Fă doi pași în spate, ca să poți cuprinde cu privirea întreaga măreție a sculpturii. O să mai remarci că, indiferent cum ai parca-o, ocupă două locuri. Pentru că aici avem o capodoperă – cel mai lung model electric de serie din lume, și, probabil, cel mai controversat ca design. Merită, însă, să țintești M70 xDrive, sau te poți mulțumi cu xDrive60, păstrând diferența de 40.698 euro? Le-am condus pe ambele, pe primul în România, pe al doilea în Croația, cu ocazia primelor teste regionale, și sunt gata să-ți spun care trebuie ales. Foto: Bogdan Paraschiv, Ciprian Mihai, BMW
Jumătăți de măsură? Nu, nu pentru BMW. Sub oblăduirea lui Domagoj Dukec, designerul-șef al companiei, modelele bavarezilor intră în cea mai radicală eră a istoriei de 107 ani a companiei. Chris Bangle? Mic copil! Seria 7 E65 (2001–2008)? Pistol cu apă! Dukec sparge toate tiparele cu noua Serie 7 și cu a sa versiune electrică, i7. E ținta tuturor comentariilor răutăcioase ale internauților. Fanii mărcii Mercedes se întrec în sudalme, iar o parte dintre împătimiții de BMW îi aprobă.
Stai, stai! N-am mai văzut filmul ăsta undeva? Sigur, la Seria 4, cu ai săi rinichi supradimensionați pe post de mască. Zi-mi acum, după ce ai văzut Serii 4 pe stradă, că ți se mai par ciudate. Pe viu, arată într-un mare fel. Și-ți mai zic unde ai mai văzut filmul ăsta. La M2. În poze, arată ca o Serie 2 cu un kit de caroserie aftermarket. Dar, în realitate, toți îl sorb din priviri prin parcări.
Design polarizat
Revenind la i7-le nostru, arată „holy molly!“ în realitate. Este deopotrivă monstruos și fin. E greu de descris în cuvinte, dar ușor de înțeles văzând reacțiile colegilor de trafic. Pur și simplu, fiind atât de mare, masca aia îi vine ca o mănușă! Și nu, nu era nevoie de ea, pentru că motorul electric nu are nevoie de răcire ca unul termic. Dar asta a vrut Dukec, pentru că masca aia e o carte de vizită.
Unii spun că așa le place chinezilor, iar BMW vinde acolo multe modele cu ampatament extins. Dar să-ți spun ceva. Dacă ar fi vrut neapărat, ar fi adoptat o altă față pentru restul lumii. Pentru că, la 109.361 de euro, cât costă cel mai ieftin i7, eDrive50-ul, nu e un capăt de țară să faci o astfel de modificare. Dar n-a vrut, pentru că asta este filosofia de design a BMW. Punct!
Versiune lungă, standard
La baza lui stă caroseria lungă a Seriei 7. Deci, e lung de 5,39 metri, adică cu 13 cm peste rivalul din Stuttgart, EQS. Așadar, nu mai sta pe gânduri! Dacă vrei să intri în Guiness Book of Records, acum e momentul, că, la cum se mișcă piața electricelor, sigur se trezește tot BMW să producă și un Rolls-Royce Phantom electric, pe lângă viitorul coupé Spectre. Iar Phantomul cu ampatament extins este cu vreo 60 cm mai lung decât i7. Poate o să fie și electric.
Dar gata cu divagațiile! Ce avem noi aici? Avem două i7. Primul – un xDrive60 înnobilat cu pachet M Sport și, peste el, cu ornamente M Sport Pro. În total, 10.865 de euro doar pentru estetică, pe lângă cei 132.447 ai versiunii standard. Așadar, jante de 21 de inchi? Checked! Mască plină din plastic negru lucios? Checked! Faruri cu cristale Swarovski (2153 de euro) și cu cea mai atipică formă de pe piață? Checked!
Gabarit nemaivăzut
i7 tânjește după atenție, mai ales că are o suprafață frontală uriașă, de 2,6 mp (versus 2,5 la EQS), fiind cu 2 cm mai lat și cu 3 mai înalt decât EQS. În plus, e construit și mai „pe verticală“, deci coeficientul aerodinamic de 0,24 e un pic mai mare decât al acestuia (0,20). Exemplarul meu s-a gătit în Gri Frozen Pure, o culoare mată din gama Individual, de 3946 de euro. Simplu spus, mașina asta e grandioasă și nu se sfiește s-o arate!
Al doilea este chiar mai opulent. Este i7-le suprem, numit M70 xDrive și are jantele pe 21 de inchi standard și bara pe spate modificată, iar asta îi crește un pic rezistența la înaintare (Cx 0,26 vs 0,24 la xDrive60). Este îmbrăcat în combinația Negru Safir și Cupru Lichid, care nu are preț în configuratorul BMW, pentru că este o combinație specială chiar și pentru echiparea BMW Individual. În anumite țări se apropie de 15.000 euro.
