Familia de modele electrice ale constructorului californian Tesla se extinde cu primul crossover din istoria sa: un model practic și spectaculos în același timp. Primele impresii.
Sentimentul de familie este totul la Tesla deoarece primul crossover dezvoltat de Elon Musk are multe în comun cu Model S. Acesta se numește sugestiv Model X și se caracterizează prin linii mai cuminți și printr-o grilă a radiatorului mai mică. Mai înalt cu 23 cm și mai lung cu doar 5 cm decât Model S, Model X are o siluetă destul de zveltă și surprinde prin originalitatea ușilor din spate. Acestea se deschid prin ridicare la fel ca la Mercedes SLS AMG.
Însă Tesla nu le numește uși fluture ci foarte pretențios uși de șoim (falcon wings). Acestea au o formă care prin deschidere se ridică cu doar 30 cm deasupra plafonului și astfel Tesla promite că nu va fi o problemă manevrarea lor în spații înguste. Pe de altă parte, inginerii de la Tesla consideră că ușile șoim permit un acces foarte facil pe rândurile al doilea și al treilea de scaune care sunt accesibile din ambele direcții, și din față și din spate.
De asemenea, Tesla încearcă să îi sensibilizeze și pe părinți, promițând un acces facil atunci când vor să lege centurile la copiii plasați pe al treilea rând de scaune. Platforma tehnică este similară cu cea de la Tesla Model S în sensul că bateriile sunt distribuite sub podea pe toată suprafața ei. Tesla Model X oferă loc pentru șapte pasageri pe trei rânduri de scaune și două portbagaje generoase, unul în față și unul în spate. Mapa de presă menționează că cele șapte scaune sunt la fel de confortabile și de bune, iar cele de pe rândul al doilea sunt individuale, având reglaj separat la spătar și pot culisa înainte pentru a maximiza volumul portbagajului. De asemenea, al treilea rând de scaune se poate rabate la nevoie complet în podea.
Tesla susține că lipsa motorului convențional de sub capota față conduce la crearea unei zone mari de absorbție la impact frontal și promite cel mai bun rezultat din istorie la testul EuroNCAP pentru un SUV. Interiorul parcă îl cunoaștem de undeva pentru că în centrul consolei centrale tronează imensul ecran tactil de 17 inch de la Model S pe care se concentrează aproape toate comenzile.
Însă nu chiar totul este la fel pentru că poziția de condus este mai ridicată și parbrizul panoramic imens se prelungește până aproape peste capul șoferului. Este ceva în genul celui de la Citroen C3. Tesla comunică un Cx record de 0,24, mai bun cu 20% decât al celui mai aerodinamic SUV. Deși este mai greu decât Model S, Model X oferă performanțe incredibile. Versiunea de top P90D Performance accelerează de la 0 la 100 km/h în puțin peste 3 secunde și ajunge la o viteză maximă de 250 km/h.
Aceste cifre reprezintă valori excepționale, dar la condus direcția se simte ca la un crossover. În ciuda cifrelor afișate, Model X nu este o supersportivă ci mai degrabă o soluție ecologică de transport rapid pentru oameni și bagaje. La condus se simte și masa importantă de aproape 2,5 tone datorată în special imensei baterii de 90 kWh distribuită sub podea. Rămâne de văzut masa reală în condiții de mers. Față de Model S, nu există decât versiuni cu tracțiune integrală electrică, adică cu două motoare, unul antrenând puntea spate și unul pe cea față: P75D, P90D și P90D Performance.
Tracțiunea integrală electrică gestionează cu pricepere avalanșa de cai putere de 510 CP spate și 262 CP față la versiunea de top P90D Performance. Tesla anunță o autonomie de 467 km cu un “plin de electroni” (versiunea P90D Performance) pe care nu am putut-o verifica la primul test. Cx-ul foarte bun este o pledoarie pentru un consum de energie redus, dar masa mare poate fi un handicap. Având în vedere că sistemul de propulsie e similar cu cel de la Model S și că masa este mai mare, ne așteptăm ca Model X să nu atingă autonomia măsurată de 330 km de la Model S.
- Primul SUV 100% electric cu 7 locuri
- Portbagaje uriașe
- Performanțe excepționale
- Acces ușor grație ușilor originale
- Masă mare
- Dubii privind autonomia anunțată
DATE TEHNICE | Tesla |
---|---|
Model | Model X P90D Performance |
Motor | 2 electrice |
Putere maximă motoare (CP) | 510+262 |
Putere maximă totală (CP) | 462 (539 cu pachet Ludicrous) |
Cuplu maxim (Nm) | 967 |
Transmisie | integrală |
L/l/h (m) | 5,02/2,07/1,68 |
Masă la gol (kg) | 2.468 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 3,4 |
Viteza maximă (km/h) | 250 |
Autonomie (km) | 467 |
Preț (euro cu TVA, Ital) | 134.500 |
Verdict AutoExpert
Tesla Model X preia platforma de la Model S și oferă șapte locuri și două portbagaje generoase. Ușile tip șoim sunt spectaculoase și oferă un acces facil promițând să fie și practice în spații înguste. Sistemul de propulsie de la Model S asigură performanțe de excepție, dar ne așteptăm la autonomie în scădere datorită masei mari.