Am văzut pe viu noul Renault Master, model 2024

Noul Renault Master AutoExpert.ro

Am fost la salonul de vehicule comerciale Solutrans din Lyon pentru a vedea pe viu, în premieră, noul Renault Master. Ce aduce nou a patra generație, care va fi lansată în 2024? Și, mai ales, ce impresie face ”face to face” (pun intended)? Îți povestesc în cele ce urmează. Foto: Renault

Ce mai are de demonstrat Renault, după mai bine de 4 decenii de Master? Că poate mai mult, mai bine, mai adaptat clienților. Drept urmare, doar jumătate din conferința de presă dedicată lansării noii generații, model 2024, a prezentat modelul în sine. Cealaltă jumătate s-a axat pe serviciile pe care le primești odată cu mașina, și care o transformă într-un pachet complex. Cumperi, deopotrivă, și vehicul, și servicii.

De la faceliftul generației a treia, pe care l-am testat aici, Master virase spre un design agresiv, dar acum, odată cu a patra iterație, a dus atitudinea sfidătoare la un alt nivel. Zona frontală este verticală și include o mască elaborată, flancată de o pereche de faruri full-LED orizontale. Semnătura luminoasă trasează litera C, ca la fosta generație, dar acum aceeași formă luminoasă a apărut și pe stopuri.

Noul Renault Master AutoExpert.ro

Aerodinamica în prim-plan

Silueta ”trăda” două volume încă de la actuala generație, dar la noul Renault Master ”nasul” a fost scurtat, iar parbrizul a fost înclinat. În spate, se vede cu ochiul liber cum plafonul se curbează spre capăt, în timp ce caroseria se îngustează. O imagine care denotă eleganță, dar al cărei scop e mai puțin nobil și mai mult tehnic: scăderea coeficientului aerodinamic. Și le-a ieșit brici, pentru că Cx-ul raportat la suprafața frontală a scăzut cu 20% față de fosta generație. Pentru că n-au putut să înghesuie Masterul în tunelul de vânt Renault, inginerii au lucrat cu machete cu scara redusă la 83% din gabaritul modelului original.

Noul Renault Master AutoExpert.ro

Apoi, după ce au definitivat toate detaliile, au apelat la un tunel de vânt destinat avioanelor și au verificat acolo rezultatul. Iar acesta este incredibil. Doar din aerodinamica ameliorată, au reușit să scadă emisiile versiunilor diesel, în medie, cu 39 g/km și consumul celor electrice cu 20%. Și, pentru că un van nu trebuie să arate ca o cărămidă, au adăugat nervuri pe panourile laterale, care i-au ajutat inclusiv la rigidizarea acestora. În sfârșit, au pus la diapoziția clienților o paletă de 7 culori, iar dacă acestea nu îi mulțumesc, pot comanda una dintre cele 300 de nuanțe speciale. La faceliftul generației a treia, însuși designerul-șef Renault, Laurens van den Acker, și-a ”băgat degetele”, așa cum mi-a mărturisit în acest interviu. După ce privești fotografiile, ghici dacă și la a patra generație a avut un cuvânt de spus!

Noul Renault Master AutoExpert.ro

Digitalizare la nivel de automobil

Apoi, echipa de designeri s-a apucat de trasat tușele cabinei, unde au ales o linie șerpuită pentru bord, ca să maximizeze spațiul interior. L-au înzestrat cu un ecran de 10,1 inchi în centru, standard pentru toată gama. L-am butonat și se mișcă impecabil, fiind sensibil la atingere și răspunzând fără întârziere la comenzi. Are în spate un sistem de operare Google Automotive și îți poți conecta wireless la el telefonul folosind protocoalele Apple CarPlay și Android Auto. În plus, poate fi actualizat over the air, gratuit în primii 5 ani.

Instrumentarul de bord este analogic la variantele diesel, dar poți opta contra cost și pentru unul digital, de 7 inchi. Pe cele electrice, acesta din urmă este standard. În rest, multe controale și elemente pe care le știi de la autoturismele Renault, în frunte cu volanul. Acesta este reglabil pe înălțime și adâncime, pe o plajă surprinzător de amplă.

Noul Renault Master AutoExpert.ro

Cele trei locuri pot fi individuale sau se poate opta pentru o combinație ce conține scaun pentru șofer și banchetă pentru doi călători. În primul caz, spătarul scaunului din mijloc se rabatează, formând o măsuță centrală. Aceasta găzduiește un spațiu de depozitare plat, pentru documente sau laptop. Apropo de spații de depozitare, totalizează 135 l în cabină, cu 25% mai mult decât la actualul Master. Îi regăsești în raftul de deasupra parbrizului, pe (și în) bord, în torpedoul glisant ca la Captur și în buzunarele ușilor.

