Unul dintre cele mai emblematice modele din istoria BMW împlinește 65 de ani de existență. Micul BMW Isetta, un bubble-car gândit pentru nevoile șoferilor din anii ’50 are o istorie destul de complicată.
Născută din părinți italieni, Isetta era răspunsul industriei auto la criza de după cel de-al doilea Război Mondial. BMW căuta noi direcții de dezvoltare și producea în 1955 automobile de lux în număr limitat și motociclete. Apărea conceptul de bubble-car, modele auto mici și accesibile ce foloseau un motor de motocicletă.
BMW achiziționa de la producătorul italian Iso conceptul unui astfel de automobil ce avea să fie lansat în luna martie 1955 sub numele BMW Isetta. BMW spunea despre noul concept că este un motocoupe.
Născut în Italia, adoptat de Germania
Ideea acestui model s-a născut în Italia. Iso SpA are un istoric care reflectă designul special al Isetta. Compania din Torino a produs frigidere până la începutul celui de-al doilea Război Mondial şi apoi s-a relansat fabricând motociclete. Propulsată de un motor de scuter, cu o singură uşă cu deschidere în faţă, la fel ca un frigider, Iso Isetta avea un design special care reflecta istoria mărci Iso.
Isetta Iso a debutat la Salonul Auto de la Torino din 1952. În 1954, compania promova câştigarea cu acest model a primelor trei locuri în clasa “economică” în legendara cursă Mille Miglia. Însă este impresionantă viteza medie cu care s-a obţinut victoria – aproximativ 75 km/h. Chiar dacă era puţin peste jumătate faţă de performanţa câştigătorului ediţiei, Alberto Ascari, cu o Lancia (139,65 km/h), era aproape de viteza maximă cu care modelul de serie putea să se deplaseze.
BMW a preluat licenţa Isetta în 1954 şi a îmbunătăţit-o cu o motorizare proprie, monocilindru, pregătind modelul pentru lansarea din 1955. BMW Isetta 250 Standard dispunea de un motor cu capacitate cilindrică de 250 cmc, care dezvolta 12 CP şi asigura o viteză maximă de 85 km/h.
Preț accesibil
La un preţ de 2.580 mărci germane, s-a bucurat de o primire bună atât din partea publicului, cât şi a presei. Ca referinţă, un BMW Isetta era de aproximativ cinci ori mai ieftin față de modelul BMW 501 şi costa de 15 ori mai puţin decât roadster BMW 507. În acest context, BMW Isetta se dovedea foarte atractivă pentru germanul de rând care avea un salariu mediu de 90 mărci pe săptămână.
Succesul de vânzări era imediat: pe 20 noiembrie 1955, modelul cu numărul 10.000 părăsea linia de producţie. În decembrie 1955 era lansată motorizarea 300 Standard, cu un motor de 300 cmc care dezvolta 13 CP. Ca o particularitate de design, toate modelele Isetta dispuneau de acoperiş retractabil din pânză. Era o abordare impusă de soluţia constructivă cu o uşă în faţă – în cazul unei tamponări frontale, trapa asigura o ieşire de urgenţă. În 1957 debuta versiunea Export, care dispunea de elemente suplimentare, cum ar fi geamurile laterale retractabile (până atunci, acestea erau fixe).
A existat şi o versiune cu o singură roată pe puntea spate, foarte populară în Marea Britanie din motiv de taxe. BMW Isetta a ajuns inclusiv în Statele Unite ale Americii prin importatorul mărcii de la acea vreme, compania Fadex. Pentru promovare, Isetta a fost subiectul unei şedinţe foto în New York, de la care se păstrează imagini cu faimosul actor hollywoodian Cary Grant în prim-plan.
Producția modelului Isetta s-a încheiat în 1962, după 160.000 de exemplare vândute. În Germania, Isetta avea să fie al doilea cel mai de succes bubble car, după modelul Glas Goggomobil.
BMW Isetta, cea mai mică mașină folosită vreodată pentru evadare