoposturi ne-au convins deja despre calitățile dinamice ale mărcii, Pirelli ne-a predat lecția de ecologie auto și de securitate, în Puglia, pe un drum ce şerpuieşte printre livezi de măslini pe coasta Adriaticii.
Cinturato P1 extinde gama „eco“ Pirelli, lansată cu trei ani în urmă, cu Cinturato P4 și P6, pentru autoturismele de oraş şi pentru cele de dimensiuni mici, îmbogățită ulterior cu Cinturato P7, pentru maşinile de dimensiuni medii. Cinturato P1 este dezvoltată pentru automobile de dimensiuni mici şi mijlocii.
Elev la eco-driving
Destinația acestei anvelope a fost sugestiv explicată de Pirelli, punându-ne la dispoziție câteva modele premium, în mare parte sportive, de la Mini la Alfa Romeo Mito sau de la BMW Seria 1 la Audi A1. Cu siguranță, efectul lecției eco a fost astfel mai puternic, obligați fiind să conducem într-un stil eco aceste automobile care te incită din start să apeși pedala de accelerație.
Ca urmare, între poligoanele în care ne-am convins de calitățile de siguranță ale noii anvelope, am fost angrenați într-o competiție incitantă, în care trebuia să consumăm cât mai puțin, bazându-ne atât pe experiența proprie (câtă era), cât și pe sfaturile Pirelli. Așa am constatat că se poate conduce foarte bine și altfel decât o facem în fiecare zi, consumând degeaba combustibil, consumând degeaba neuronii noștri și ai altor colegi de trafic și uzând degeaba anumite elemente ale mașinii. În plus, și nu în ultimul rând, un stil de condus eco este, implicit, și un stil de condus în siguranță, întrucât gradul de agresivitate pe șosea al fiecăruia scade spectaculos odată cu scăderea consumului de combustibil.
Firesc, cei de la Pirelli ne-au lăsat să ne și „jucăm“ cu anvelopele Cinturato P1, în cadrul unor minicircuite care ne-au convins de gradul de securitate al acestei anvelope, în situații limită, cum ar fi evitarea unui obstacol cu anvelopa Run Flat fără aer sau virajele strânse pe suprafață udă. La final, rezultatele cursei de eco-driving au fost combinate cu rezultatele curselor de îndemânare, arătându-ne cât de eco și, în același timp, cât de siguri suntem la volan.
Performanță verde
Cinturato P1 a fost dezvoltat la centrul de Cercetare şi Dezvoltare Pirelli din Milano, unde sunt proiectate și pneurile de Formula 1, așa că este redundant să discuți despre performanțele dinamice ale noii anvelope. În același timp, noul Cinturato consolidează strategia „Performanţă verde“ a companiei Pirelli, produsele „verzi“ reprezentând 36% din vânzările anului 2010. Ca urmare, gama de produse „verzi“ Cinturato este pe primul loc în cadrul grupului, fiind totodată și gama ce va înregistra creşteri semnificative.
Datorită greutăţii sale mai reduse cu 15% şi alegerii unor soluţii tehnologice noi, Cinturato P1 realizează o reducere a rezistenţei la rulare de până la 25%, cu efect direct asupra reducerii cu până la 4% a consumului de combustibil și emisiei de noxe. Scăderea rezistenței la rulare induce și creşterea medie a duratei de viață a anvelopei, de la 50.000 la 65.000 de km, așadar un plus de 30%, echivalent cu schimbarea anvelopelor la fiecare patru ani, în loc de o dată la trei ani pentru un şofer mediu (15.000 km/an).
Tot în termeni „eco“, Cinturato P1 reduce zgomotul exterior cu până la 1,5 dB şi zgomotul interior cu 1 dB, îmbunătăţind confortul şi plăcerea de a conduce. La unele dimensiuni, noua anvelopă este disponibilă și în versiunea Run Flat, cu efect direct asupra securității. Cinturato P1 a fost deja ales ca echipament de serie original de către BMW, fapt care nu ar trebui să ne mire, având în vedere rezultatele spectaculoase înregistrate de bavarezi la capitolul „Efficient Dynamics“.
Cinturato P1 are și un efect social direct în România, pentru că 70% din producție se realizează în cadrul fabricii de anvelope Pirelli Tyres Romania de la Slatina. Trebuie să recunosc faptul că, după ce am aflat această informație, am privit Pirelli cu alți ochi.