Analiză: cu cât s-au scumpit mașinile electrificate din 2022 încoace?

Mașini electrice best-electric-car-1

Doamne, cât au ajuns să coste mașinile! Asta auzim tot mai des în ultima vreme. Dar nimeni nu poate spune cu certitudine cu cât s-au scumpit mașinile. Ei bine, nimeni în afară de noi, experții, care am luat la puricat evoluția (și, în unele cazuri, chiar involuția!) prețurilor mașinilor electrice și hibrizilor plug-in noi din România. Deci, cu cât s-au scumpit mașinile electrificate? Text: Bogdan Grigorescu. Foto: Bogdan Paraschiv

Mai ține minte cineva Loganul de 5000 de euro? Parcă a fost acum… o veșnicie, din moment ce azi cel mai ieftin Logan costă 14.150, adică de aproape trei ori mai mult. Și-a pierdut demult faima de cea mai ieftină mașină nouă din România, acest rol fiind preluat de Mitsubishi Space Star, care pornește de la 11.888 de euro. Practic, sub suma asta nu mai poți visa la un autoturism nou.

Dar, stai, că vin mașinile electrice peste noi! Știu, sunt mai scumpe decât termicele și, știu, multora le e frică de autonomie, de lipsa infrastructurii, de altele (multe închipuite). Dar am fost avertizați că tehnologia bateriilor și motoarelor e abia la început, de aceea sunt prețurile atât de ridicate. Ei bine, vremea a trecut și deja se împlinesc 14 ani de când a fost lansată prima electrică produsă în masă, Nissan Leaf. De cât timp are nevoie tehnologia electrică să se ieftinească? Și, dacă deja se ieftinește, o face suficient de repede, încât să amortizeze complet tendința de creștere generală a prețurilor?

Renault Scénic E-Tech AutoExpert.ro

Cum am procedat?

Ca să răspundem tuturor întrebărilor, ne-am dat de trei ori peste cap și am căutat prețurile modelelor cu încărcare la priză, fie ele hibride sau electrice, de-acum fix 2 ani, că, na, avem și noi baze de date interne, ca orice revistă de experți. Apoi, le-am comparat cu cele actuale, ca să vedem ce s-a întâmplat în ultimele 24 de luni, deci să aflăm dacă s-au scumpit, au stagnat ori s-au ieftinit. Am introdus în ecuație și prețul de-acum un an. Te-aud râzând sarcastic și știu că te gândești că nicio mașină nu s-a ieftinit de un deceniu încoace. Mă rog, niciuna în afară de Tesla, și s-a făcut tam-tam prin toată presa. Tocmai de aceea, te las să crezi că le știi pe toate, apoi – pac! – vin și-ți demonstrez cu date concrete că mai există și alte modele care s-au ieftinit, nu doar unele de la Tesla.

Cât despre cele care s-au scumpit, creșterea prețului are și alte motive în afară de tendința pieței. Multe dintre ele fie au generații noi, fie au trecut prin facelifturi în cei 2 ani asupra cărora se concentrează analiza noastră de preț. Ori la aceste facelifturi fie au fost eliminate motorizările de bază (mai ieftine), fie acestea au primit îmbunătățiri (putere și/sau baterii mai mari), fie sistemele de confort și siguranță au devenit mai complexe. Oricum ar fi, este evident că împrospătarea modelelor a crescut prețurile. Acestea fiind spuse, să purcedem la fapte. Vom judeca procentual diferențele de preț, pentru că valoarea absolută nu are nicio relevanță, de exemplu 3000 de euro în plus reprezentând o valoare mult mai importantă la un model de clasă mică decât la unul de lux.

Cu cât s-au scumpit mașinile electrificate? Iată!

