Generațiile se schimbă, întrebarea rămâne: A6 sau Seria 5? Răspunsul nu se va lăsa ușor de aflat.
Stau și mă uit la aceste două limuzine teutone, una mai gri ca cealaltă și nu pot să nu mă gândesc la un Mercedes-Benz Clasa E argintiu. Fie vorba între noi nu m-ar fi deranjat nici dacă era neagră. Din păcate, după cum o arată și deschiderea Clasa E a reușit să facă rost de o scutire, așa că nu îmi rămâne decât să privesc acest comparativ în tonuri de gri și să îmi întorc privirea în trecutul recent al revistei.
Acum două numere, George a fost arbitrul unui comparativ situat oarecum la polul opus între Jaguar XF și Infiniti M. Concluzia a fost simplă și la obiect, cha-llengerii nemților în segmentul limuzinelor de clasă mare au evoluat de la statutul de cantitate neglijabilă la cel de motiv real de îngrijoare pentru nemți. Nu îl voi contrazice pe George, dar în același timp nici nu mă grăbesc să îi dau dreptate în totalitate.
Uniforma teutonă, oricât de banală ar putea părea dacă ne uităm în parcarea unei multinaționale e încă greu de contestat. Funcționează fără prea multe explicații, e ca un ceas elvețian pe care îl cumperi fără să ceri să îi vezi mecanismul din simplul fapt că proveniența lui reprezintă din start o garanție. În cazul de față garanția o reprezintă emblemele BMW și Audi.
Factorul noutate îl avantajeză pe Audi A6 și cu toate acestea privirile trecătorilor reușesc să îl ocolească cu succes. Toți se uită instinctiv la BMW. Adevărul este că la nivel vizual lupta este un pic nedreaptă. Audi a comandat un studiu de piață care a relevat că printre atuurile principale ale vechiului A6 se numără imaginea discretă și, ca să nu tulbure apele liniștite, a păstrat rețeta și în cazul noii generații. Aș putea să îi critic, dar nemții respectă prea mult cifrele pentru a pleca urechea la ce spun eu. Dincolo, Seria 5 stimulează mai mult simțurile cu un set de linii ce joacă cu succes cartea agresivității rasate. De parcă asta nu era suficient acest Seria 5 este și primul din România ce beneficiază de aportul pachetului M, cu efecte vizibile în special în zona spoilerului față. Nici că era nevoie de mai mult pentru a strânge toți curioșii în jurul lui.
Cum stăm la interior?
Aici lucrurile trebuiau să fie destul de simple pentru Audi, mai ales dacă luăm în calcul istoria recentă a întâlnirilor cu BMW. Parcă special ca să nu mă plictisesc, socoteala mea de acasă nu s-a mai verificat în târg. Imaginați-vă că târgul este un interior de Seria 5, care, pe lângă faptul că seamănă ca două picături de apă cu cel din Seria 7, era și accesorizat până la refuz. Cineva a fost foarte generos atunci când a bifat pe lista de dotări opționale.
În contrast evident, Audi a fost așa de sigur pe victorie încât a venit la acest comparativ cu o echipare, care, bănuiesc eu, se află la doi pași de varianta de bază. Lăsând la o parte toate jucăriile pe care BMW le avea și Audi nu, o versiune de top implică și un upgrade la nivel de materiale, ce îi oferă un oarecare avantaj bavarezului. Diferențele sunt vizibile în special în zona tunelului transmisiei dominat de un plastic destul de dur în cazul lui Audi, în timp ce la BMW vorbim despre piele cu cusătură dublă și material textil moale.
În materie de layout departajarea depinde în mare măsură de gusturile personale, Audi mizând pe o atmosferă ceva mai aerisită, susținută și de ecranul retractabil al sistemului de infotainment. În Seria 5 masivitatea planșei de bord precum și multitudinea de comenzi poate fi un factor de stres pentru pasagerii mai puțin obișnuiți cu latura tehnologică a mașinilor premium. Strict la nivel de imagine, eu aș merge pe mâna lui Audi, în principal datorită modului foarte simplu și elegant în care a reușit să îmbine forma cu funcția. Sistemele de infotainment ridică și ele o chestiune de gust pentru că atât iDrive cât și MMI reușesc să înglobeze cu succes un număr colosal de funcții multimedia, iar familiarizarea cu ele necesită un timp foarte scurt. În mare, amândouă se bazează pe un set de categorii principale prin care te plimbi cu ajutorul unui selector circular și câteva butoane tip scurtătură. Ca o precizare, în versiunea de bază, Audi are un ecran destul de modest ca rezoluție, în contrast evident cu calitatea displayului situat între cele două cadrane de bord. Recomandarea mea ar fi să nu faceți economii unde nu merită și să plătiți pentru ecranul mai mare.
