După 9 ani, Mercedes-Benz Clasa B are un concurent în BMW Seria 2 Active Tourer. Test comparativ Mercedes-Benz B 200 CDI facelift vs BMW 218d Active Tourer, în versiuni atractive pentru piața noastră, cu motoare diesel.
În 2005, Mercedes a preluat structura sandwich de la Clasa A pentru un nou model numit pretențios Sports Tourer. Cuvântul van era evitat deși era evident că B-Class era un minivan compact care oferea toate facilitățile unui astfel de vehicul: spațiu generos, modularitate bună cu pachetul Easy Vario, confort și calitate la nivelul cerut de standardele Mercedes. Lansat aproape în același timp cu R-Class, B-Class a fost mult mai norocos și a devenit în scurt timp un bestseller.
Fără niciun concurent real, Mercedes a vândut peste 700.000 de unități din prima generație între 2005 și 2011 și peste 380.000 de unități din a doua generație între 2011 și 2014.
Acum însă, o dată cu faceliftul, B-Class trebuie să înfrunte un model similar de la BMW în timp ce la orizont plutesc randările despre un viitor Audi A3 Vario. BMW a trebuit să aștepte a doua generație Mini pentru a beneficia de noua platforma cu tracțiune față care stă la baza lui Seria 2 Active Tourer dar și a viitorului X1, X2, a lui Active Tourer cu 7 locuri (aici bavarezii le-o vor lua înainte lui Mercedes) și Seria 1. Și la BMW, cuvântul van e tabu, așa că la marketing s-a inventat denumirea Active Tourer care a fost înregimentată sub Seria 2. În testul nostru se înfruntă motorizările diesel, foarte atractive din punct de vedere al consumului: noul 2 litri diesel de la BMW cu 150 CP și cunoscutul 2,2 litri diesel de la Mercedes în versiunea lui de bază cu 136 CP.
Caroserie și interior
Am fi tentați să îi acuzăm pe cei de la BMW de plagiat dar în aceste vremuri este greu să mai inventezi apa caldă. Alura celor două modele este asemănătoare unui minivan clasic, BMW având totuși o linie puțin mai dinamică și C-ul clasic în dreptul montanților spate. Dar versiunea de serie a Seriei 2 Active Tourer nu a păstrat consolele foarte scurte ale conceptului. Și dimensiunile sunt foarte apropiate, cu mici diferențe care însă nu se regăsesc la interior.
Fără îndoială, ambele modele oferă foarte mult loc la interior, iar Clasa B este cel mai practic model dintre toți membrii noii familii compacte (A, GLA, CLA). Clasa B este mai lung cu 5 cm și are un ampatament mai mare cu 3 cm decât Seria 2 Active Tourer, dar acest lucru nu se reflectă și la mărimea spațiului interior.În spate, BMW oferă puțin mai mult loc la genunchi și este mai practic. Are standard banchetă fracționabilă 40/20/40% cu spătar înclinabil sub patru unghiuri diferite iar pentru 313 euro primiți și banchetă culisantă. Însă șezutul banchetei este prea scurt având doar 43 cm față de 48 cm la Mercedes. În Clasa B, șezutul este mai mare, dar spătarul este mai scurt cu 3 cm și poziția spătarului este prea verticală, acesta neputând fi reglat. Dacă se comandă pachetul Easy Vario Plus (700 euro), primiți și la B-Class banchetă culisantă fracționat, podea dublă la portbagaj și scaun pasager față cu spătar rabatabil și măsuță încorporată.
Cu 1,5 cm mai lat la exterior, BMW oferă o lățime interioară puțin mai mare cu 2 cm în față și spate, în timp ce spațiul la cap în spate este mai mare cu 3 cm în Clasa B dar nici în Seria 2 Active Tourer nu te lovești cu capul de tavan, rămânând un spațiu de siguranță de 3-4 degete.
