Seria 4 GranCoupe se alătură unei familii din ce în ce mai numeroase de modele bazate pe platforma lui Seria 3 în încercarea de a îmbina două concepte aparent contradictorii: savoarea unui coupe și practicalitatea unui sedan.
În anul 2000 întreaga gamă BMW număra opt modele, suficient ca să le poți număra pe degetele de la mâini. Avansăm 14 ani și BMW a ajuns la un total de 14 modele, iar expansiunea gamei nu se va opri aici. În momentul de față, doar pe baza platformei Seria 3 au fost construite versiunile de caroserie Sedan, Break și GranTurismo, în timp ce nou apăruta Seria 4 are de partea ei versiuni Coupe, Cabrio și mai nou GranCoupe. În total BMW a construit șase modele pe o platformă de clasă medie printr-un proces inteligent ce implică modificări aduse platformei tehnice, interiorului și învelișului metalic.
În cazul lui Seria 4 GranCoupe, ai putea spune că BMW a luat un Seria 4 Coupe și a adăugat efectiv un set de portiere spate. Cu excepția platfonului mai înalt cu 15 mm, toate dimensiunile exterioare sunt identice cu cele ale unui Seria 4 Coupe, la fel ca și panourile de caroserie în prima jumătate a mașinii. Dincolo de acest punct, puriștii vor critica introducerea celor două portiere și a hayon-ului de mari dimensiuni, două elemente care nu fac parte din rețeta originală a „coupe-ului“.
Personal, deși sunt conștient de componenta evidentă de marketing din dreptul ideii de coupe cu patru portiere sau GranCoupe, nu pot nega faptul că mașina asta are o putere de atracție la care un Seria 3 sedan, cel mai apropiat rival din gama BMW, nu poate visa. Nu îl pot considera un coupe în adevăratul sens al cuvântului, dar faptul că acel plafon plonjat mă minte frumos din orice unghi l-aș privi mă face să cred că mașina asta va avea un viitor interesant. Ca orice BMW din epoca modernă, imaginea de ansamblu depinde foarte mult de tema de design pe care o alegi, în cazul nostru Luxury. Recunosc că nu am fost un fan declarat al acestei opțiuni în cazul lui Seria 4 Coupe sau Cabrio, dar în cazul lui 4 GranCoupe cred că ea și-a găsit subiectul ideal.
Nivelul general de personalizare este valabil și la interior cu mențiunea că oricâte căsuțe ai bifa de pe lista de opționale tehnice și estetice atmosfera generală va rămâne una similară cu cea din Seria 3. A nu se înțelege că acest lucru ar avea o conotație negativă, dar e bine de știut pentru un eventual client că ideea generală a interiorului se bazează pe sobrietate, ergonomie și o poziție la volan studiată îndelung pentru a oferi atât confort cât și sportivitate.
La acest capitol, merită menționat faptul că modelul testat era echipat cu scaunele standard, ce oferă o reținere laterală modestă, așa că investiția suplimentară în scaunele confort este recomandată. În spate, ampatamentul ceva mai lung comparativ cu Seria 3 pune bazele unei oferte de spațiu generoase la nivelul genunchilor cu mențiunea că în zona capului linia plonjată a plafonului limitează confortul pasagerilor ce depășesc înălțimea de 1,80 m. Tot la capitolul practicalitate merită menționat volumul bun al portbagajului, dar mai ales decupajul amplu al hayonului ce avantajează încărcarea obiectelor mai mari.
Lista de motorizări are o plajă generoasă de opțiuni de la motorizări pe benzină în patru cilindri cu 184 CP/245 CP până la vârful de gamă 435i cu 306 CP, respectiv motorizări diesel cu puteri în intervalul 143 – 313 CP. Dacă ar fi să luăm drept exemplu evoluția vânzărilor sedanului sunt șanse mari ca indicativul 420d/184 CP să fie cel mai popular, motiv pentru care mașina noastră afișa exact această succesiune de cifre și litere pe hayon cu bonus sigla xDrive. Personal nu sunt un mare fan al asocierii limuzinelor de clasă medie cu tracțiunea integrală, cu atât mai mult în cazul celor care beneficiază standard de propulsie ca exemplarele bavareze, dar am încercat să plec la drum fără prea multe preconcepții.
Pentru început, penalitatea de greutate în valoare de 80 kg față de versiunea standard nu este una care să schimbe repartiția ideală a maselor ce caracterizează gama Seria 4, așa că echilibrul dinamic pe care îl așteptam este prezent la apel. Sistemul xDrive vine ca o completare menită să asigure un plus de motricitate pe suprafețe cu aderență modestă, sau, în cazul în care te afli într-o lună uscată de august, un plus de motricitate atunci când forțezi nota pe viraje. Indiferent de motivul pentru care alegi xDrive, combinația cu motorul diesel de 2 l și 184 CP și transmisia automată cu 8 trepte este una cât se poate de reușită, capabilă să îți condimenteze un drum virajat, dar și să afișeze cifre de consum de 5,7 l/100 km pe un traseu extraurban de 800 km.
Un rol esențial îl are setarea ideală a suspensiei, ce oferă o fermitate tipic bavareză, dar și un grad de pliabilitate surprinzător pe drumurile perfectibile din România. În acest moment, doar BMW a reușit să ofere acest compromis ideal în materie de suspensie, cu mențiunea că el este stimulat parțial de alegerea de pe lista de opționale a amortizoarelor adaptive. Dacă tot ai ajuns în configurator merită bifată și direcția sport variabilă care îți permite să abordezi viraje strânse cu un de unghi de bracare minim.
Verdict AutoExpert
La finalul zilei 4 GC poate fi privit ca o nișă, ca un Seria 4 Coupe cu două portiere în plus sau ca un Seria 3 mai arătos, dar asta nu schimbă cu nimic faptul că viitorul automobilelor premium este direct proporțional cu capacitatea lor de a se plia pe nevoile unei clientele din ce în ce mai diverse. Iar dacă asta înseamnă că vom ajunge să conducem din ce în ce mai multe mașini cu pretenții de coupe, cât timp sunt atât de reușite ca acest 420d sunt sigur că nimeni nu se va plânge.Date tehnice | 420d xDrive |
---|---|
Masă proprie/totală (kg) | 1.595/1.970 |
L/l/h (mm) | 4.640/1.825/1.390 |
Volum portbagaj(l) min/max | 480/1.300 |
Combustibil | motorină |
Cilindree (cmc) | 1.995 |
Putere max. (kW(CP)/rpm) | 135(184)/4.000 |
Cuplu max. (Nm/rpm) | 380/1.750-2.750 |
Transmisie/trepte | automată/8 |
Viteza maximă (km/h) | 229 |
Sprint 0-100 km/h (s) | 7,5 |
Consum urban/extra/mixt | 5,7/4,3/4,8 (l/100km) |
Normă poluare/emisii CO2 | Euro 5/127 g/km |