Audi A7 Sportback 50 TDI Quattro – test în România! Am petrecut ore bune la volanul lui A7 50 TDI Quattro, și încă nu știu cum să-l cataloghez: sportiv de lux, sau limuzină sport? Rar mi-a fost dat să întâlnesc o mașină care să îmbine mai echilibrat cele două caracteristici.
Ce rost are Audi A7 pe piață? Asta mă tot întreb de când am rezervat mașina pentru test. După doar câțiva kilometri petrecuți la volan, sportback-ul german mi s-a destăinuit: de ce ți-ai lua un A8, o Seria 7 sau un Clasa S, sfârșind prin a fi un simplu șofer de lux în propria mașină, când poți avea o bună parte din spațiul și confortul acestora, simțind simultan pe șira spinării fiorul senza-țiilor oferite de modelele coupe? De ce te-ai afișa cu un conformist sedan de lux, când silueta seducătoare sucește gâturi pe trotuare?
Ei bine, noul A7 Sportback se achită excepțional de toate aceste sarcini, oferind echilibrul perfect între sportivitate, lux și tehnologie, îmbrăcat într-un design seducător. Secretul stă în forme și proporții: capota și ampatamentul lungi, parbrizul curbat, desăvârșit de plafonul arcuit, plonjat – toate alunecă firesc prin fața ochilor. Dinamismul este întregit de roțile mari, cu jante pe 20 inci și de farurile LED Matrix (1.917 euro), ce încorporează semnalizarea dinamică, iar prezența unui singur stop cu 13 elemente luminoase pe întreaga lățime a mașinii adaugă acel strop de dramatism necesar unui aspect spectaculos.
Peste toate, tronează pachetul suplimentar exterior S line (2.048 euro), cu ale sale spoilere redesenate și elemente specifice Titan mat. Iar ce e mai interesant abia acum mi se așterne în fața ochilor: ușile fără cadru la geamuri ascund un interior ultra-sofisticat, cu tehnologie preluată de la noul A8. Mă înconjoară scaunele sport cu șezut extensibil (52-57 cm), dispuse foarte jos, la numai 48 cm de sol, aidoma celor din coupe-urile pursânge, tunelul central lat, acoperit cu aluminiu natur și un set de finisaje realizate cu o prezicie chirurgicală.
Piesele de rezistență sunt, însă, cele cinci display-uri pe care Audi le-a dispus metodic prin întreg habitaclul. În față, primesc instrumentarul digital Virtual Cockpit de 12,3 inci și rezoluție 1.920×720 pixeli, display-ul tactil de 10,1 inci al sistemului multimedia (ambele formează pachetul MMI +, de 3.763 euro), ecranul tactil de 8 inci destinat sistemului de climatizare și head-up display-ul care proiectează parametrii de rulare pe parbriz. Totodată, pasagerii din spate au la dispoziție un ecran tactil din care pot regla individual parametrii climatizării (la pachet cu sistemul de climatizare cu 4 zone, 906 euro). Adio butoane fizice, bun venit în mediul virtual!
Pentru a ușura tastarea pe display-ul climatizării, maneta schimbătorului are suprafața plată, permițând sprijinirea încheieturii palmei. În spate, spațiul la genunchi este foarte generos (lungimea interioară s-a mărit cu 2,1 cm), iar înălțimea interioară a crescut cu 2 cm peste cea a fostei generații, astfel că și persoanele mai înalte de 1,80 m pot călători comod. Singura mică problemă este accesul oarecum limitat de plafonul puternic plonjat. Odată ajunși pe banchetă, însă, călătorii primesc două locuri excepțional profilate, două mufe USB, cotieră centrală cu suporturi de pahare și mânere de viraj.
Dar cel mai fericit rămân, indiscutabil, eu, cel din spatele volanului: exemplarul meu beneficiază de o configurație de zile mari. Îmi stau la dispoziție sistemul de direcție cu demultiplicare variabilă între 9,5:1 și 16,5:1 (standard), direcția integrală (2.155 euro) și suspensia sport adaptivă (parte din pachetul sport S line), toate montate pe rigida platformă MLB Evo. Pe șosea, acest cumul de sisteme poate fi caracterizat printr-un singur cuvânt: echilibru.
Practic, Audi A7 Sportback 50 TDI Quattro îmi răspunde cu o rigoare nemțească la toate comenzile, fără nici cel mai mic efort. Există cinci programe de rulare (efficiency, comfort, auto, dynamic și individual, ultimul configurabil de către șofer), care variază răspunsul motorului și transmisiei la accelerare, parametrii trenului de rulare adaptiv și asistarea direcției. Alegerea modurilor efficiency sau comfort asigură schimburi de trepte line (turația stă frecvent în plaja 1.000-1.500 rpm) și o amortizare excepțională a denivelărilor, ținând cont de jantele de 20 inci.
În special puntea spate multilink cu 5 brațe este o realizare de excepție, reușind să amortizeze nesperat de bine denivelările (accelerația veritcală nu depășește niciodată 2,5 m/s2) și să funcționeze fără zgomot. Puntea spate directoare, care virează cu maximum 5 grade în sens invers roților față, face ca, inclusiv pe străzile cu o bandă pe sens, întoarcerile să fie posibile dintr-o singură manevră, aproape ireal dacă ținem cont de ampatamentul de 2.926 mm.