Cea mai mare creștere de preț este de 41% și se regăsește în dreptul lui VW Touareg Plug-in Hybrid. Aceasta este cauzată parțial de echipamentul mai bogat al versiunii de bază primită cu ocazia faceliftului, însă sistemul de propulsie a rămas același și dezvoltă 381 CP. E un pic surprinzător saltul, mai ales că sunt modele care au generații noi, cu sisteme de propulsie mai potente, care nu s-au scumpit atât de mult.

Al doilea salt s-a înregistrat la DS 3-ul electric, care s-a scumpit în 2 ani cu 36,6%, principalele cauze fiind echipamentul superior pe care l-a adus faceliftul și noua pereche motor electric – baterie. Și în valoare absolută, saltul celei mai ieftine versiuni este uriaș, de la 37.900 la 51.800 de euro, mai ales că vorbim despre un crossover de clasă mică.

 ➡ Nissan Ariya este Best Electric Car în România, 2023 💡

În sfârșit, a treia cea mai mare creștere de preț este înregistrată de Volkswagen ID.3, dar aceasta se justifică mai mult decât a fratelui mare, Touareg. În primul rând, pentru că germanii au renunțat la sistemul de propulsie de bază, de 145 de cai, astfel că cea mai ieftină variantă dezvoltă acum 204. Și bateria acesteia a crescut, de la 45 la 58 kWh. În plus, faceliftul a mai adus unele schimbări legate de funcționalitate, însă versiunea standard nu are o echipare mai bogată.

Cu cât s-au scumpit mașinile electrificate în România

În afară de aceste trei exemple, toate creșterile de preț sunt mai mici de 30% în 24 de luni. Se remarcă în mod pozitiv DS 7, care, deși a avut parte de un facelift ce i-a schimbat aspectul și dotările, și-a crescut prețul în 2 ani cu mai puțin de 1% (după un salt major anul trecut). Este o dovadă că nu toate prețurile cresc de-a lungul timpului, nici măcar dacă modelul e adus la zi, și mai este o dovadă că prețurile pot fluctua cu marje majore de la an la an. Dacă ne referim la modele care au generații complet noi, atunci hibridul plug-in BMW X1 xDrive25e e cel care a înregistrat cea mai mică creștere de preț, de numai 5%, în condițiile în care și arhitectura, și motoarele, și bateria sunt noi, iar echiparea este mai bogată.

➡ Prețurile vor continua să crească pe piața SH și în 2024 💡

Singurul model care și-a păstrat prețul identic vreme de 2 ani e Tesla Model 3, și asta în pofida recentului facelift prin care a trecut. Dar există și modele care s-au ieftinit, iar cea mai impresionantă scădere de preț, de 14%, a fost înregistrată de Tesla Model Y Dual Motor. Model X îi urmează exemplul (-10% din preț), iar cea mai importantă scădere de preț a unui model non-Tesla, de 8%, a fost la Hyundai Ioniq 5, în ciuda faptului că a câștigat 11 CP și 14 kWh în baterie în cei 2 ani. Jeep Compass 4xe este mai ieftin azi decât acum 24 de luni cu 6%, Tesla Model S cu 5%, Nissan Leaf cu 3% și Audi Q5 cu 2%.

 

Ce mai remarcăm? Trei lucruri. Primul, că, în unele cazuri, tendința de scădere / creștere a fluctuat de-a lungul celor 2 ani. Deci sunt modele (precum Dacia Spring) al căror preț a avut o valoare inițială la sfârșitul anului 2021, apoi a crescut la sfârșitul lui 2022 și a scăzut până azi. Apoi, că sunt modele care au avut o perioadă în care nu au fost disponibile pe piața din România, fie din cauza schimbării de generație (vezi Toyota Prius Prime), fie din cauza lipsei de materii prime, care a cauzat oprirea temporară a fabricației, sau din alte cauze logistice (vezi diverse modele ale Grupului VW). În sfârșit, remarcăm că doar 10% din modelele analizate de noi s-au ieftinit, restul de 90% scumpindu-se cu valori de până la 42%.

 

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top