Ultimul proiect de act normativ din domeniul transporturilor rutiere şi anume reglementarea privind obligativitatea echipării autovehiculelor comerciale cu anvelope de iarnă, ar putea reprezintă pentru transportatori o problemă cu implicaţii majore în activitate, în lipsa unor formulări suficient de clare, care să permită interpretări.
Din acest motiv UNTRR a analizat cu multă atenţie acest proiect legislativ, legislaţia europeană în domeniu, precum şi legislaţia unor ţări europene privind circulaţia pe timp de iarnă.
În legislaţia din Romania în Reglementările din 8 decembrie 2005 privind omologarea individuală, eliberarea cărţii de identitate şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere ( RNTR 7), aprobate prin Ordinul nr. 2132 din 8 decembrie 2005 şi modificate cu Ordinul 1275 din 22 decembrie 2009, se agreează la art. 111 următoarea definiţie pentru anvelope:
“Anvelopele utilizate pe vehicule trebuie să fie omologate în conformitate cu Directiva 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor şi ale remorcilor acestora, precum şi montarea lor, Regulamentul CEE-ONU nr. 30 sau Regulamentul CEE-ONU nr. 54, după caz.”
Cum majoritatea statelor din Europa definesc ca fiind anvelope de iarnă cele care poartă inscripţia cu M+S sau M.S sau M&S, şi având în vedere şi Regulamentul CEE-ONU nr. 30 intrat în vigoare la 10 noiembrie 2007,
UNTRR propune definirea anvelopelor de iarnă astfel:
Anvelopele de iarnă sunt anvelopele omologate în conformitate cu Directiva 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor şi ale remorcilor acestora, precum şi montarea lor, şi având inscripţia M+S sau M.S sau M&S, conform Regulamentul CEE-ONU nr. 30.
UNTRR consideră că definiţia privind anvelopele de iarnă cuprinsă în legislaţia europeană poate fi utilizată în legislaţia privind utilizarea echipamentelor de iarnă din România, totodată atenţionând asupra formelor legale privind modalităţile prin care organele de control vor putea constata dacă anvelopele respectă sau nu legislaţia.
UNTRR este conştientă de importanţa utilizării în condiţii de iarnă a anvelopelor corespunzătoare, dar în acelaşi timp consideră că obligativitatea utilizării acestora o perioadă lungă de timp (1 noiembrie-15 martie), trebuie corelată cu condiţiile meteo (de ex: pe 1 martie dacă temperatura este de peste 7oC, drumul este uscat, autorităţile nu ar trebui să aplice amenzi).
Reamintim că potrivit legislaţiei din România, adâncimea minimă a profilului anvelopelor este de 1,6mm la autoturisme şi de 1,8 mm la vehiculele >3,5 t.
UNTRR – Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează şi apară interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând de la înfiinţare până în prezent peste 13.000 de membri – operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.