În România se înlocuiesc anual peste două milioane de anvelope destinate autovehiculelor. Dintre acestea, pentru automobile şi autoutilitare – 1,5 milioane, iar pentru autocamioane – 0,5 milioane. În ţară s-au adunat câteva sute de mii de tone de anvelope uzate care zac aruncate peste tot. După unele statistici se pare că doar 7% dintre acestea sunt colectate şi urmează să fie folosite la ceva.
Reglementările româneşti nu prevăd, deocamdată, condiţii clare pentru colectarea şi valorificarea în vreun fel a anvelopelor uzate. Există unele propuneri, din partea Comisiei Naţionale pentru Reciclarea Materialelor privind elaborarea unei hotărâri de guvern care să oblige pe cei ce-şi cumpără anvelope noi să le predea pe cele vechi, iar în caz contrar să fie penalizaţi cu 10% din valoarea acestora. O astfel de solutie a fost promovată pentru colectarea bateriilor de acumulatoare uzate.
În ultimii ani au fost promovate noi metode de reşapare la cald sau la rece a anvelopelor uzate, precum şi metode de control moderne ce utilizează defectoscopie nedistructivă, cu aparatură roentgen şi softuri specializate pentru depistarea defecţiunilor interne. Totodată, s-au modificat tehnologiile de fabricaţie pentru anvelopele de ultimă generaţie, suprafeţele de rulare ale acestora fiind astfel realizate încât să poată permite o reşapare şi una sau două canelări.
Deocamdată metodele de prelungire a duratei de utilizare a anvelopelor prin reşapare şi canelare nu au, în ţara noastră, prea mulţi adepţi din două motive principale:
-Calitatea reşapării anvelopelor, înainte de 1989, a fost foarte slabă. Cu toţii ne amintim autobuzele RATB-ului echipate cu anvelope reşapate şi ciudatul plescăit care le însoţea pe şoselele capitalei. Mulţi chiar asemănau sigla RATB cu a unui pneu reşapat la care s-au desprins capetele bandajului de cauciuc aplicat. Astfel de anvelope reşapate necorespunzător, dacă ar fi fost montate pe autoturisme, la vitezele de deplasare mari de pe şosele, ar fi constituit un adevărat pericol pentru siguranţa circulaţiei şi de aceea a fost interzisă încă de atunci pe acest segment de autovehicule;
-Firmele de transport autohtone, în marea lor majoritate, au rămas cu vechea mentalitate de a utiliza la maximum anvelopele, astfel că gradul de uzură la care ajung acestea, în cele mai multe cazuri, nu mai permite reşaparea. Dar uzura profundă a profilului anvelopelor nu constituie o economie deoarece se poate reflecta negativ, de cele mai multe ori, asupra manevrabilităţii camioanelor şi a siguranţei circulaţiei.
Scurt istoric
În România, pentru a efectua reşapări de calitate, firma franceză Michelin România Retreading a efectuat investiţii importante în utilaje noi cum sunt: maşina de deşapat cu program şi comandă numerică, masa de confecţii a benzilor de rulare, cazanul de producere a aburului necesar vulcanizării şi maşina de aplicat banda de rulare.
Noua tehnologie Recamic, după care lucrează, a permis fabricii să respecte procedurile tehnice standard de reşapare şi să obţină certificatele internaţionale ale calităţii, ISO 9002 în 1999 şi ISO 14001 încă din anul 2001. Fabrica fiind retehnologizată, poate lucra în caz de nevoie chiar în trei schimburi şi poate atinge astfel capacitatea maximă de 23.000 anvelope reşapate pe an.
Deocamdată, datorită volumului restrâns de solicitări, fabrica lucrează la capacitate redusă. Clienţii cei mai numeroşi sunt transportatorii internaţionali care s-au convins de buna calitate a reşapărilor Michelin şi doresc să obţină economii la preţul de cost pe kilometru, fără a scădea nivelul de siguranţă al transporturilor efectuate.
Şi o parte dintre transportatorii interni au început să colecteze anvelopele de camioane şi camionete pentru a le duce la reşapare, deoarece costul reşapării reprezintă numai 50-60% din preţul unei anvelope noi de acelaşi tip, dar se asigură o durată de viaţă de 100%, similară cu a unei anvelope noi.