Găsirea unui loc de parcare poate fi problematică, pentru că A7 are console lungi și gardă la sol mică, deci nu iubește bordurile. Folosindu-se de cuplul uriaș la turații scăzute și de sistemul Stop/Start care oprește motorul chiar și când mașina încă se mișcă, A7 a consumat în regim urban 9,09 l/100 km. Pe autostradă, la 130 km/h în treapta a 8-a, motorul funcționează la 1.650 rpm, de aceea consumul nu depășește granița celor 7 l/100 km. În plus, modul
Coasting oprește complet motorul, nu doar îl ține la relanti, economisind la maximum motorina. La nevoie, puteți rula și cu viteze de 160 km/h în condiții depline de confort acustic: geamurile laterale laminate izolează excelent turbulențele de aer. Doar culcarea accelerației face ca sunetul motorului de 3 litri să devină prezent în habitaclu (72,5 dBA), însă timbrul sportiv la turații ridicate nu deranjează. Cuplul maxim este atins la 2.250 rpm, de aceea transmisia, care menține la viteză constantă aproape obsesiv turația în jurul a 1.500 rpm din rațiuni de eficiență, retrogradează prompt la orice accelerare.
La depășiri, cei 620 Nm fixează pasagerii în scaune, iar cutia schimbă lin, la peste 4.000 rpm, creând cea mai autentică senzație de Gran Turismo, care se păstrează la cote maxime și pe drumurile virajate. Cuplez modul dynamic, volanul scade raportul de demultiplicare de la 16,5 la 9,5:1, puntea spate direcțională desenează perfect traiectoria, iar eleronul spate amovibil (se ridică automat la 120 km/h sau manual, la apăsarea unui buton) adaugă o apăsare aerodinamică de 50 kg pe putea spate.
Diferențialul central variază cuplul între punți, sistemul torque vectoring îl distribuie optim între roțile spate, iar rezultatul este fabulos: stabilitatea, incisivitatea, și agilitatea mă fac să uit instantaneu că mă aflu la volanul unui pachebot de peste 2,1 tone. Frânele sunt excepțional dimensionate și opresc sportback-ul fără efort, iar pedala se simte exemplar, în ciuda intervenției puternicului sistem de recuperare a energiei, care poate economisi până la 12 kW: nu există acea senzație sintetică de la modelele hibrid clasice. Caracterul este eminamente neutru pe viraje: este primul Audi cu 4 uși care nu subvirează puternic atunci când îl duc peste limitele fizicii! Aplaud în sinea mea, zâmbesc pentru poză și declar satisfăcut: nemții au făcut o treabă pe cinste!
Verdict AutoExpert
Noul Audi A7 Sportback face un salt tehnologic uriaș raportat la fosta generație renunțând la butoanele fizice în favoarea ecranelor tactile. La fel de important este, însă, și progresul pe latură dinamică: sistemul de direcție integrală asigură o agilitate incredibilă, combinată cu o excelentă manevrabilitate în spații restrânse. Sistemul de propulsie mild-hybrid menține consumul în limite decente, oferind accelerații excelente.
PREȚURI ȘI DOTĂRI
Audi A7 Sportback 50 TDI Quattro 70.740 euro
Dotări standard: climă automată cu două zone, faruri LED, jante aliaj 18 inci, Audi pre sense față, asistent de bandă, pilot automat, asistență la parcarea cu fața și spatele, cameră de marșarier, sistem de navigație MMI plus cu MMI Touch și ecran de 8,8 inci, sistem de alimentare 48V
Dotări opționale: Navi cu ecran de 10,1 inci și indicatoare digitale de 12,3 inci 3.764 euro, sunet premium B&O 873 euro, camera 360º 1.305 euro, direcție dinamică integrală 2.155 euro, faruri LED Matrix 1.917 euro, climă cu 4 zone 907 euro, jante aliaj 20 inci 2.099 euro, pachet sport S line 4.785 euro.
DATE TEHNICE | Audi A7 Sportback 50 TDI Quattro |
---|---|
Model | 50 TDI |
Motor/ nr. cilindri | 6 cilindri n V, diesel |
Cilindree (cmc) | 2967 |
Putere maxima/turatie (CP/rpm) | 286/3750 |
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm) | 600/1250-3250 |
Transmisie | integrala |
Cutie de viteze | 8 trepte, automata |
L/l/h (mm) | 4970/1420/1900 |
Ampatament (mm) | 2.930 |
Volum portbagaj (l) | 450 |
Masa la gol (kg) | 18.805 |
Acceleratie 0-100 km/h (s) | 5,7 |
Viteza maxima (km/h) | 250 |
Consum mixt (l/100 km) | 5,8 |
Emisii CO2 (g/km) | 150 |
MASURATORI QUATTRORUOTE | |
Acceleratii | |
0-60 km/h (s) | 2,5 |
0-100 km/h (s) | 5,6 |
0-130 km/h (s) | 9,1 |
1 km cu start de pe loc(s) | 25,4 |
Reprize | |
Repriza 70-90 km/h (s) | 2,7 |
Repriza 70-120 km/h (s) | 5,9 |
Franare de la 100 km/h | |
La gol, rece (m) | 37,4 |
Consum | |
La 90/100/130 km/h (l/100 km) | 5,29/5,628/6,99 |
In oras/drum nasional/ autostrada (l/100 km) | 9,09/7,04/6,76 |
Consum in test (l/100 km) | 7,69 |
Autonomie (km) | 949 |
Masa | |
Masa masurata(kg) | 2.125 |
Zgomot interior | |
La 50 km/h (dBA) | 54,5 |
In accelerare maxima | 72,5 |
Pret(euro cu TVA) | 70.740 |