Unul dintre cele mai interesante feature-uri din Seria 5 este pachetul Connected Drive ce permite șoferului să acceseze internetul prin intermediului pachetelor de date trimise de telefon. Sigur că navigarea este perfectibilă, dar potențialul lui pe termen lung este imens.
La capitolul spațiu interior cifrele îl avantajează pe Seria 5 cu al sau ampatament mai mare cu 6 cm decât A6. În realitate, lucrurile stau diferit deoarece undeva între grosimea mai mare a scaunelor din BMW și șezutul mai lung al banchetei s-a pierdut destul de mult spațiu, iar în consecință pasagerii vor prefera bancheta lui A6.
Situația este similară și în cazul portbagajului unde Audi plusează cu o formă mai inteligentă a spațiului de încărcare și 10 l în plus la capacitate (530 l față de 520 l). Așadar, nu e un mister care este mașina mai practică dintre cele două.
Cum se conduc?
La start cele două protagonistele pleacă de pe poziții de egalitate: amândouă fac uz de propulsoare diesel de 3 l cuplate unor transmisii automate, iar puterea este distribuită ambelor punți. Strict tehnic, BMW pare a avea un ușor avantaj dată fiind puterea ceva mai mare a propulsorului (258 CP față de 245 CP) și a transmisiei automate cu 8 trepte față 7 trepte la Audi. În oraș aceste cifre nu îl ajută foarte mult pe Seria 5, bavarezul lăsând impresia că este mașina mai greoaie și mai puțin dispusă la escapadele pe străduțe aglomerate. În aceste circumstanțe cel mai mult contează răspunsul propulsorului la turații mici și calibrarea direcției, amândouă capitole pe care Audi le câștigă la mustață.
Odată ce schimbi peisajul, BMW începe să se simtă în elementul său, iar în modul Sport sau Sport+ parcă își redescoperă a doua tinerețe. Inginerii bavarezi au reușit un lucru destul de dificil în a îmbina electronica cu șoferul într-o interfață cât mai omogenă. În cuvinte simple, deși beneficiază de o porție imensă de sisteme de asistență electronică, într-un Seria 5 nu simți că ești dus de mână până la primul viraj. Audi este mai rezervat la acest capitol și deși nu duce lipsă de atuuri (timpul până la 100 km/h este identic cu cel al lui BMW) îți lasă impresia că între reacțiile tale și cele ale mașinii se află un filtru. Până la urmă e vorba de gusturi, dar e clar că un șofer entuziast va merge pe mâna BMW-ului.
Cât despre decizia finală, aici situația nu este la fel de simplă. Ambele modele au avut o evoluție foarte echilibrată, iar alegerea unui câștigător nu poate fi bazată decât pe o decizie subiectivă, care ar valora prea puțin în fața unui eventual client. Tind totuși să cred că în categoria motoarelor de trei litri dinamica va prima în fața multor clienți, iar aici bavarezul are o lungime de braț în față.
Date tehnice: | Audi A6 |
BMW Seria 5 |
---|---|---|
Sasiu si caroserie | ||
Motorizare | 3.0 TDI quattro | 530d xDrive |
Nr. usi/locuri | 4/5 | 4/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1720/2330 | 1790/2405 |
Dimensiuni si capacitati | ||
Lung/lat/inalt [mm] | 4915/1875/1455 | 4900/1860/1465 |
Ampatament | 2910 | 2970 |
Volum portbagaj [l] | 530 (995) | 520 () |
Motor si transmisie | ||
Tip motor | 3.0 TDI quattro | 530d xDrive |
Combustibil | Motorina | Motorina |
Cilindree [cmc] | 2967 | 2993 |
Sistem alimentare | common rail | common rail |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 180(245)/4000 | 190(258)/4000 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 500/1400 | 560/2000 |
Cutie de viteze | Automata/7 | Automata/8 |
Performante si consum | ||
Viteza maxima [km/h] | 250 | 250 |
0-100 km/h [s] | 6.1 | 6.1 |
Consum urban/extra/mixt | 7.2/5.3/6 | 6.6/5.2/5.7 |
Emisii CO2 [g/km] | 158 | 150 |