După ce v-am prezentat punctul de vedere al poliției rutiere, ne simțim obligați să vă prezentăm și punctul de vedere al industriei anvelopelor. În acest sens, i-am solicitat opinia domnului Ovidiul Bălan – Director General Goodyear România
1. Cat de oportuna este intr-o tara ca Romania, unde ninge cateva zile pe an, obligativitatea anvelopelor de iarna timp de cinci luni, asa cum se discuta?
În opinia noastră, o astfel de legislaţie nu trebuie să aibă legătură cu un anume interval de timp în afara unei preocupări pentru siguranţa rutieră. O astfel de lege este legată de o problemă civică şi presupune o preocupare cetăţenească cu impact direct în reducerea accidentelor, a blocajelor în trafic, a înzăpezirilor, etc. În diversele regiuni ale Uniunii Europene, unde există o experienţă relevantă faţă de condiţiile vremii capricioase de iarnă, a fost adoptată o astfel de măsură. În funcţie de regiune, de gradul de răspuns al autorităţilor la surprizele pe care iarna le poate face, de importanţa siguranţei în trafic a anumitor categorii de populaţie cum e cazul transportului în comun din mediul urban, ş.a., în impunerea ca obligatorie a anvelopelor de iarnă pot varia: durata, categoriile de autovehicule şi aria de impunere şi aplicare a normei.
Experienţa din ultimii ani a României faţă de condiţiile vremii capricioase de iarnă, legitimează o astfel de reglementare, mai ales pe segmentul vehiculelor de transport, care parcurg distanţe foarte lungi, îndeosebi pe timp de noapte şi pe suprafeţe de drum supuse foarte mult la variaţii de temperatură către temperaturi joase şi foarte joase.
Goodyear recomandă înlocuirea anvelopelor de vară cu cele de iarnă pentru toate categoriile de vehicule când temperaturile scad sub 7 grade Celsius. Deasemenea, studiile efectuate în cadrul testelor specializate Goodyear au subliniat faptul că cel mai dificil moment pe carosabil este atunci când temperatura din atmosferă a scăzut la 3 grade Celsius. În acest moment apare o diferenţă de temperatură între pământ şi atmosferă ce favorizează apariţia de mâzgă, gheaţă sau polei la nivelul carosabilului şi pot genera accidente cu consecinţe din cele mai nefaste. Temperaturile de 7 grade şi, respectiv, de 3 grade Celsius sunt frecvente în România chiar şi atunci când se anunţă 26 de grade Celsius în sudul ţării. Astfel de temperaturi sunt frecvente pe timpul nopţii şi în special spre dimineaţă, în zonele de munte şi în zonele depresionare precum cele din Întorsura Buzăului sau Miercurea Ciuc.
Extinderea acestei reglementări de la vehicule de transport la vehicule de pasageri este oportună în toate acele situaţii în care urmează să fie preîntâmpinate accidentele cauzate de neadecvarea autovehicului la condiţiile de drum imprevizibile presupuse de parcurgerea unui drum lung, pe diverse tipuri de suprafeţe, la diverse temperaturi, pe timp de noapte etc.
Goodyear este un foarte bun producător şi de anvelope all-season, produsele sale de pe acest segment fiind foarte apreciate în diverse medii şi o alternativă excelentă la anvelopele de iarnă pentru toţi acei conducători auto care nu circulă mult pe timp de iarnă, nu utilizează maşina în afara spaţiului urban sau locuiesc în zone cu vreme blândă. Din acest punct de vedere, prevederea legislativă privind adoptarea obligatorie a anvelopelor de iarnă timp de 5 luni de zile pentru vehicule de pasageri în România ar trebui prezentată mai clar şi mai nuanţat decât ni se prezintă în acest moment.
2. Cat de pregatita este industria anvelopelor pentru a face fata cererii bruste a aproximativ 4 milioane de utilizatori de autovehicule (cat este, teoretic, parcul auto romanesc)?
În mod cert industria nu e pregătită să facă faţă creşterii cererii ce va rezulta în urma acestei impuneri legislative, şi nu va fi pregătită să facă faţă nici anul viitor. Capacitatea de producţie a fabricilor de anvelope este adaptată în momentul de faţă unei cereri deja cunoscute de anvelope pe piaţă, iar această capacitate de producţie nu se poate modifica doar pentru cererea de pe piaţa din România. Tocmai de aceea, ca reprezentant al Goodyear, consider că e important ca o astfel de lege să aibă în vedere şi să cuprindă anvelopele all-season. [_newpage_]
3. Care este situatia stocurilor de anvelope de iarna?
Stocurile sunt legate direct de evoluţia pieţei. În general, comenzile de anvelope din partea distribuitorilor noştri autorizaţi se realizează cu un minim de 4-5 luni înainte, astfel încât fabricile să poată lansa produsele în producţie şi să se poată efectua transportul, iar comenzile sunt adaptate la un nivel al cererii de pe piaţă de la un anumit moment dat. O astfel de impunere legislativă chiar din acest sezon nu va permite adaptarea stocului la noul volum de cerere. Stocurile vor fi clar impactate şi nu vor putea acoperi noul volum de cerere creat pe piaţă .
4. Pe baza cresterii cererii din ultimul timp, deja preturile la anvelopele de iarna au crescut semnificativ, la distribuitori. Care este politica Goodyear in acest sens?
Creşterea preţurilor la anvelope este cauzată în primul rând de creşterea preţului la materiile prime (cauciuc), dar şi de alţi factori. Goodyear Dunlop Tires nu poate influenţa costul de producţie şi variaţiile de preţ pentru materiile prime, influenţele cursului valutar, aceste elemente fiind singurele ce pot influenţa creşterile de preţ pe care le recomandăm distribuitorilor noştri. Deasemenea, compania Goodyear nu poate influenţa nici preţul la raft, dar prin subsidiara noastră locală, Goodyear Dunlop Tires România, suntem în permanenţă aproape de client şi chiar în acest moment desfăşurăm, în reţeaua de franciză PREMIO, o campanie de reducere a preţurilor şi de acordare de avantaj suplimentar clientului care achiziţionează un set de anvelope din gama produselor grupului, avantajul ajungând până la o reducere cu 180 RON a facturii de achiziţie în unităţile din franciza Premio.
5. Pentru multi, mai ales dintre cei care locuiesc la bloc, apare problema reala a stocarii anvelopelor inlocuite. Care sunt solutiile posibile?
Soluţia pe care Goodyear a propus-o prin intermediul distribuitorilor săi autorizaţi şi prin intermediul magazinelor-service Premio din reţeaua noastră de franciză este cea de „tires hotel” – hotelul de anvelope. În momentul de faţă peste 75% din dealerii noştri autorizaţi oferă clienţilor lor direcţi acest serviciu la preţuri atractive sau chiar la promoţii, ca bonus la achiziţia de anvelope de iarnă. Încurajăm acest tip de demers şi recomandăm crearea de spaţii pentru „hoteluri de anvelope” în rândul distribuitorii noştri autorizaţi. Prin reţeaua Premio de la Goodyear, conceptul de „tires hotel” este deja operaţional în majoritatea punctelor importante din ţară.