Garanţii
Garanţiile acordate anvelopelor reşapate (la rece, de un an şi jumătate şi la cald de un an) depind şi de gradul de uzură a profilului – un milimetru de uzură corespunzând la 10.000 km rulaţi sau 150.000-160.000 km parcurşi pentru o anvelopă ce asigură adâncimea profilului reşapat de 16-17 mm. Gradul de uzură este determinat de mai mulţi factori: de numărul de kilometri parcurşi, de greutatea încărcăturilor transportate, de calitatea drumurilor şi de stilul de conducere adoptat de şoferi.
Condiţii de calitate
Printre condiţiile esenţiale ce trebuie îndeplinite de o anvelopă pentru a putea fi reşapată amintim:
-Anvelopa să se găsească la limita de uzură admisă;
-Elementul de rezistenţă, carcasa, să fie cât mai bine conservat;
-Să nu prezinte tăieturi în flancuri sau la talon şi să nu aibă urme de produse petroliere care pot ataca în continuare cauciucul;
-Să nu aibă o vechime mai mare de cinci ani (pentru anvelopele Bridgestone, Dunlop, Goodyear) sau de 10 ani (pentru anvelopele Michelin).
Procesul de reşapare
Operaţiunile de reşapat se execută în următoarea succesiune:
-Deşaparea, pe o maşină cu programe, care ţine cont de dimensiunea şi profilul original al anvelopei şi de noul tip de profil ales de client;
-Polizarea micilor cratere apărute la deşapare pentru a se obţine suprafeţe ovale care să asigure aderenţa maximă pentru amestecul de cauciuc pentru umplere;
-Soluţionarea carcasei cu o substanţă ce conţine cauciuc care constituie un antioxidant şi un adeziv puternic;
-Uniformizarea suprafeţelor micilor cratere soluţionate prin umplerea cu amestec de cauciuc;
-Confecţionarea separată a benzii de rulare noi prin aducerea ei la dimensiunile circumferinţei create după deşapare şi aplicarea pe partea inferioară a acesteia a unei pelicule de cauciuc;
-Aplicarea benzii de rulare pe carcasa astfel pregătită, cu o maşină specială care ţine cont de desenul şi continuarea profilului;
-Introducerea anvelopei în învelitori pentru crearea unui vacuum de 0,5-0,8 bari şi vulcanizarea ei la o temperatură de 1100C şi o presiune de şase bari.
Canelare-reşapare-canelare
O altă metodă ce permite realizarea de economii suplimentare este canelarea. Pentru a putea fi canelate pneurile trebuie să nu prezinte urme de distrugere (perforări, tăieturi, smulgerea unor părţi din profil), să mai aibă cel puţin 2-3 milimetri de sculptură pe profilul iniţial. O primă canelare măreşte aderenţa pneurilor la suprafaţa de rulare prelungind cu 30% durata de folosire, urmată de o reşapare care măreşte durata de viaţă cu 100%, iar apoi se mai poate realiza o prelungire a duratei de viaţă cu încă 30% prin a doua canelare.
Întregul ciclu canelare-reşapare-canelare poate mări durata de utilizare a unei anvelope cu 160%, ceea ce înseamnă obţinerea de mari economii pentru transportatori, având în vedere că ciclul canelare-reşapare-canelare costă doar 60% din preţul unei anvelope noi.
În prezent, în România, Michelin România Retreading, reşapează anvelope de autocamioane şi camionete cu dimensiunile cuprinse între 16” şi 22,5”. Cele mai solicitate dimensiuni ce se reşapează sunt următoarele: 295/80R 22,5”; 295/60R 22,5”; 315/70R 22,5”; 315/80R 22,5”; 385/65R 22,5”. Acestea reprezintă circa 95% din totalul tipodimensiunilor de anvelope reşapate.
Cei care fac rost de anvelope reşapate din import, prin intermediari, trebuie să le controleze cu atenţie structura internă şi, pentru mai multă siguranţă, să le folosească numai pe punţile din spate, în nici un caz la roţile directoare.