Analiză – Cȃt ar fi trebuit să încaseze F1 în 2020…datorită mutărilor lui Bernie din 1998?

Formula 1 - retrospectiva sezonului 2019_GP Ungaria 2019

Analiză – Cȃt ar fi trebuit să încaseze F1 în 2020? Estimările analiştilor din Formula 1 pentru sezonul 2020 erau promiţătoare. Încasări record, număr record de GP-uri, perspective şi mai interesante din 2021. Dar lovitura primtă din partea pandemiei de Covid-19 a dat peste cap orice plan rezonabil. Formula1 și Liberty s-au repliat şi au început să lucreze la o abordare care să salveze ce mai e de salvat. Din punct de vedere financiar în primul rȃnd. 

Foto:arhiva

La începutul anului 2020 Liberty ţintea încasări totale de 1.8 miliarde $. Cum trebuia să se ajungă la această sumă? Cele 3 surse de încasări sunt : „cotizaţia” anuală a organizatorilor de GP-uri ce asigură 37.5% din total, drepturile media care asigură încă atȃt, iar restul de 25% de banii din publicitate.

Brazilia și Monaco nu plătesc tributul către F1

Un calcul grosier indică astfel că cei 20 de organizatori de Mari Premii (Monaco şi recent Interlagos nu plătesc nimic) trimit către vistieria F1 o sumă de 675milioane $.

Formula 1: Supravieţuire indiferent de costuri? 

Media încasărilor ajunge astfel la 33.75milioane$/promoter. Pentru că Interlagos se alătură Monaco pe lista celor două circuite ce sunt scutite de acest „tribut”.

bernie Ecclestone va deveni tată
Bernie Ecclestone va deveni tată pentru a patra oară la 89 de ani

Ultima prelungire a contractului pentru a găzdui GP-ul Braziliei pentru pista din Sao Paolo a fost semnată în 2014.

Cu puţin înainte ca Bernie Ecclestone să vȃndă către Liberty drepturile comerciale, el a încheiat cu organizatorii brazilieni o întelegere prin care acestora li se garanta dreptul de a organiza întrecerea, dar în privinţa contribuţiei financiare pe care aceştia ar fi trebuit să o achite către F1, nu s-a mai semnat nimic.

Un „cadou” făcut de Bernie ultimei sale soții

Liberty a consimţit acest ultim cadou făcut de Bernie patriei ultimei sale soţiei sale. Dedesubturile înţelegerii concepute de Bernie sunt tulburi, dar dintr-o astfel de afacere englezul nu iese niciodată în pierdere, cel mult ajunge la un soi de paritate-dacă Ferrari este implicată.

Bernie Ecclestone va deveni tată pentru a patra oară la 89 de ani

Pe scurt, fiecare cursă desfăşurată în condiţii normale aduce către F1, în medie, 90 milioane $. Cam atȃt era bugetul disponibil al McLaren în 1989 cȃnd Prost şi Senna au adus ambele titluri, învingȃnd în 10 GP-uri.

Proiectul de calendar „de avarie” pentru 2020 va băga mai puțini bani în vistieria F1

Planurile avansate pentru proiectul de sezon 2020 prevăd două duble la începutul noului calendar ce ar trebui să debuteze în primul week-end din iulie. Dar fără spectatori, al căror aport a fost calculat la peste 40%, sumele ce vor intra în buzunarul F1 vor fi dramatic diminuate.

Formula 1 2020
În acest moment organizatorul F1 propune o desfășurare pe zone a Grand Prix-urilor.

Pentru ca organizatorii să se apuce de treabă, dȃnd startul pregătirilor este nevoie să fie anunţaţi cu 3 săptămȃni înainte, pentru a începe instalarea tuturor facilităţilor necesare. Faza finală, acel „F1 circuit ring”  şi kiturile pentru broadcasting durează cam 3 zile, dacă se lucrează 12 ore/zi.

În principiu, organizatorii GP-ului Austriei ar trebui să fie ferm înştiinţaţi în jurul datei de 15 iunie.

Care este numărul minim de persoane necesar desfăşurării unei curse de F1 în 2020?

Staff-ul medical trebuie compus din minim 100 de persoane. Personalul pentru asigurarea securităţii, ce trebuie să întervină în orice moment pe pistă, format din „track marshals” nu poate funcţiona corespunzător decȃt avȃnd minim 300 de oameni în componenţă.

Este nevoie de 45-50 de persoane pentru fiecare echipă pentru a opera două monoposturi pe parcursul unui week-end de cursă.

La aceştia se adaugă minim 3 ingineri care să se ocupe de Power Unit, încă 3 detaşaţi de Pirelli pentru a superviza departamentul pneuri, plus un minim 10 persoane care să rezolve chestiunile legate de frȃne, combustibil şi alte detalii tehnice.

