Atât Audi A8 cât și Jaguar XJ și-au demonstrat potențialul în testele individuale. Acum a venit timpul să se înfrunte pentru a vedea cine construiește cea mai reușită limuzină de lux: britanicii sau nemții?
Având în vedere faptul că ambele modele, atât Jaguar XJ cât și Audi A8, au mai fost tratate individual în paginile revistei, voi încerca să pun accentul pe diferențele dintre ele și pe felul în care te simți la bordul fiecăruia. Mi-ar fi plăcut să încep cu prețurile de achiziție și să acord câteva puncte în plus încă de pe acum, dar nu pot face acest lucru deoarece diferența dintre prețurile versiunilor de bază (echipate cu motoare 3.0l diesel) nu depășește 1.000 euro.
După ce am depășit etapa prețului, am trecut la design, iar aici avem despre ce vorbi. Pentru a recunoaște un A8 trebuie să fii un cunoscător. Evident că pe hârtie se găsesc o sumedenie de detalii care fac notă discordantă între vârful de gamă și restul modelelor, dar cu excepția stopurilor, eu nu pot arăta cu degetul prea multe. Pe când la Jaguar lucrurile stau cu totul altfel.
Nu doar că este diferit de celelalte modele, dar asupra lui planează aerul exclusivității și toată lumea pare să fie de acord cu mine la acest capitol. Ți se face loc în trafic pentru a schimba banda, nu te claxonează nimeni dacă circuli cu viteza legală, ba chiar și pietonii au mai mult curaj atunci când sunt pe trecere pentru că se așteaptă să le fie permisă traversarea.
Aparențe
XJ este echipat cu un motor ce dezvoltă 275 CP, iar toată puterea este transmisă punții spate. Aceste detalii și structura de aluminiu promit o adevărată delectare celui din spatele volanului și, în primă fază, se țin de cuvânt. În oraș, cel puțin, ajungi fără să-ți dai seama la viteze destul de mari, realizând acest lucru doar atunci când observi că ceilalți se mișcă prea încet. Comportamentul dinamic este unul interesant pentru gabaritul acestui XJ, în special că este vorba despre varianta cu ampatament lung.
Schimbările de direcție rapide și virajele abordate cu ceva mai mult entuziasm sunt bine suportate de suspensie. Pe măsură ce o conduci mai mult, începi să observi anumite carențe. Direcția este, în anumite situații, mult prea asistată chiar și pentru o limuzină. La trecerea peste denivelări scurte se aud zgomote nedorite, deși suspensia lucrează excelent pe drumuri proaste pentru a priva pasagerii de un masaj atipic.
Mi-a plăcut felul în care se conduce Jaguar-ul, dar a urmat trecerea la volanul lui A8. Diferențele sunt vizibile din primele sute de metri. Audi este mult mai previzibil și mai comunicativ, odată urcat la volanul lui având senzația că întotdeauna ai condus o astfel de mașină. Totul funcționează în acord cu intențiile tale. Cutia retrogradează imediat ce apeși accelerația ceva mai hotărât. Direcția este asistată în funcție de necesități, pentru a-ți oferi mai mult feedback atunci când abordezi virajele și mai mult confort atunci când parchezi sau te afli în aglomerație și conduci relaxat.
Deși motorul lui A8 dezvoltă 250 CP, reprizele de accelerație sunt perceptibil mai bune. Acest lucru se datorează în cea mai mare parte cutiei de viteze automate cu opt trepte. Un aport binevenit este adus și de tracțiunea integrală quattro. Nu doar că ajută la plecarea de pe loc, dar reprezintă și un plus de siguranță în orice moment al deplasării. Nu cred că este nevoie să amintesc avantajele unei tracțiuni integrale față de una cu două roți motrice.
A8 este mai bine închegat și observi acest lucru atunci când parcurgi un drum de calitate inferioară sau începi să crești ritmul deplasării. Iar această din urmă situație este cea care face diferența. Jaguar se pretează unui ritm susținut, pe când Audi se simte în largul său cu un tempo mai jos.