Poftiți la volan!
Ca să intri în mașină, apeși butonul de pe orice ușă, și aceasta se deschide larg, singură. Firește, dacă are un obstacol în cale se oprește automat. Apoi, odată ajuns înăuntru, o poți închide (la fel de) automat, fie apăsând butonul, fie rostind „Hey, BMW, please close the door“. Ca idee, poți să-i ceri aproape orice printr-o simplă comandă vocală, și i7-le va executa supus, cum facem noi când ne roagă soțiile să cumpărăm pâine de la magazinul din colț. Este mult mai mult decât o mașină. Devine rapid un companion pe care ajungi să te bazezi în tot ceea ce faci.
N-aș vrea să spun că interiorul este vast sau să discut despre calitatea materialelor, pentru că îți poți imagina ce-ți oferă cel mai lung sedan electric. În schimb, e musai să-ți zic că cea mai scumpă tapițerie este, în premieră mondială, din cașmir, deci adio piele! Scaunele? Ei bine, nu cred să fi stat fotolii mai comode până acum. Și, da, au sistem de ventilație, care suflă rece prin textura cașmirului. Iar climatizarea e atât de complexă, încât, după ce apeși Auto, o serie de senzori iau în calcul inclusiv intensitatea și unghiul razelor soarelui, pentru a distribui automat fluxul, atât în habitaclu, cât și în scaune, uniformizând temperatura.
…sau pe locurile directoriale
În spate, acolo unde călătoresc premianții, se întâmplă cu adevărat magia. La apăsarea unui singur buton pornește o coregrafie care transformă locul din dreapta al banchetei într-un veritabil șezlong. Din plafon coboară un display uriaș, de 31 de inchi, cu rezoluție 8k și format 31:9, iar sunetul Bowers & Wilkins Diamond (5945 de euro), care se revarsă cu până la 1965 W din cele 32 de boxe, te scufundă în mijlocul acțiunii atât de profund, încât literalmente uiți că mergi cu mașina.
Fiecare loc vine cu propriul ecran de 5,5 inchi pe ușă. De pe el, poți controla iluminarea interioară, sunetul, temperatura, toate jaluzelele retractabile (inclusiv pe cea a plafonului vitrat Sky Lounge, de 974 de euro), poziția și masajul locurilor din spate, telefonul… O mulțime de parametri. Toate astea adunate însumează peste 18.000 de euro. Dar ce mai contează când pe bancheta lui i7 pare că tot universul gravitează în jurul tău?
Singurul adaos pe care îl aduce mai noul M70 xDrive este la nivelul sistemului de operare. Acesta este, în esență, o actualizare a versiunii 8.0 de pe fratele mai “domestic”. Vine cu o grafică ușor schimbată și cu o linie de controale inserată la baza ecranului. Are, în plus, posibilitatea wireless a telefoanelor cu sisteme Android Auto și Apple CarPlay, față de conexiunea cu fir a lui 8.0.
Cum se conduc xDrive60 și M70 xDrive?
Dacă însă îți cumperi i7-le și vrei să-l conduci (așa cum am făcut eu, sărind peste amănuntul cumpăratului), ei bine află că neamțul își disimulează ireal de bine gabaritul. Puntea din spate direcțională te sprijină enorm la manevrarea în spații strâmte. Chiar dacă cei 12,3 m ai diametrului de bracaj par mulți, raportați la ampatamentul de 3,2 m sunt un mizilic. Iar senzorii de proximitate, plantați pe toate lateralele mașinii, stau cu ochii pe tine, la fel ca și camerele de 360°. Mai mult, dacă nu te știi prieten cu manevrele, un singur buton rezolvă totul, parcând lateral impecabil, fără ca tu să depui cel mai mic efort.
➡ Configurează un i7 aici! 💡
În sfârșit, dacă ți-e teamă să nu te afunzi prin locuri înguste și nu să nu mai poți scoate mașina cu spatele, apeși un buton și activezi Reverse Assistant. Sistemul memorează ultimii 200 m parcurși și manevrează singur volanul, scoțând mașina cu spatele. Iar dacă a apărut un obstacol în drum, îl ocolește sau se oprește, dacă nu are loc. Doar să nu faci vreo boacănă, pentru că butonul de avarii nu mai e fizic și nu pornește mereu semnalizările la prima încercare. Cred că BMW ar fi trebuit să lase un buton clasic acolo. Un lucru e cert, n-o să-i zgârii ușor consolele când urci rampele din parcările supraetajate, pentru că poți să-l ridici cu 2 cm la apăsarea unui buton.