Formula 1 masuri de criza
Staff-ul unei echipe moderne de F1 poate depăși 1500 de persoane, din care 150-200 sunt prezente la cursă

Simplificate, reduse la un minim funcţional, departamentele de marketing şi PR trebuie să aibă în componenţă măcar 4 persoane. La final, să nu uităm de cei care se ocupă de catering. Asta duce la un minim de 80 de persoane pentru fiecare echipă.

Deci un total de 800 de oameni. La aceştia se adaugă alţi circa 200 îndeplinind „alte treburi”, pentru a prelua expresia unui ofiţer de presă ce a preferat să-şi păstreze anonimatul.

De la 3 mecanici în anii 1950, la 40 de oameni în 2020 pentru a opera o mașină

Ca o paralelă peste timp, să menţionăm că Ascari şi Fangio au cȃştigat mai toate cursele cu 3 mecanici alocaţi maşinii în cadrul unei curse, iar în anii ’50 o echipă ca BRM avea un staff de 15 angajaţi.

La 1960 Cooper ajunsese la 30 de persoane. E adevărat însă că marea echipă a Mercedes-Benz din anii ’30 număra în 1937 nu mai puţin de 380 de angajaţi aflaţi sub conducerea lui Max Sailer şi Alfred Neubauer şi putea alinia chiar şi 7 monoposturi la Nurburgring.

„Circul media” (jurnalişti, personalul televizunilor implicate, oficiali) numără peste 1000 de persoane.

Avem astfel un total necesar ce urcă pȃnă la 2400-2500 persoane. În condiţii normale numărul sărea de 4000 de persoane (Ferrari sepre exemplu deplasa în mod normal peste 150 de persoane la un GP).

Dacă pentru cursele europene transportul echipamentului necesar este efectuat cu camioanele echipelor, pentru cursele de pe alte continente, F1 s-a angajat să asigure transportul aerian a 11 tone de echipament/echipă, suportȃnd de asemenea costul a 20 de bilete de avion la clasa “economy” pentru fiecare echipă în parte.

F1 ar putea renunța la taxa plătită de organizatori

Planurile iniţiale ale F1 prevăd renunţarea completă la acea taxă pe care organizatorii ar trebui să o plătească pentru cursele ce se vor desfăşura fără spectatori.

Mai mult, în cazul unor piste, ar putea chiar să platească organizatorilor o chirie cuprinsă între 1milion $ şi 1.5 milioane $ pentru a acoperi unele costuri ale acestora.

Formula 1 - retrospectiva sezonului 2019_GP Abu Dhabi 2019

Ultimele estimări ale experţilor financiari ai Liberty apreciază o dimininuare cu cel puţin 500 milioane $ a încasărilor dacă s-ar desfăşura 18 GP-uri, dintre care un număr apreciabil fară spectatori.

Cȃt ar fi trebuit să încaseze F1 în 2020? Ce spune Bernie?

Bernie Ecclestone a apreciat extrem de optimiste, chiar fanteziste aceste estimări. Amintind încă o dată că Liberty datorează lui acest sistem ce le aduce sume atȃt de mari.

Asta pentru că din 1998 şi pȃnă în 2000, Mr. E a reuşit să scoată din mȃna FIA drepturile comerciale şi să le aloce firmei lui în totalitate.

Iar dacă pȃnă în 1998 echipele primeau 90% din banii încasaţi din drepturi media, acum procentul este 47%. Incluzȃnd şi bonsusurile speciale ce sunt plătite către Mercedes, McLaren, Mercedes şi Williams plus “suta Ferrari”, aproximaiv 60% din încasările totale ale F1 merg către echipe, doar că unele se simt extrem de nedreptăţite de actuala împărţire a caşcavalului.  Ross Brawn a subliniat că din 2021 cotele se vor modifica.

Formula 1_ Ce se ascunde în spatele luptei pentru limitarea bugetului echipelor de F1
(1980)Enzo Ferrari, Bernie Ecclestone și Jean-Marie Balestre – un moment istoric

Bernie Ecclestone, ce a pierdut în faţa lui Michael Schumacher acel concurs de popularitate intitulat de site-ul oficial “Cel mai influent om din istoria F1”, nu doar că a îmbogăţit pe mulţi, dar a uimit oameni foarte puternici din afara sportului pentru modul în care putea negocia pentru a-şi atinge scopurile. Uneori în toiul nopţii, în barul unui hotel de 5 stele din Paris în faţa unei sticle de cognac. Dar asta este o poveste pe care o vom spune pe viitor.

Citește și:

Care sunt limitele de buget impuse pentru următorii 5 ani?

Formula 1 s-ar putea relua pe 5 iulie cu Marele Premiu al Austriei 2020

 

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top