Am fost invitat la conferința de presă ce vestea noul Audi Q8 e-tron. Dar am avut embargo până azi, deci am ținut secret totul. Dar, pân’ aici! Abia așteptam să-ți dau detalii despre noul SUV electric, și a sosit momentul. Doamnă, domnule, acestea sunt noile Audi Q8 e-tron și Q8 Sportback e-tron!
Ce reprezintă, de fapt, aceste noi modele? Așa cum o spune și numele, sunt versiunile electrice ale lui Q8. Sau urmașii lui e-tron SUV, respectiv e-tron Sportback. Adică, SUV-uri de clasă mare. Sunt cele mai mari SUV-uri electrice ale mărcii.
Așa cum ne-a obișnuit, Audi nu vine cu o revoluție în materie de design. Însă aduce câteva elemente noi. De exemplu, grila Singleframe argintie, plină în zona de sus și luminată, precum și ornamentul argintiu de deasupra difuzorului din spate. Cele patru cercuri au acum un efect bidimensional. Camerele care înlocuiesc oglinzile laterale au rămas aceleași de pe actualele e-tron SUV și Sportback. Totodată, însemnele modelului au apărut și pe stâlpul central.
Ambele versiuni sunt cu 2 mm mai joase și cu 39 mai late decât cele pe care le înlocuiesc. Modelul convențional are 4915 mm lungime, e lat de 1937 mm și înalt de 1633 mm. Are un portbagaj de 569 l (528 la Sportback), plus încă 62 în portbagajul din față.
Interiorul lui Q8 e-tron și Q8 Sportback e-tron
Interiorul este demn de clasa de lux. Astfel, standard există climatizare automată cu două zone. Opțional, cu patru. Standard, scaunele sunt acoperite cu piele perforată și ventilate în 3 trepte. Scaunele opționale își pot schimba conturul, având diferite zone reglabile pneumatic. Firește, au și masaj. Decorațiunile interioare includ furnir din lemn poros, aluminiu sau fibră de carbon. Totodată, va apărea și un material fabricat parțial din PET-uri reciclate. De fapt, în panourile caroseriei sunt utilizate materiale fonoabsorbante provenite din reciclare. Și sunt multe alte materiale reciclate în Q8 e-tron. Toate acestea îl fac pe german să fie carbon-neutral.
Ecranele sistemului MMI au diagonale de 10,1 inchi, respectiv 8,6 inchi, sunt tactile și elimină aproape toate butoanele fizice. Instrumentarul digital Virtual Cockpit e standard, și măsoară 12,3 inchi.
Motoarele și bateriile
Indiferent de caroseria aleasă, pot fi selectate trei sisteme de propulsie. Toate au câte două motoare electrice, deci tracțiune integrală.
Versiunea de bază, Audi Q8 50 e-tron, dezvoltă 250 kW (340 CP) în modul boost și un cuplu de 664 Nm, oferind o autonomie de până la 491 km (SUV) și de până la 505 km la Sportback. Valorile sunt în creștere cu 40% față de actuala generație. Bateria sa are 89 kWh net. Aceasta se încarcă cu până la 150 kW.
➡ Citește aici testul cu actualul e-tron SUV 💡
Apoi, Q8 55 e-tron dispune de două motoare ce totalizează 300 kW (408 CP) în modul boost și 664 Nm de cuplu. Autonomiile date de bateria de 106 kWh sunt de până la 582 km (SUV) și până la 600 km (Sportback). Valorile sunt mai mari cu 30% față de actuala generație. Ambele motorizări sunt limitate la 200 km/h.
La ambele versiuni, motorul spate a primit 14 bobine, în loc de 12. Astfel, câmpul magnetic generat a crescut. Iar, când este necesar un cuplu mai mic, se folosește mai puțină energie. Astfel, scade consumul și crește autonomia.
Cea mai puternică versiune se numește SQ8 e-tron, și dispune de trei motoare. Este pentru prima oară când un model de serie beneficiază de 3 motoare electrice. Acestea dezvoltă 503 CP și 970 Nm. Cel de pe față produce 168 CP, iar fiecare dintre cele de pe spate produce 133 CP. Autonomia se ridică la 494 km (SUV), respectiv 513 km (Sportback). Viteza maximă este limitată la 210 km/h. Și versiunea de vârf vine cu bateria de 106 kWh net. În cazul ambelor versiuni cu bateria mare, puterea de încărcare este de 170 kW.
Indiferent de baterie, o încărcare 10-80% durează minim 31 min. Puterea standard de încărcare la AC este de 11 kW. Opțional, se poate încărca cu 22 kW.
Există și o funcție Plug & Charge. Aceasta permite, la anumite stații, să încarci direct, fără a te autentifica. Activarea se face instantaneu, iar facturarea – automat. Acest serviciu, care va fi lansat de Audi anul viitor, va permite alimentarea de la 400.000 de stații din Europa.
Alte detalii
Suspensia pneumatică, disponibilă standard, poate varia garda la sol cu 76 mm. Sistemul de direcție are demultiplicare mai mică. Totodată, versiunea SUV are un CX de 0,27 (de la 0,28 la actualul model), în timp ce Sportback are un coeficient aerodinamic de 0,24 (de la 0,26).
Există aproximativ 40 de sisteme de asistență pentru șofer. Acestea sunt sprijinite de până la 5 camere video și 12 senzori cu ultrasunete. Va exista și o aplicație care va permite parcarea mașinii fără șofer, folosind smartphone-ul. Opțional, sunt disponibile faruri LED Matrix.
Noile modele vor fi lansate pe piață în prima parte a anului viitor. Prețul de bază în Germania va fi de 74.400 euro.