Acces facil, confort maxim

Indiferent de tapițeria pe care o alegi, marginile scaunului șoferului sunt realizate din imitație de piele non-aderentă, rezistentă în timp și care facilitează accesul și coborârea, pentru că permit șoferului să ”alunece”. Iar când ești curier și repeți mișcarea asta de zeci de ori pe zi, remarci că acest detaliu chiar contează. Scaunele sunt moi și corect profilate, fără, însă, a fi restrictive. Mai mult, poți comanda scaun cu suspensie și chiar și rotativ. Cât despre maneta transmisiei, la versiunile electrice și automate se află în spatele volanului, eliberând spațiu pe consola centrală.

Van Master AutoExpert.ro

Spațiul de marfă a crescut în dimensiuni și este mai accesibil și mai versatil. Poți comanda versiuni cu volume de la 11 la 22 mc, și ai de ales dintre 20 de ”siluete”. Indiferent de cea aleasă, lungimea podelei a crescut cu 10 cm, devenind cea mai lungă din segment, iar deschiderea ușilor glisante este mai mare cu 4 cm. Standard, noul Renault Master vine cu o ușă glisantă, opțional cu două. În benă am descoperit două prize la 230 V, pentru alimentarea sculelor și dispozitivelor de până la 3,5 kW. Totodată, Master electric poate ceda curent în rețea, având priză bi-direcțională pentru alimentarea bateriei. Ușile din spate se rabatează la 180°, iar opțional pot fi comandate opritoare din cauciuc pentru ca acestea să nu lovească panourile laterale când sunt deschise la maximum.

Van Master AutoExpert.ro

Tehnica, în clar

Vor fi disponibile vehicule cu trei lungimi (L2, L3 și L4), fiecare dintre ele având un diametru de bracaj cu 1,5 m mai mic decât actualele variante echivalente. Manevrabilitatea ameliorată se datorează atât ampatamentului mai mic, cât și punții față reproiectate. Apropo de asta, toate componentele tehnice sunt 100% noi, nefiind preluate de la actuala generație. Iar tracțiunea este fie pe față, fie pe spate, în funcție de motorizare și varianta de caroserie.

Gama motoarelor este alcăutită din patru unități diesel și două electrice. Mai târziu va fi disponibilă și una cu hidrogen. Cele diesel au puteri de 105, 130, 150 și 170 CP. Acestea sunt combinate cu transmisii manuale cu 6 trepte, sau automate cu 9. Consumul de motorină a scăzut, în medie, cu 1,5 l/100 km, iar emisiile de CO2 nu mai depășesc pragul de 200 g/km.

Două versiuni electrice vor fi disponibile. Prima are un porpulsor de 130 CP și o baterie de 40 kWh, afișând o autonomie WLTP de 180 km. A doua alătură unui motor de 143 CP o baterie de 87 kWh, suficientă pentru o autonomie care depășește 410 km. Ambele se încarcă la AC cu până la 22 kW și la DC cu până la 130 kW. Încărcătorul este bidirecțional, deci noul Renault Master electric poate inclusiv să dea curent în rețea, nu doar să tragă.

Nu doar un vehicul

Dar, suficient despre mașină, pentru că și serviciile care intră în pachet merită atenție. De exemplu, sistemul multimedia OpenR poate fi comandat și vocal, prin intermediu Google Assistant. Acesta, bazându-se pe obiceiurile șoferului, poate inclusiv să recomande anumite destinații și setări. Pe ecran poți citi mailuri, poți accesa site-uri și poți chiar vizualiza și edita documente Excel și Word, ca pe o tabletă veritabilă. Cu aplicația EasyPark, configurezi sistemul de plată al parcărilor publice și doar îl activezi la oprirea mașinii, acesta ocupându-se singur de achitarea parcării. Apoi, se dezactivează automat când Master începe să se deplaseze. Sistemul vine cu Waze preinstalat.

Folosind aplicația My Renault, poți aprinde luminile sau activa claxonul de la distanță, dacă nu găsești mașina în parcare, poți gestiona programul de întreținere și poți primi alertă dacă vehiculul este descuiat. Dacă deții un Master electric, poți primi la distanță detalii despre baterie, precum nivelul de încărcare și temperatura, poți gestiona încărcarea acesteia și poți seta temperatura din habitaclu. Companiile beneficiază și de expertiza Mobilize pentru instalarea de stații de încărcare la sediu sau chiar la domiciliul șoferilor.

Van Master AutoExpert.ro

Există și un pachet complex de servicii Mobilize, destinat flotelor, dar nu sunt disponibile în România toate serviciile sale. De exemplu, poate fi ajustată automat prima de asigurare în funcție de distanța parcursă sau stilul de condus. Sau poate centraliza și prelucra date legate de consum și geolocație pentru întreaga flotă, ajutând la scăderea costurilor.

Mai există finețuri pe care te invit să le citești în revistele AutoExpert și FloteAuto. 4×4? Caroserii speciale? Pe toate le-am aflat la interviurile cu specialiștii Renault și ți le dezvălui în paginile revistelor.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top