Se intampla atat de rar ca in Romania sa se inaugureze o noua portiune de autostrada, incat nu am putut rezista tentatiei de a testa noile optiuni de ajuns la mare, respectiv la Ploiesti.
Fara a ne intelege in prealabil, atat eu cat si editorul revistei AutoExpert, Florin Micu, am reusit sa vizitam cele mai noi “creatii” in materie de infrastructura aproape simultan. In timp ce el testa portiunea de autostrada Bucuresti-Ploiesti, eu am ales o ruta estivala incercand sa ajung in partea de sud a litoralului Romanesc. Daca la dus, lucrurile au mers struna, data fiind si ora de pleacare atipica (sambata 15:00), la intoarcere lucurile s-au complicat intr-un stil tipic romanesc.Luati probabil prin surprindere de volumul imens de trafic, Politia Romana nu a avut nici un raspuns coerent de dat zecilor de mii de masini, motiv pentru care oricine pleca din partea de sud a litoralului se alina cuminte in coloana cu 3-4 km inainte de Eforie Sud. Exact ca in “vremurile bune” atunci cand nu existau cele doua portiuni noi de autostrada (Cernavoda-Murfatlar, respectiv Murfatlar-Agigea).Automat, intrebarea pe care toti cei ce se aflau in “coloana infinitului” si-o puneau era “la ce ne ajuta noua autostrada?”. O intrebare cat se poate de justificata spun eu atunci cand parcurgi distanta Eforie-Cernavoda in aproximativ 5 ore. Problema poate fi segmentata astfel: coloana Eforie-Agigea va ramane fara doar si poate o constanta a tuturor vizitelor la mare ce incheie duminica. Prea multe ronduri si zeci de treceri de pietoni inseamna ca aceasta portiune va fi foarte greu catre imposibil de fluidizat. Singurul lucru pe care politia ar putea sa o faca ar fi sa recomande celor care pleaca din sud (Mangalia, Vama Veche) sa aleaga ruta ocolitoare Mangalia-Negru Voda-Cernavoda. Acest traseu este mai lung, iar calitatea asflatului lasa de dorit pe alocuri, dar te poate salva de cel putin 2-3 ore de mers in coloana.Episodul numarul doi al coloanei are loc cu patru-cinci km inainte de noua portiune de autostrada in care se circula pe un singur sens (Cernavoda-Murfatlar). Aici soferii trebuie sa fie atenti deoarece la trecerea de la doua benzi la una se intampla accidente destul de des. Pentru a face lucrurile interesante, daca in prima bucata de coloana puteai sa te opresti la o pauza de o cafea si o realimentare, pe portiunea a doua nu ai decat sa privesti in gol campul. Nu ai unde sa te opresti, nu ai unde sa alimentezi, iar singura ta optiune este sa te tarasti incet incet pana la statia de taxare de la Cernavoda si sa astepti prima benzinarie de pe autostrada (care oricum va fi incredibil de plina).Aici problema principala este, din punctul meu vedere, faptul ca Politia Romana si autoritatile in general nu par a fi dispuse sa isi puna putin capul la contributie. Spre exemplu, la rondul de la Agigea de intrare pe autostrada, se aflau cel putin trei echipaje de politie, fara un scop anume. In loc sa anunte oamenii ca pe autostrada se merge in regim de coloana si sa iti recomande ruta alternativa Constanta-Cernavoda, ei se multumeau sa supravegheze coloana care se indrepta spre o alta coloana.In acelasi timp, punctul nevralgic (trecerea la o singura banda pe sens) putea fi evitat daca cei care veneau din directia Cernavoda erau redirectionati pe drumul vechi de mare si cei care se intorceau de la mare putea sa foloseasca ambele benzi. Solutia era indiscutabil fezabila in conditiile in care, in cele doua ore in care am stationat pe o singura banda, traficul de pe contrasens era foarte rarefiat. Ce incerc sa spun, sau sa sugerez, este ca evolutia infrastructurii, enervant de lenta cum este, trebuie dublata si de o minima intelegere a valorilor de trafic si de o incercare de a eficientiza si nu doar a supraveghea coloanele. Intr-un fel, tocmai pentru ca avem o infrastructura insuficient dezvoltata, ar trebui sa fim specialisti in folosirea ei la maxim. Din pacate, azi, lucrurile stau diametral opus: avem o “urma” de infrastructura si nici pe aceea nu pare ca suntem capabili sa o folosim la maxim…