Cred că ştiţi faptul că anvelopele avioanelor şi ale unor maşini de curse nu sunt umplute cu aer ci cu azot. De ce?
Fiindcă acest gaz este mai puţin influienţat de variaţiile de temperatură, spre deosebire de anvelopele umflate cu aer care îşi modifică mai mult presiunea între stările de frig şi de cald.
La cursele de Formula 1, unde anvelopele se încălzesc foarte tare pe timpul rulajului, prezenţa azotului a devenit foarte preţioasă deoarece se cunoaşte faptul că o diferenţă de presiune de câteva zecimi de bar poate produce întârzierea cu aproape o secundă la un tur de pistă.
Un alt avantaj este faptul că anvelopa din cauciuc este mai puţin permeabilă la azot decât la oxigenul din aer, azotul prezentând o moleculă mult mai mare, deci pierderile de presiune în anvelopele cu azot sunt mult mai mici decât cele din anvelopele umflate cu aer, deci şi mai sigure.
Considerentele de mai sus au determinat unele firme să stabilească umflarea pe viitor a anvelopelor automobilelor numai cu azot, şi asta nu pentru a participa la concursuri de Formula 1 unde contează orice secundă câştigată la un tur, ci pentru a mări gradul de siguanţă în circulaţie prin asigurarea unei presiuni constante un timp mai îndelungat, ceea ce micşorează riscul de a se dezumfla şi a face pene în rulaj şi astfel menţine şi un consum de combustibil mai bun.
Folosind azotul creşte durata de utilizare a anvelopelor ceea ce reduce şi cheltuielile de întreţinere ale maşinilor. Deocamdată, ştiind că umflarea cu aer a anvelopelor este gratuită la staţiile de alimetare cu combustibil mulţi clienţi ezită să folosească azotul deoarece umplerea cu acest gaz costă ceva bani.
La noi, umplerea cu azot a celor cinci anvelope se face foarte rar şi costă în jur de 40-50 lei, dar nu toate atelierele de vulcanizare folosesc azot. În Franţa, umflarea cu azot a celor cinci anvelope costă circa 12-13 euro. Deci preţurile sunt asemănătoare, diferă doar mentalităţile noastre.