La cumpărarea unei maşini, de regulă, nu se remarcă dimensiunile şi poziţia difuzoarelor montate de producător. Se urmăreşte în special puterea motorului, design-ul caroseriei şi numai uneori parametrii sistemului audio.
Dacă, după cumpărare, doriţi să îmbunătăţiţi calităţile sistemului audio atunci poate o să observaţi şi amplasarea difuzoarelor în interiorul habitaclului. Vă întrebaţi: oare de ce au fost amplasate aşa, din considerentele de acustică sau de design şi cum este cel mai bine să le repoziţionaţi astfel încât calităţile sistemului audio să fie evidenţiate?
Există două categorii separate de sisteme audio auto şi anume cel stil competiţie, pentru care puterea electrică şi presiunea acustică maximă sunt singurele lucruri demne de interes şi cel de tip audiofil, pentru care calitatea semnalului acustic reprodus este preocuparea principală.
1.La sistemele din categoria de competiţie, singurele puncte ce interesează şi par importante sunt puterea amplificatoarelor şi numărul difuzoarelor. Problema spaţiului este critică în ceea ce priveşte locul ocupat de incintele pentru difuzoarele subwoofer. Numărul acestora este limitat de buget, de locurile disponibileîn caroserie,dar şi de imaginaţia proiectantului.
De regulă, un sistem de acest fel cuprinde patru difuzoare (boxe) de bandă largă sau patru sisteme de difuzoare amplasate, în faţă şi în spate, un difuzor şi un sistem de difuzoare subwoofer, poziţionate, de regulă, în portbagajul vehiculului, sau pe sub scaune, prin canapeaua din spate sau chiar în pereţii caroseriei, în funcţie de spaţiul disponibil şi de numărul şi dimensiunile difuzoarelor.
Poziţia difuzoarelor de bandă largă din faţă şi spate este, de obicei, neimportantă şi de aceea se folosesc spaţiile dedicate amenajate de constructorul vehiculului. Acesta a poziţionat difuzoarele astfel încât să nu perturbe aspectul şi linia portierelor, a bordului sau al poliţei de sub lunetă. Aşa se face că putem întâlni poziţionări de genul tweetere, montate la nivelul pantofilor sau orientate spre cu totul alte direcţii decât spre urechile celor ce ascultă, fapt care nu poate duce la o audiţie de calitate, ci la umplerea spaţiului interior cu sunete.
Importante într-un astfel de sistem sunt poziţionarea subwooferelor şi puterea amplificatoarelor, fiindcă răspunsul la frecvenţele joase este cel care contează cel mai mult pentru fanii acestuia. Locurile pentru difuzoare, dacă se doreşte modificarea dimensiunilor originale, se aleg în funcţie de dimensiunile celor alese (în general în funcţie de puterea maximă ce poate fi suportată) şi de numărul acestora.
Locul ales cu predilecţie de specialiştii acestui tip de sistem audio este la picioarele celor din faţă, sub bord şi cu o înclinare atât în sus cât şi spre centrul maşinii, deoarece acolo se pot construi incinte din fibre de sticlă bine dimensionate pe spaţiul disponibil din maşină. Dacă se doreşte montarea difuzoarelor pe uşi atunci se iau măsuri suplimentare de rigidizare a tuturor elementelor metalice care intră în structura acestora precum şi cu folii care pot absorbi vibraţiile parazite ale portierelor, aripilor sau altor elemente din tablă sau din plastic.
Incintele pentru subwoofer se montează în general în portbagaj. Ele cuprind unul sau mai multe difuzoare de diametru mare, de obicei mai mare de 20 cm. Poziţia acestora este puţin importantă deoarece în domeniul de frecvenţe în care lucrează sistemele subwoofer, undele acustice nu sunt directive, deci indiferent de poziţia în care sunt montate se vor auzi la fel în interiorul habitaclului.
[_newpage_]
2.Sistemele de tip audiofil, făcute pentru cei ce apreciază calitatea sunetului şi nu puterea sunetelor, sunt mult mai pretenţioase la capitolul poziţionare difuzoare. Pentru realizarea unui sistem audio de înaltă calitate, spaţiul interior al vehiculelor este destul de strâmt şi trebuie profitat de orice artificiu tehnic, de a folosi orice nişă sau loc liber din bord sau portiere pentru a poziţiona difuzoarele.
Foarte important pentru aşezarea optimă a difuzoarelor este ca acestea să fie aşezate, pe cât este posibil, la nivelul urechilor, în special pentru difuzoarele de frecvenţe înalte (tweetere) deoarece undele acustice de frecvenţă înaltă sunt foarte directive. Datorită condiţiei necesare ca difuzoarele de frecvenţe medii sau medii-joase să se afle cât mai aproape de cele pentru frecvenţe înalte, pentru a crea o sursă de semnal cât mai unitară şi punctiformă, acestea vor trebui fixate mai sus, peste nivelul genunchilor, lucru nu întotdeauna posibil, fiindcă difuzoarele de frecvenţe medii sau, mai ales, cele de frecvenţe medii-joase au diametre considerabile, în general între 10 şi 16 cm.
Spaţiul necesar este, în general, disponibil doar pe portiere, iar pentru tweetere, pentru care amplasarea este mult mai uşor de realizat, se optează pentru suprafaţa de deasupra bordului, pe stâlpii laterali din jurul parbrizului sau pe faţa de uşă. Deci difuzoarele pentru frecvenţe medii sau medii-joase se vor fixa pe portierele din faţă, cât mai sus posibil şi cât mai în faţă.
Dacă se doreşte şi montarea difuzoarelor de spate, ele vor fi montate cel mai bine pe portierele din spate, atât tweeterul cât şi difuzorul de medii-joase. Dacă nu este loc pentru cele de medii-joase, atunci ele pot fi poziţionate în spatele maşinii, în zona lunetei. Tweeterele se vor monta pe uşile din spate, orientate spre urechile celor care stau pe canapeaua din spate.
Concluzii
Pentru cei care doresc să concentreze toată calitatea sunetului numai spre locurile din faţă, montarea difuzoarelor din spate nu face decât să strice imaginea sonoră creată între cele două canale din faţă, imaginea sonoră care, pe lângă calitatea timbrală, reprezintă un criteriu foarte important pentru aprecierea unei reproduceri cu înaltă fidelitate a sunetului.
Ca dimensiuni, difuzoarele cele mai potrivite pentru medii-joase sunt cele de 16 cm, deoarece acoperă foarte bine spectrul audio între 40 Hz şi 3000 Hz, oferind un bas de calitate, suplu şi rapid şi o medie transparentă şi naturală. Tweeterele cele mai des folosite pentru acest gen de sistem sunt cele cu membrană în formă de calotă, din titan, aluminiu, plastic sau material textil, cu un diametru de 25 mm, pentru o mai bună integrare cu difuzorul de 16 cm.
Există şi cazuri în care se poate monta şi un subwoofer dar, în general, se consideră că acest lucru nu îmbunătăţeşte calitatea basului, care devine greoi şi lent, şi deci se preferă sistemul fără subwoofer. Totul este determinat de gustul celui care ascultă, de muzica pe care o ascultă, dar şi de posibilităţile băneşti ale fiecăruia.