Ținuta de drum
Experiența conducerii este ireală. i7 xDrive plutește ca un Rolls, dar rămâne „plantat“ ca un BMW, pentru că un cumul de sisteme veghează asupra confortului și dinamicii. Standard, vine cu suspensie pneumatică și direcție integrală care poate braca roțile din spate cu până la 3,5°, iar opțional se poate comanda și pachetul Executive Drive Pro, de 3659 de euro, care include bare stabilizatoare active. Rezultatul este de o omogenitate uimitoare și pare că cele 2,7 tone la gol ale lui i7 sunt șterse cu guma.
Sigur că nu vorbim despre incisivitate, dar ținuta de drum e suverană în orice situație. Denivelările lungi sau scurte sunt filtrate magistral. Doar pragurile cu adevărat abrupte generează un zgomot vag în față, dar și el e undeva departe. De fapt, omogenitatea asta se extinde și la direcția cu raport al demultiplicării de 15,6:1, și la frânele atât de ușor de dozat, încât oprești garsoniera liniar, fără greșeală. Și – nota bene! – platforma CLAR III este cea a Seriei 7, deci nu e dedicată propulsiei electrice.
Motoarele electrice dezvoltă 544 CP și sunt împrumutate de la i4 M50. Dacă ai vreo impresie că se luptă cu masa mare, te asigur că nici nu simt ce cară-n spate. Accelerația este incredibil de spontană, rămânând totodată „dulce“. Diferitele coloane sonore compuse de Hans Zimmer însoțesc accelerațiile în funcție de modul de rulare ales. În Sport, suspensia coboară cu 1 cm, iar soundul de navă spațială le dă fiori celor din mașină.
Un plus pentru M70 xDrive
În plus față de xDrive60, M70 xDrive vine standard cu perechea de bare antiruliu active, la 48V (3659 euro la xDrive60). A, și încă “un amănunt”: are alt motor pe spate, de 483 CP (față de 308, la xDrive60). Practic, dacă scădem prețul barelor și al jantelor, rămânem cu 34.169 euro diferență pentru 115 CP. Dar, de câți bani se sime diferența de putere?
Depinde de context. În condițiile uzuale de utilizare a lui i7, adică la drum întins și în oraș, diferența de putere se simte mai ales la viteze mari, dar numai dacă culci pedala. Întrebarea este dacă vrei să culci accelerația unui i7. Probabil că n-o vei face, pentru că și apăsările parțiale sunt convingătoare și pot produce un gol în stomac. Cel puțin. Iar, pe porțiunile virajate, n-ai unde să beneficiezi de diferența de putere.
…și unul pentru xDrive60
Autonomia însă nu panichează pe nimeni, indiferent de versiune. Chiar și cu consumul mediu din testul meu (mers normal, fără concesii), de 25,6 kWh/100 km, autonomia a fost de 464 km. La drum întins, 22,7 kWh/100 km au fost suficienți (514 km autonomie). Versiunii M70 xDrive, cu care am mers în Croația, a fost imposibil să-i determin consumul în fiecare dintre scenarii. Totuși, conform BMW, cosumurile sunt mai mari cu Dacă ai o stație de 200 kW, încarci 0–80% în 34 de minute.
Date tehnice | BMW | BMW |
---|---|---|
Model | i7 xDrive60 | i7 M70 xDrive |
Sistem de propulsie | electric | electric |
Putere maximă motor electric față (CP) | 258 | 258 |
Cuplu maxim motor față (Nm) | 365 | 365 |
Putere maximă motor electric spate (CP) | 313 | 489 |
Cuplu maxim motor spate (Nm) | 380 | 650 |
Putere totală ansamblu (CP) | 544 | 659 |
Cuplu total ansamblu (Nm) | 745 | 1100 |
Tracțiune | integrală | integrală |
Cutie de viteze | reductor, o treaptă | reductor, o treaptă |
L × l × h (mm) | 5391 x 1950 x 1544 | 5391 x 1950 x 1544 |
Ampatament (mm) | 3215 | 3215 |
Volum portbagaj (l) | 500 | 500 |
Masă la gol (kg) | 2715 | 2770 |
Capacitate baterie (kWh) | 101,7 | 101,7 |
Autonomie electrică (km) | 624 | 559 |
Putere max. încărcare DC/AC (kW) | 195/22 | 195/22 |
Acceleraţie 0–100 km/h (s) | 4,7 | 3,7 |
Viteză maximă (km/h) | 240 | 250 |
Consum mixt (kWh/100 km) | 18,4 | 20,8 |
Emisii CO2 (g/km) | 0 | 0 |
Preț de bază (euro) | 132.447 | 173.145 |