Dacă evoluția estetică poate lăsa loc de interpretări, modul în care Seria 1 a bifat restul capitolelor are toate șansele să îi ofere bavarezului pole-position-ul în clasa compactelor premium.
- Interior de calitate deosebita
- posibilitatea de a opta pentru echipamente din clasele superioare
- compromis ideal intre sportivitate si confort
- Design exterior discutabil
- oferta de spatiu este sub concurenta compacta premium
Cu riscul de a încrunta câteva sprâncene pe la BMW, prima generație Seria 1 a arătat mai bine în rapoartele de vânzări decât în realitate. Nu pot pune degetul exact pe ce m-a deranjat, dar ceva din silueta variantelor hatch nu se lega cu modul în care trebuia să arate un BMW. Mă așteptam ca noua generație să schimbe foaia, dar primele poze afișate acum un an m-au lăsat privind în gol monitorul pentru câteva minute.
Din fericire pentru bavarezi, în realitate, mașina arată ceva mai legat. Am încercat să formulez o concluzie și cu toate acestea, după patru zile de test, am rămas blocat undeva între „arată interesant“ și „nu arată rău“. Oricum, îndoilelile mele contează mai puțin, mai ales în condițiile în care prima generație nu a frânt prea multe inimi și totuși s-a vândut în peste un milion de exemplare.
Cum este înăuntru?
Seria 1 confirmă încă o dată faptul că BMW a început să acorde din ce în ce mai multă atenție interioarelor. Dacă prima generație nu se remarca decât, în cel mai bun caz, prin sobrietate și ergonomie, noul Seria 1 s-a implicat mai mult în a sublinia caracterul premium al mașinii.
Tactil, dar și vizual, totul s-a schimbat în cel mai mic BMW pe care îl poți cumpăra: plastice moi în toate zonele care contează, inserții bine alese și o senzație generală de calitate. Sobrietatea a rămas, în special la nivelul aranjamentului comenzilor și al coloristicii, dar se observă și o încercare de apropiere de clientela tânără. Dincolo de texturi și materiale, BMW a înghesuit în noua Seria 1 toate jucăriile pe care le poți cumpăra în clasele mai mari. Vorbim în special de modulul Connected Drive care poate transforma compacta bavareză atât într-un birou mobil cât și într-o platformă de comunicare socială compatibilă cu Facebook și Twitter. În plus, pe viitor, se vor dezvolta din ce în ce mai multe aplicații, ușor de instalat prin intermediul interfeței iDrive.
Revenind la latura practică, noul Seria 1 este mai lung cu 3 cm față de precedesorul său, dintre care 2 cm au fost rezervați pasagerilor de pe banchetă. Nu e o cifră impresionantă, la fel cum nu este nici efectul ei: Seria 1 rămâne, în continuare, una dintre cele restrictive compacte la nivel de spațiu. Alegerea propulsiei contribuie și ea la diminuarea laturii practice, tunelul transmisiei încurcă un eventual al treilea ocupant al banchetei, iar portbagajul măsoară doar 360 l. Dacă vrei practicalitate, concurența non-premium se descurcă mai bine la acest capitol.
Propulsie și turbo
În plan tehnic BMW rămâne adeptul propulsiei, schimbările majore având loc sub capotă, acolo unde toate motorizările beneficiază de aportul supraalimentării cu turbină. Pentru început vorbim de trei motorizări pe benzină și două diesel. În cazul de față a răspuns prezentă la apel versiunea 118i, alegerea de mijloc atunci când vorbim de motorizări pe benzină. Cu 170 CP și 250 Nm livrați la 1.500 rpm, 118i nu îți va lăsa vreodată impresia că ai avea nevoie de mai mult pentru a susține un ritm alert. În această ecuație intervine și un șasiu foarte echilibrat precum și distribuția ideală a maselor, amândouă ingrediente clasice BMW.
Deși nu îi poți contrazice talentul dinamic, eu am rămas cu impresia că maturitatea ansamblului motor-transmisie-suspensie reprezintă punctul de referință al lui Seria 1. Pe un traseu de 600 km parcurși într-o zi, bavarezul a afișat un rafinament și o robustețe pe care până de curând nu o puteai asemui clasei compacte. Nu vei găsi multe mașini care pot parcurge virajele în același ritm ca un Seria 1, dar care știe să înșire sute de km în linie dreaptă fără a afișa măcar o urmă de compromis.
Un pachet foarte omogen, pe care l-aș recomanda mai degrabă în combinație cu motorul diesel 118d, identic la preț cu 118i (28.024 euro). Prețul de pornire trebuie luat cu titlu orientativ deoarece BMW nu este chiar generos cu dotările standard, iar un Seria 1 echipat fără excese poate sări cu brio de 35.000 de euro.
Date tehnice: | BMW Seria 1 |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 118i |
Nr. usi/locuri | 5/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1315/1845 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4324/1765/1421 |
Ampatament | |
Volum portbagaj [l] | 360 (1200) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 118i |
Combustibil | Benzina |
Cilindree [cmc] | 1598 |
Sistem alimentare | injectie directa+turbo |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 125(170)/4800 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 250/1500 |
Cutie de viteze | Manuala/6 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 222 |
0-100 km/h [s] | 7.5 |
Consum urban/extra/mixt | 7.2/4.7/5.6 |
Emisii CO2 [g/km] | 131 |