O funcție de personalizare specifică constructorului german este posibilitatea de a-ți regla după bunul plac răspunsul direcției, al cutiei de viteze sau al suspensiei, toate disponibile la simpla atingere a unui buton. Prin intermediul suspensiei pneumatice se poate ajusta și garda la sol.
Schimbăm capitolul
Pentru că tot am adus în discuție butoanele din Audi, trebuie să menționez ergonomia excelentă. Întotdeauna am apreciat MMI-ul și multitudinea de comenzi aflate pe consolă, tocmai pentru că îți oferă toate scurtăturile de care ai nevoie. În centrul indicatoarelor de bord regăsim un afișaj, un mini MMI dacă vreți, în care sunt înglobate funcțiile multimedia simplificate și informații despre mașină cum ar fi consumul, dar nu numai. În ceea ce privește designul habitaclului, este clar faptul că suntem în aceeași situație ca la exterior.
Cu excepția selectorului de viteze, îmi este oarecum dificil să găsesc diferențe față de A6 și A7. Desigur că există nuanțări ale exteriorului, dar sunt genul de detalii pe care le observi în timp. Sau dacă te urci imediat dintr-un model în altul.
Avantaje incontestabile în fața Jaguar-ului sunt vizibilitatea superioară și funcția de masaj în scaune. Nu aș fi dat mare importanță masajului, dar Audi a revoluționat această dotare relativ simplă prin complexitatea cu care a realizat tot sistemul. În Jaguar simți ceva care se plimbă în scaun, iar în Audi ai impresia că ești într-un salon specializat.
XJ își ia revanșa prin măiestria cu care este realizat interiorul. Nu vorbesc de materiale, că ambele modele au plastice pe care rămân imediat amprente. Diferența stă în detalii. Aeratoarele proeminente și cromate, ceasul care tronează în mijlocul planșei de bord, selectorul retractabil și atmosfera generală care îți aduce permanent aminte că ești într-o limuzină.
Jaguar are câteva detalii care îl pun în avantaj. Primul este ecranul central cu funcție Dual View. Deși ergonomia sistemului nu este excelentă, faptul că șoferul urmărește funcțiile automobilului (climatizare, media etc.), iar pasagerul din dreapta poate privi un program de televiziune, repet, pe același ecran, reprezintă o soluție tehnică de apreciat.
O funcție interesantă este Valet parking. Prin simpla introducere a unui cod, (introdus, după cum îi spune și numele, atunci când un valet îți parchează mașina) se limitează viteza de deplasare a automobilului.
Decizia
Întotdeauna am apreciat o mașină pentru felul în care se conduce și mai puțin pentru cum arată, așadar aș fi tentat să declar Audi învingător. Dar nu pot face acest lucru pentru că Jaguar nu este nici lent, nici imprecis, ci doar… suma punctelor nu-i asigură primul loc. Dacă aș cumpăra unul dintre modele pentru mine acum, aș alege XJ. Însă, dacă aş mai astepta câțiva ani, probabil că decizia nu ar mai fi la fel de ușoară.
Date tehnice: | Audi A8 |
Jaguar XJ |
---|---|---|
Sasiu si caroserie | ||
Motorizare | 3.0 TDI quattro | 3.0 D |
Nr. usi/locuri | 4/5 | 4/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1840/2530 | 1795/2365 |
Dimensiuni si capacitati | ||
Lung/lat/inalt [mm] | 5140/1950/1460 | 5120/1895/1450 |
Ampatament | 2990 | 3030 |
Volum portbagaj [l] | 510 (510) | 520 (520) |
Motor si transmisie | ||
Tip motor | 3.0 TDI quattro | 3.0 D |
Combustibil | Motorina | Motorina |
Cilindree [cmc] | 2967 | 2993 |
Sistem alimentare | common rail | common rail |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 184(250)/4000 | 202(275)/4000 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 550/1500 | 600/2000 |
Cutie de viteze | Automata/8 | Automata/6 |
Performante si consum | ||
Viteza maxima [km/h] | 250 | 250 |
0-100 km/h [s] | 6.1 | 6.4 |
Consum urban/extra/mixt | 8/5.8/6.6 | 9.6/5.6/7 |
Emisii CO2 [g/km] | 176 | 184 |