BMW nu renunță la pila de combustie și va prezenta în 2022 un BMW X5 cu pilă de combustie în serie limitată. Un model de serie ar fi posibil începând cu 2025.
Cu ocazia unei conferințe online Jürgen Guldner, vice președinte Tehnologie pila de combustie și proiectare vehicule la BMW Group a declarat: “Viitorul aparține fără îndoială propulsiei electrice dar sursa de energie nu este neapărat să fie doar bateria. Pentru automobilele mari, autobuze și camioane pila de combustie este o soluție mai viabilă deoarece conferă autonomii mai mari și alimentarea cu energie se face mult mai rapid în numai 3-4 minute”.
În aceeași idee, Guldner a spus că probabil nu vom vedea automobile mici și compacte cu pile de combustie dar SUV-urile BMW din segmentele superioare s-ar preta foarte bine la acest pila de combustie cu hidrogen.
BMW cochetează de mult cu ideea pilei de combustie cu hidrogen dar dezvoltarea fusese oprită în ultimii ani o dată cu apariția modelelor electrice cu baterii.
BMW 750 hl – unul din pionierii pilei de combustie
BMW a lansat în 1999 modelul BMW 750 hl al cărui motor V12 era alimentat cu hidrogen lichid. Motorul V12 de 5,4 litri furniza 326 CP când funcționa cu benzină și numai 201 CP când era alimentat cu hidrogen.
Am participat la acel test drive care a avut loc în jurul aeroportului din Munchen unde exista și singura pe atunci stație de alimentare cu hidrogen.
Când comutai pe hidrogen, puterea se micșora dramatic însă totuși cuplul generos permitea o deplasare suverană, fără efort și motorul V12 era la fel de silențios. Spectaculos era însă alt lucru. Pe țeava de eșapament ieșeau doar vapori de apă și puteai să îți cureți ochelarii, atât erau de curați vaporii de apă, scriam în 1999 în revist auto motor și sport.
Practic, motorul era identic cu V12 pe benzină și se producea pe aceeași linie la uzina din Dingolfing. Doar admisia era diferită și avea injectoare separate pentru hidrogen.
Din cauza faptului că hidrogenul lichid este foarte inflamabil, alimentarea la pompă se făcea cu ajutorul unui robot. Rezervorul de hidrogen lichid de 140 litri era amplasat sub bancheta spate și conferea o autonomie suplimentară de 350 km.
Ulterior, între 1999 și 2006, BMW a mai dezvoltat câteva modele alimentate cu hidrogen după care a abandonat ideea.
Lucrurile au evoluat mult de atunci și la pila de combustie vorbim de hidrogen în stare gazoasă care nu mai este la fel de inflamabil precum cel în stare lichidă. Practic, alimentarea la pompă se efectuează normal ca la o pompă de benzină.
În prezent există în Germania peste 100 de stații de hidrogen dar rețeaua este totuși insuficientă. În plus, deocamdată, hidrogenul consumă energie multă pentru a fi produs și prețul nu este competitiv pentru utilizare la scară largă.
BMW cooperează cu Toyota încă din 2013 în domeniul pilelor de combustie și a anunțat că va lansa în 2022 un model BMW X5 în serie limitată cu pilă de combustie.
Dacă prețul hidrogenului va deveni competitiv, în 2025 s-ar putea produce în serie un prim model cu pile de combustie iar din 2030 ar putea fi oferită o gamă lărgită de modele.
Modelul BMW X5 va avea două rezervoare cu o capacitate de 6 kg de hidrogen. Rezervoarele sunt din fibră de carbon și au o formă cilindrică deoarece forma cilindrică se pretează cel mai bine pentru a stoca hidrogenul la presiuni mari. Hidrogenul va fi stocat în aceste rezervoare la o presiune de 700 bar.
Guldner spune că pila de combustie are avantaje incontestabile față de baterie nu doar pentru că oferă autonomie mai mare și rezervoarele se umplu foarte repede în doar 3-4 minute ci și pentru că autonomia nu este influențată de climă ca în cazul bateriilor.
Revenind la BMW X5 cu pilă de combustie, Guldner spune că acesta va avea și o baterie de circa 1,25 kWh dar nu va fi un model Plug-In hybrid cum este Mercedes GLC Fuel Cell.
Unitatea de propulsie eDrive este de generația a cincea, iar mica baterie poziționată deasupra motorului electric va oferi o doză suplimentară de dinamică la depășire sau accelerare.
Puterea totală a sistemului de propulsie va fi de 374 CP iar sistemul de pile de combustie va furniza până la 125 kW de energie electrică din reacția chimică dintre hidrogen și oxigenul din aer. Aceasta înseamnă că automobilele nu emit decât vapori de apă. Convertorul electric localizat sub pilele de combustie adaptează nivelul tensiunii la cel al sistemului de propulsie electric şi la cel al bateriei de voltaj mare, care este alimentată prin recuperarea energiei la frânare, dar şi de energie din pilele de combustie.
Referitor la sistemul de propulsie cu pile de combustie care reprezintă mare amenințare pentru Tesla, Elon Musk spunea: “E un non sens să consumi energie ca să produci hidrogen și apoi să transformi din nou hidrogenul în energie electrică la bordul automobilului pentru a propulsa mașina”.
Practic, Musk confiormă proverbul. Când nu ajungi la struguri spui că sunt acri. Tehnologia cu pile de combustie este mult mai sofisticată și mai scumpă decât cea cu baterii care este foarte simplă.