Am fost până la Affalterbach, leagănul AMG, pentru a vedea ce s-a schimbat și ce a rămas la fel ca în 1971, atunci când ambiția a doi ingineri a pus bazele unei legende.
Compania AMG a fost fondată în mod oficial pe 1 iunie 1967 de doi foști ingineri Mercedes-Benz, Hans Werner Aufrecht și Erhart Melcher. În practică, colaborarea celor doi ingineri a început mai devreme, în 1971, atunci când prima mașină preparată de ei, un Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG termină cursa de 24 de ore de la Spa pe poziția secundă.
Pentru o afacere între doi oameni, fără suportul oficial Mercedes-Benz, rezultatul a fost unul cel puțin spectaculos. Acest loc secund a pus bazele unui șir numeros de succese în motorsport, printre care se numără 8 titluri în DTM precum și câștigarea sezonului inaugural FIA GT in 1997.
Concomitent cu implicarea în motorsport, AMG a început să modifice modele Mercedes-Benz pentru clienții care erau dispuși să plătească pentru un plus de performanță. În 1990, AMG a semnat un protocol oficial de colaborare cu Mercedes-Benz, moment în care a apărut și primul model dezvoltat împreună de AMG și Mercedes-Benz (C36 AMG).
Nouă ani mai târziu, văzând potențialul imens al AMG, Mercedes-Benz a cumpărat pachetul majoritar și a pus bazele Mercedes-AMG GmbH. Această mutare nu a schimbat cu nimic prioritățile, sau modul de lucru al diviziei AMG, ci doar a deschis un nou orizont de dezvoltare pentru firma cu sediul la Affalterbach.
O nouă eră pentru AMG
De la cei doi angajați care modificau motoare într-o fabrică improvizată în 1971, azi AMG are peste 700 de angajați precum și o suită de modele dezvoltate in-house. Pentru a vedea însă cu adevărat magnitudinea la care a ajuns AMG trebuie să faci o vizită la Affalterbach. Dacă te aștepți la un peisaj industrial tipic nemțesc poți să mai ghicești odată. Fabrica este situată într-un peisaj rural prin excelență, iar ca să ajungi la intrarea principală trebuie să îți croiești drum prin câteva străzi întortocheate. Piatra cubică de pe aleea de acces pare să fi fost acolo dintotdeauna, iar intrarea principală este de o discreție tipic nemțească: câteva steaguri albe pe care tronează sigla AMG și un showroom relativ micuț raportat la ce vei găsi prin România.
În spatele showroom-ului, într-un set de clădiri de maxim trei etaje se întâmplă magia: unele motoare vin în cutii de la fabrica Mercedes-Benz și sunt modificate la fața locului, iar altele sunt construite de la zero aici. Pe noi ne interesează cele din urmă, așa că ne așezăm cuminți între liniile galbene și urmărim cum o mână de ingineri asamblează tacticos noile motoare V8 bi-turbo. Se pleacă de la un stand gol, iar la finalul ciclului de producție, atunci când unitatea este finisată se montează placa cu numele inginerului care a asamblat motorul.
Tobias Moers, directorul de dezvoltare AMG a recunoscut că ar putea integra o linie de producție automată pentru aceste motoare, fără a face rabat la calitate, dar preferă să continue tradiția AMG de a asambla manual motoarele. Odată ce placa cu numele inginerului certifică finalizarea unității în termeni de asamblare, urmează procesul asiduu de testare a performanțelor și a calității. Abia după ce motorul a trecut prin toate testele posibile el ajunge sub capota unui model AMG.
Planurile de viitor AMG sunt foarte ambițioase și se vor focusa pe dezvoltarea versiunilor speciale pentru modelele Mercedes-Benz, dar și crearea de modele proprii AMG, după succesul înregistrat de SLS AMG. Ne putem aștepta în viitorul apropiat la versiunea de serie SLS AMG E-CELL, precum și la ML 63 AMG bazat pe noua generație Clasa M.