Analiză: Directivele tehnice ce ar putea schimba balanţa puterii în F1. Joi, 4 iunie, FIA a emis patru directive tehnice, primele fructe ale unei colaborări cu Ferrari statuată prin acordul încheiat în iarnă între cele două părţi.
Foto: echipe
„FIA anunţă că, după o investigaţie tehnică temeinică, a încheiat analiza modului de operare al Power Unit-ului Scuderiei Ferrari şi a ajuns la o înţelegere cu echipa. Termenii acordului rămȃn o chestiune privată între cele două părţi.
FIA şi Scuderia Ferrari au căzut de acord în legătură cu o serie de angajamente tehnice care vor îmbunătăţi monitorizarea modului de funcţionare al tuturor Power Unit-urilor pentru sezoanele viitoare şi va ajuta deasemenea FIA în privinţa altor atribuţii de reglementare în F1 şi în activităţile sale de cercetare privind emisiile de carbon şi combustibili durabili”.
Aşa suna comunicatul din 28 februarie. Acum au apărut primele rezultate, toate venite în urma unor sugestii ale echipei tehnice Ferrari. Primele două par la prima vedere mai importante, dar asta datorită unor informaţii mai vagi privitoare la textul ultimelor două.
Află dedesubturile scandalului Ferrari SpyGate
Ca paranteză, precizăm textul integral al celor patru acte este cunoscut doar de FIA şi echipe, nefiind documente publice. Dar întotdeauna se găsesc binevoitori care să cauzeze o „scurgere” către presă. Să analizăm pe rȃnd.
Sancta Sanctorum
Directiva Tehnică 018/2020 face referirea la un update ce va fi adus senzorului furnizat de IVT ce măsoara nivelul energiei electrice livrate de sistemul eRS către roţile motrice.
Află când a apărut de fapt Formula 1
Pȃnă acum punctul de măsurare era înainte de MGU-K (ce transmite către roţi energia rezultată din recuperările efectuate de MGU-H şi MGU-K).
De acum încolo prin ceea ce s-a numit impropriu „update al senzorului”, măsurarea se va face şi într-un punct aflat după MGU-K, pe traseul urmat de la această unitate către roţi.
A existat şi în trecut bănuiala că unele echipe au reuşit să păcălească acest senzor pentru anumite scurte perioade de timp livrȃndu-se mai mult decȃt cei 120Kw(163CP) permişi de regulament.
După GP-ul de la Silverstone 2018 Red Bull a început să bănuiască că astfel procedează Ferrari. De data asta, situaţia este inversată.
Red Bull „fură curent”
Scuderia ar fi deschis pentru reprezentanţii FIA ceea ce presa italiană numeşte “sancta sanctorum”, dezvăluind unele posibile secrete, dar în acelaşi timp inducȃnd bănuiala că Red Bull se ghidează după vechiul proverb “hoţul strigă hoţul”.
Astfel, Ferrari bănuieşte că PU Honda printr-un truc marca Red Bull, “fură curent” din cȃnd în cȃnd. Pe o pistă normală acest lucru este mai puţin vizibil şi nu aduce atȃt de mult în ce priveşte timpul pe tur cȃştigat.
Dar pe pistele aflate la altitudine (Austria, Mexic, Brazilia) aportul părţii electrice face diferenţa în condiţiile in care motorul termic este penalizat de conţinutul scăzut de oxigen.
În combinaţie cu o turbină de dimensiuni mai reduse ce se învȃrte mai repede, urcȃnd la 120.000rpm, livrarea pentru cȃteva momente a unui boost electric ce depăşeşte limita legală de 120Kw contează.
Red Bull a excelat pe cele trei piste în 2019, iar datele de telemetrie ar indica că pe unele paliere scurte forţa PU japonez este aproape la acelaşi nivel cu cea a etalonului Ferrari 064.
Deocamdată, datorită complexităţii fabricării noului senzor, vor fi gata la timp astfel de senzori doar pentru a fi montaţi pe maşinile echipelor ce au terminat pe primele trei locuri în clasamentul sezonului 2019.
Se limitează consumul de ulei
Astfel că în cele două curse găzduite de Red Bull Ring doar Mercedes, Ferrari şi Red Bull vor rula cu noul dispozitiv IVT. Apoi vor fi montaţi senzori upgradaţi şi pe celelalte 14 monoposturi.
Directiva Tehnică 019/2020 priveşte modul în care este respectată regula privitoare la consumul de ulei. Pentru 2020 limita este stabilită la 0.3l/100km.
În afara procedurilor executate pȃnă acum de delegaţii tehnici ai FIA, prin această directivă aceştia pot interveni acum în ce moment doresc asupra unui PU, folosind inclusiv măsurarea fizică a cantităţii de ulei introduse în motor.
De asemenea, se va verifica şi compoziţia uleiului pentru a detecta prezenţa unor aditivi care măresc rezistenţa la detonaţie.
Noile măsuri vizează producătorii de Power Unit-uri
Aceste măsuri au în vizor toţi producătorii de Power Unit-uri, cu accent special pe Renault şi Mercedes, după ce unele dezvăluri ale unui mecanic ce acum lucrează pentru Ferrari au vizat acest aspect.
Mercedes a fost un pionier al unei astfel de proceduri, încă din 2014 cȃnd consumul permis era de 1.2l/100km, iar plusul oferit era în jurul valorii de 30CP în anumite momente ale turului de calificare.
Renault a preluat acest procedeu şi e foarte posibil să îl utilizeze limitat şi azi, pentru că foloseşte pistoane clasice din aliaj de aluminiu ce nu au nevoie de răcire suplimentară prin intermediul uleiului (precum Ferrari şi Mercedes).
Directiva Tehnică 020/2020 vine să clarifice modul în care debitmetrul “citeşte” debitul de carburant în momentele în care motorul nu rulează în sarcină decȃt parţial. Asupra acestui aspect au existat mai multe măsuri luate la finele sezonului trecut.
Directiva Tehnică 021/2020 aduce clarificări, dar stabileşte şi anumite limite şi standard în privinţa echipamentului necesar la efectuarea unui pitstop şi a modului de operare al acestui echipament. Iniţiativa acestei măsuri are în spate tot o sugestie Ferrari ce vizează rapiditatea pitstop-urilor efectuate de Red Bull, legȃnd-o de specularea unor lacune ale regulamentului în operarea echipamentului.
Nereguli au mai fost…
Ceva mergȃnd pe linia celor care bănuiau Benetton de exploatarea unor neregularităţi în privinţa sistemului de realimentare la pitstopuri în 1994. Atunci chestiunea s-a triat prin intermedierea lui Bernie Ecclestone în toiul nopţii în barul unui hotel parizian de 5 stele, Benetton acceptȃndu-şi vina pentru o ilegalitate pe care în realitate nu o comisese.
Toţi constructorii vor veni la Zeltweg cu nişte monoposturi diferite de cele văzute în testele de la Barcelona, inclusiv PU evaluate. E posibil ca aceste directive să fi creat bătăi de cap pentru anumite echipe ţinȃnd cont că au fost emise doar cu o lună înainte de debutul sezonului.
Sebastian Vettel se desparte de Scuderia Ferrari la finalul sezonului 2020