De la apariția automobilului s-a vorbit despre mașini care se vor deplasa la un moment dat singure. Acest deziderat pare azi din ce în ce mai plauzibil, dar mai sunt de făcut pași până când aceasta va fi nu doar posibil, dar și sigur. Care sunt cele 5 niveluri ale deplasării autonome?
Foto: constructori
Deplasarea unui vehicul în mod autonom va schimba modul cum călătorim. Traficul mai puțin congestionat, costurile mai mici de călătorie, eliminarea problemelor legate de parcare (lipsă locuri, timp pierdut cu căutarea unui loc, necesitatea deșinerii unui permis de conducere sunt doar o mică parte dintre avantajele care vor face din deplasarea cotidiană una mai rapidă, mai puțin stresantă și mult mai accesibilă.
Acest mod va reduce și emisiile de CO2, îmbunătățind fără doar și poate calitatea aerului pe care îl respirăm.
Vehiculele complet autonome nu vor deveni însă realitate peste noapte, dar nu sunt nici atât de departe precum am fi tentați să credem.
Exită însă un timp, o perioadă peste care nici chiar cei mai nerăbdători promotori ai vehiculelor automnome, nu vor putea trece.
De asemenea, cum a fost și în cazul implementarii tehnologiilor pentru mașinile 100% electrice (sisteme de încăracare, conectori etc), și în cazul vehiculelor autonome este nevoie de o standardizare și mai ales de o etapizare a introducerii pe piață a noilor tehnologii.
Industria va urma întotdeauna tendințele
Fundamental, așa cum ne-a și demonstrat-o istoria industriei auto, pentru ca un nou concept să aibă succes el trebuie să îndeplinească două condiții: să fie disponibil pe scară largă și să fie universal acceptat.
Am avut de-a lungul timpului multe exemple, fie de automobile „născute înaintea vremurilor lor” fie idei, care deși geniale și plauzibile nu au trecut ca să spunem așa testul pieței sau al timpului.
Acum însă industria nu își mai permite doar să facă „încercări”. Și vedem cum un trend odată pornit este urmat de către toți actorii din domeniu. Mai mult, nimeni nu riscă, pe de o parte să rămână în afara unei tendințe, poate întârzia în mod deliberat, dar nu poate rămâne în afara acesteia, iar pe de altă toți trebuie să se plieze pe un anumit program de dezvoltare și implementare.
Desigur, în practică s-a dovedit că realizarea unui vehicul 100% autonom sigur nu este simplă. De aproape 20 de ani se contruiesc și se testează prototipuri, pentru că deși ideea este simplă, în practică s-a dovedit mult mai complex.
Conducerea vehiculelor este una dintre cele mai complicate activități cotidiene ale omului. Doar respectarea regulilor de circulație nu este suficientă pentru ca o mașină să se deplaseze autonom ca și cum ar fi condusă de un om, deoarece omul mai face și alte lucruri: menține un contact vizual cu alți participanți la trafic, reacționează în funcție de condițiile meteo și în general omul ia o serie de decizii aproape imposibil de codificat sub forma unor reguli.
Nu ne vom ocupa acum de cât de moral, util, rentabil sau sigur este un automobil 100% autonom. Sau dacă vrem ca acesta să devină realitate, să utilizăm un astfel de automobil, sau dacă vom avea tăria de a trimite un automobil fără șofer să ne ducă sau să ne ia copilul de școală! Vrem să punctăm că, în ciuda tuturor semnelor de întrebare pe care această tehonologie le ridică, a problemelor aproape insurmontabile, ce au intervenit în acest proces – accidente, probleme legate de asigurări (stabilirea vinei) etc. – lucrurile merg înainte.
În industrie, totul converge acum către un viitor autonom de deplasare al vehiculelor. Propulsia electrică, sisteme de navigație cu informații în timp real, sistemele connected drive, dezvoltarea sistemelor pe bază de unde radar (LIDAR), sau Internet of Things la bordul automobilelor sunt doar o mică parte din arsenalul deja implementat sau aflat în teste și care se va regăsi într-o mare proporție pe mașinile dintr-un viitor mai mult sau mai puțin apropiat.
Încă din 2014 – SAE International (Societatea Inginerilor Auto) a clasificat deplasarea autonomă după cinci niveluri prin care se specifică cât de capabil este un vehicul să opereze singur, și gradul de intervenție umană. Acest sistem de clasificare este utilizat în prezent ca punct de referință în orice discuție privind gradul de automatizare al vehiculelor.
Nivelul 0 de autonomie este tipic oricărei mașini actuale. Șoferul se ocupă de toate operațiile necesare conducerii, manevrarea direcției, accelerare, și frânare/oprire, iar vehiculul nu are niciun sistem de control al deplasării. Practic orice vehicul oferă sau are un nivel zero de autonomie.
Care sunt cele 5 niveluri ale conducerii autonome?
Nivelul 1: asistarea șoferului
La acest nivel, șoferul încă mai trebuie să gestioneze majoritatea funcțiilor mașinii, dar cu un mic ajutor din partea sistemelor din categoria autonomous. Spre exemplu, unul dintre aceste sisteme este cel de avertizare în caz de coliziune când vehiculul se apropie periculos de mult de un obstacol. Un altul este sistemul cu funcție tip cruise control pentru menținerea vitezei și controlul distanței față de un alt vehicul.
De asemenea, la Nivelul 1 vehiculele autonome pot avea un sistem de asistare la parcare, care emite sunete de alertă pentru șofer când acesta se apropie de un obstacol. Nivelul 1 este cel mai des întâlnit pe automobilele de azi.
