Organizaţia EuroNCAP a dat publicităţii rezultatele ultimei serii de testări de siguranţă pentru automobile. 15 modele au fost luate la bani mărunţi, iar unele rezultate au fost surprinzătoare.
Rezumatul celei de-a şaptea sesiune de testare a anului 2015 sună aşa: din cele 15 modele de automobile testate, 11 au reuşit să obţină un calificativ de 5 stele, două au primit câte 4 stele, un model a primit 3 stele şi unul, Lancia Ypsilon, a primit doar 2 stele.
Trebuie precizat că mai toate modelele noi de automobile testate în această tranşă erau echipate cu sisteme avansate de siguranţă, inclusiv cu sisteme de asistare la frânare sau de frânare autonomă. Iar multe şi-au îmbunătăţit sistemele de reţinere de pe banchetă, pentru a face faţă cu brio viitoarelor teste, care vor include un impact frontal pe toate lăţimea vehiculului, la o viteză de 50 km/h (nu doar parţial, cum se întâmplă acum). Iar toate aceste eforturi de implementare a noilor tehnologii de siguranţă şi-au spus cuvântul.
Cele 15 modele testate şi rezultatele obţinute au fost: BMW X1 (5 stele), Lexus RX (5 stele), Mercedes-Benz GLC (5 stele), Infiniti Q30 (5 stele), Jaguar XF (5 stele), Jaguar XE (5 stele), Opel Astra (5 stele), Kia Sportage (5 stele), Kia Optima (5 stele), Renault Megane (5 stele), Renault Talisman (5 stele), Nissan NP 300 Navara (4 stele), BMW Z4 (3 stele), MINI Clubman (4 stele) şi Lancia Ypsilon (2 stele).
Michiel van Ratingen, Secretarul General EuroNCAP, a subliniat cî în ultimii doi ani, perioadă în care organizaţia a încurajat dezvoltarea sistemelor de frânare automată, s-a constatat o înmulţire a producătorilor care oferă deja aceste sisteme, iar acest lucru va fi important în perspectiva noilor norma de testare, ce vor intra în vigoare în 2016, şi care vor include inclusiv testare pentru frânarea automată la pietoni.
Printre modelele care nu au ţinut pasul cu noile cerinţe se numără şi BMW Z4, cel de-al treilea roadster testat în 2015, dar şi veteranul acestei categorii. În ciuda unui facelift suferit în 2013, BMW Z4 nu oferă sisteme moderne de siguranţă activă şi pasivă, cum ar fi sisteme de avertizare asupra unui impact, sisteme de avertizare a părăsirii benzii de rulare, sisteme de frânare automată sau sisteme de monitorizare a vitezei, în ciuda faptului că ele sunt disponibile deja pe alte modele ale mărcii.
Mai îngrijorător este cazul Lanciei Ypsilon, care a reuşit un rezultat de doar 2 stele. Lipsa sistemelor de asistare dar şi protecţia precară oferită pasagerilor în caz de impact şi-a spus cuvântul. În opinia celor de la euroNCAP, doritorii pot găsi opţiuni mult mai tentante decât Ypsilon în momentul de faţă. Este cu atât mai trist pentru că este o pată în plus pe obrazul Lancia, o marcă de automobile ce a decăzut nejustificat în ultimii ani.