Pentru cei care erau de părere ca cei 350 CP ai lui TT RS nu sunt o valoare demnă pentru sigla RS, Abt propune un kit de tuning cel puțin interesant.
- Performante dinamice deosebite fata de versiunea stock
- exclusivitate
- Sistemul de franare putea fi mai performant
- suspensia putea fi mai ferma
Iată-mă ajuns la un nou capitol Audi RS, din viața mea. Până acum, atât RS4 cât și RS6, nu m-au mișcat prea tare, ci m-au lăsat mai degrabă rece. RS5-ul care mi-a apărut de curând în cale, e mult mai bun, dar tot cântărește cât un hipopotam; mai precis 1800 de kilograme (incluzând aici șoferul, un plin de combustibil, toate lichidele completate la motor, plus o bocceluță mică de bomboane pentru Halloween).
Noul sistem Quattro al lui Audi, mult mai dinamic, vine echipat cu un diferențial central Haldex cu dublă coroană și se potrivește de minune pe mașină. Dacă adaugi și alte opționale necesare la acest nivel, precum sistem de direcție dinamic (Dynamic Steering), Audi Drive Select, diferențial sport, Dynamic Ride Control și discuri de frână ceramice, te poți considera falit, dar complet fericit.
Am mers deci, pentru această nouă provocare RS, în Kempten, la ABT-Sportsline, pentru a testa versiunea proprie a acestora, a unui alt model ușor dezamăgitor al lui Audi – TT RS. Îmi cer scuze în avans pentru lipsa unei cutii S-tronic cu 7 trepte, de pe acest coupe alb-Ibis, dar rămân măcar cu satisfacția că nu mi-au dat la test un roadster nebunesc și fără rost. Versiunea S-tronic a TT-ului RS de 340 CP (de fabrică), e o mașină mult mai nărăvașă în utilizare decât varianta echipată cu transmisia manuală în 6 trepte (nume de cod: MQ500), cel puțin atunci când rulez pe pistă, sau când o alerg prin “Ținutul Curbelor”, turând motorul peste maximul sugerat de 7000 de rot/min.
Cei de la ABT au ales intenționat ca mașina să fie echipată cu transmisie manuală, pentru un sentiment cât mai sportiv indus șoferului. Ce credeți? Au reușit! Transmisia este perfectă pentru deplasarea pe autostradă și pe drumurile secundare; chiar mi-a plăcut că am avut ocazia să o exploatez în aceste condiții, chiar și în detrimentul unei transmisii S-tronic. În aceste condiții, presupun că va trebui să-mi achiziționez două exemplare, dacă vreodată voi deveni subit fan al TT RS-ului.
Modelul oferit spre testare, prezenta un motor ce primise drept cură de înviorare, pachetul ABT Power S, care-i crește puterea până la valoarea năucitoare de 501 CP (cu 47,5% mai mult decât modelul stock) obținuți la 6525 de rotații și un cuplu maxim de 650 Nm (cu 44.6% mai mulți față de serie). Astfel, racheta mea alb-Ibis, accelerează de la 0 la 100 de kilometri pe oră, în doar 4 secunde, mult mai brutal decât cele 4,6 secunde necesare variantei TT Rs nemodificate.
Cum ABT se concentrează în general pe crearea de modele cât mai sportive pentru Volkswagen, cu origini în lumea motorsportului, era de așteptat să nu ne surprindă cu modele foarte radicale ca aspect. Modificările sunt întotdeauna de finețe, adevăratele revoluții întâmplându-se de obicei sub capotă. În cazul de față, modificările aduse de pachetul Power S, adaugă un plus de 4500 de Euro, la prețul lui TT RS. În preț sunt incluse resoftarea ECU, o nouă turbină BorgWarner de dimensiuni și capacități mărite, ca și un intercooler mai mare. Pentru jante s-a ales modelul senzațional ABT BR 20 x 9 inch, dintr-o bucată și finisate în culoarea Diamond Black; evident că prețul este direct proporțional cu aspectul: 4690 Euro.
[_newpage_]
În rest, discutăm despre un TT RS stoc, care nu beneficiază nici măcar de sistemul de suspensie Audi Magnetic Ride. Și nu este un lucru negativ neapărat, atâta timp cât amortizoarele Sachs și arcurile Mubea oferite standard, își fac treaba excelent, combinația fiind ideală pentru ce-a dorit ABT să construiască.
După o zi de condus la foc continuu, în care am “înghițit” o mulțime de curbe germane, după accelerări și decelerări la limită, în care am atins viteze de până la 247 km/h (pe autostrada A7), recomand foarte serios celor care doresc să piloteze acest model și nu doar să-l conducă, să opteze pentru jantele cu dimensiune de 19 inch care echipează standard modelul testat. Apreciez sistemul sport de evacuare Boysen, care sună foarte bine, dar nu pot să nu remarc absența unui sistem mai performant de frânare, poate chiar a unuia ABT. Sistemul de frânare din echiparea standard a TT RS-ului este suficient, dar doar atât, iar uneori ar fi necesar unul mai performant.
Pe partea aspectelor pozitive, beneficiind de atâta putere brută și de cuplul motor foarte mare, TT-ul este foarte aproape de RS5, în sistemul meu de valori. Mai ales după comutarea butonului sport, care mărește viteza de reacție la accelerație și întărește direcția, comportarea sa mă poate speria, pe alocuri. Pozitiv! Și mă pot bucura de aceste aspecte când accelerez scurt în treapta a treia, sau când mă strecor prin traficul prea lent, sau chiar atunci când vreau pur și simplu să ascult sunetul minunat al evacuării Boysen.
Am văzut acum cât de departe și în același timp cât de ușor, motorul transversal de 2,5 litri (W28) își pune calitățile în valoare, cuplat la un diferențial Torsen. Presiunea mai mare din turbină, de 1,45 bar (comparativ cu cei 1,2 bar ai modelului standard), susținută de intercooler-ul mai mare, fac minuni la un preț relativ scăzut. O evoluție senzațională comparativ cu motorul longitudinal de 2,5 litri și 300 CP, care echipa modelul ur-Quattro din 1984 , la dezvoltarea căruia a contribuit decisiv și ABT.
În concluzie, dați-mi acest model, dar echipat cu jante de 19 inch (încălțate neapărat cu aceleași anvelope), transmisie S-tronic, o evacuare ceva mai gălăgioasă și poate o suspensie mai fermă, și obținem astfel cele mai bune performanțe pe care acest TT RS le poate obține cu un diferențial Torsen, performanțe la nivelul RS5-ului, beneficiar al noului sistem de transmisie cu diferențial Haldex 4.
Date tehnice: | Audi TT RS Abt-Sportsline |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 2.5 TFSI |
Nr. usi/locuri | 2/4 |
Masa proprie/totala [kg] | 1450/1850 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4200/1840/1345 |
Ampatament | 2470 |
Volum portbagaj [l] | 290 (700) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 2.5 TFSI |
Combustibil | Benzina |
Cilindree [cmc] | 2480 |
Sistem alimentare | injectie directa+turbo |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 369(501)/6525 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 650/3315 |
Cutie de viteze | Manuala/6 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 285 |
0-100 km/h [s] | 4 |
Consum urban/extra/mixt | 16.3/10.2/12.5 |
Emisii CO2 [g/km] | 221 |