Nivelul 2: parțial automatizat
Automatizarea parțială permite șoferului să dezangajeze unele funcții de condus. Vehiculele conforme Nivelului 2 au sisteme de asitare a direcției, accelerației, frânării și a celor de menținere a vitezei, dar șoferul încă trebuie să aibă ambele mâini pe volan și să fie atent la drum astfel încât să poată prelua oricând controlul dacă este nevoie.
În privința direcției, vehiculele de Nivel 2 sistemele de asistare mențin mașina pe bada de rulare (între benzile de demarcație), în timp ce este menținută și distanța corectă față de alte mașini. Un exemplu îl reprezintă pachetele de sisteme de tip Pilot Assist sau Driver Assist, prezente la majoritatea constructorilor pe nivele superioare de echipare.
Nivelul 3: automatizare condiționată
Automatizarea condiționată permite șoferului să stea, iar mașina să se ocupe de deplasare. Acest nivel mai este cunoscut și ca „eyes-off”, șoferul putând să-și concentreze atenția asupra altor activități, precum utilizarea telefonului mobil. Cele mai multe automobile de Nivel 3 autonom nu necesită aproape nicio intervenție umană în timpul deplasării la viteze mai mici de 60km/h.
La acest nivel, mașinile pot fi considerate cu adevărat autonome, dar numai în cazul unor condiții de drum ideale. Nu sunt prea multe (probabil niciunul) vehicule de nivel 3 care să poată rula și pe autostradă. Honda a anuțat că va introduce o mașină de Nivel 3 pentru autostrăzi, anul acesta. Dar la acest nivel putem vorbi și de sistemele de parcare automată, fără intervenția șoferului.
Nivelul 4: automatizare ridicată
La Nivelul 4, vehiculele pot vira, accelera, și frâna singure. Acestea pot de asemenea să monitorizeze condițiile de drum și să reacționeze la obstacole, determinând când să vireze sau să schimbe banda. Nivelul 4 de conducere autonomă poate fi activat însă doar în anumite condiții.
La acest nivel, vehiculele pot negocia condiții de trafic mai dinamice, precum blocaje în trafic sau alte obstacole majore. Cel mai bun program de vehicul autonom de Nivel 4 este proiectul inițiat de Google și GM, Waymo în SUA.
Nivelul 5: vehicul complet autonom
La Nivelul 5 de conducere autonomă, nu mai este necesară deloc intervenția șoferului. Vehiculele pot vira, accelera sau frâna singure și pot de asemenea să gestioneze condițiile de trafic.
În mod special, șoferul se poate relaxa fără a fi nevoit să monitorizeze funcțiile mașinii.
Vehiculele de la acest nivel sunt controlate cu ajutorul Inteligenței Artificiale (AI) și funcționează pe baza informațiilor colectate în timp real de la diverși senzori, GPS, sisteme de navigație etc. Într-un vehicul autonom sunt procesate aproape 4TB de date pe oră.
Nivelul 5 rămâne însă un fel de „Sfântul Graal” al industriei
Până acum, companii precum Waymo (Google/GM), Tesla, Apple, Mercedes, VW, Audi și alții au testat mașini cu un nivel 5 de autonomie. În SUA chiar au fost desemnate zone, chiar și drumuri publice unde aceste activități de test sunt premise. Dar nu există încă niciun vehicul de Nivel 5 disponibil la vânzare sau parte dintr-o flotă de transport urban. Așa numitul robo-taxi. Tesla a anunțat un sistem numit „Dojo” pentru anul acesta care va fi un fel de punte între 4 și 5.
În câteva cazuri, Nivelul 5 de autonomie este permis în arii sau proceduri strict limitate, fie ca zonă, fie ca viteză de deplasare: aeroporturi (unele servicii) și parcări (sistemul de parcare automată de la distanță este un sistem de Nivel 5).
Oferirea însă de automobile cu funcționaități adevărate de Nivel 5 în zone deschise și orașe este mult mai dificil de realizat, datorită imprevizibilului specificului local, a vremii, a traficului sau a reacțiilor oamenilor, printre multe altele.
Istoric vorbind…suntem însă mai aproape ca niciodată
Din punct de vedere istroic Nivelul 5 a fost un vis și o promisiune făcută de constructroii auto încă din 1930. Aproape în fiecare epocă constructroii auto i-au „tentat” pe clienți cu reclame, broșuri, filme ce prezentau automobile ce se deplasează singure, disponibile în următorii 20 de ani.
Astfel clienții din anii 1930 credeau că aceste automobile vor apărea prin 1950 pe străzi. În anii 1940 orizontul se muta în anii 1960, îar în 1950 în 1970 și tot așa.
Dar la un moment dat, prin anii 2000 – orizontul s-a mutat de la 20 de ani, înapoi la 10 ani, iar în final al cinci ani.
Care ar fi scopul unei mașini de Nivel 5
Companiile menționate, și mai ales Tesla a început în mod agresiv să dezvolte mașini autonome care au accelerat rapid trecerea de la Nivelul 0 la Nivelul 4 de autonomie (șoferul prezent, dar mai mult ca pasager)
Waymo a efectuat peste 32 de milioane de kilometric de teste, în timp ce alți constructori prezintă și ei progrese semnificative.
Scopul este de a pune pe piață o mașină ce se conduce autonom 100% (eventual fără volan și comenzi). O astfel de mașină ar putea veni singură dacă este comandată și va putea transporta pasagerul la destinație fără nicio asistare.
Aceste vehicule ar putea fi partajate și pot duce în final l aun trafic decongestionat.
În ciuda marilor eforturi care s-au făcut, Nivelul 5 rămâne încă mai mult o dorință decât un scop. Pentru un motiv simplu: condusul în viața reală s-a dovedit un proces mult mai complex decât nivelul actual de procesare al sistemelor de navigație și siguranță, în ansambul lor.
Dar să nu uităm însă că industria a ajuns deja la Nivelul 4!