În față, consola centrală de la BMW este intruzivă, dar linia de echipare Sport Line prezentă pe mașina de test (2.976 euro, include scaune sport cu tapițerie race roșu/antracit negru și reglaj al lungimii șezutului, ornamente negru lucios cu finisaje interioare cromate, jante de 17 inch, climă automată, pachet de lumini) se potrivește perfect cu această configurație a bordului. Poziția de condus este puțin mai joasă decâț în Mercedes, iar scaunele oferă o susținere laterală mai bună.
Ambele modele oferă portbagaje practice cu formă regulată, Mercedes oferind un volum standard de încărcare mai mare cu 20 de litri și o înălțime a portbagajului mai mare dacă se renunță la podeaua dublă. De asemenea, ambele modele oferă aproape aceeași sarcină utilă. BMW are un avantaj clar în ceea ce privește ergonomia sistemului multimedia. Sistemul iDrive este identic cu cel de pe modelele mai mari, fie că vorbim de Seria 5 sau Seria 7, având exact aceleași meniuri și cu monitorul 16:9 cu rezoluție de iPad cu retina display.
În schimb, la Clasa B găsim o versiune simplificată și mai veche a centralei Comand, cu un display de 7 inch care pare montat aftermarket la un preț mai mare decât la BMW. În plus, navigarea prin meniuri este mai intuitivă și mai simplă la BMW, iar Active Tourer este singurul la care se poate comanda head-up display.
Dinamică
Cuvântul sport are o semnificație diferită la Mercedes și BMW. Așa cum remarcam la drive testele cu B-Class înainte și după facelift, suspensia confort oferită standard este mult prea moale. Chiar și pentru drumurile nu foarte bune din România, cel mai bun compromis pentru Clasa B este suspensia confort cu gardă la sol coborâtă, singura alternativă care mai este oferită în prezent, o suspensie sport nemaifiind pe lista de opțiuni. Iar suspensia confort cu gardă la sol coborâtă, prezentă pe modelul de test în pachetul AMG, oferă un compromis superb pentru confort chiar și cu jantele de 18 inch care vin o dată cu pachetul AMG. B-Class reprezintă un standard în ceea ce privește confortul la rulare și din acest punct de vedere este un adevărat Mercedes. În virajele rapide există un ruliu moderat dar nu deranjant, iar direcția Direct Steer este bine izolată de iregularitățile drumului și nu sunt niciun fel de influențe de la tracțiune în direcție, cum este cazul la BMW.
BMW Seria 2 Active Tourer este copilul zburdalnic, fiind reglat mai sportiv. BMW are teoretic avantajul că oferă un tren de rulare adaptiv (521 euro), șoferul putînd regla trenul de rulare în modurile Eco, Comfort și Sport. Pe modul Sport, BMW este clar mai incisiv și mai ferm decât Mercedes, însă pe modul Comfort se transmit spre habitaclu micile iregularități ale drumului. Direcția este mai comunicativă decât la Mercedes, dar la limită se simt ușoare influențe de la tracțiune.
BMW se conduce mai incisiv, are un ruliu mai mic în viraje și pare mai mereu gata de acțiune. Este exact opusul comportamentului boem al Clasei B. Practic, BMW demonstrează că atributul Active din denumirea mașinii sugerează potențialului client ce fel de mașină cumpără pe când la Mercedes, Sports Tourer ar fi fost mai corect să se numească Comfort Tourer.
De asemenea, BMW are un avantaj clar la grupul motopropulsor aproape din toate punctele de vedere. Cutia de viteze automată clasică cu 8 trepte schimbă mai precis și este mai intuitivă decât cea cu dublu ambreiaj și șapte trepte de la Mercedes, ambele prezente pe mașinile de test și disponibile opțional (2.188 euro la BMW, 2.257 euro la Mercedes). Motorul lui BMW răspunde mai spontan la apăsarea pedalei de accelerație, reacționează mai rapid la plecarea de pe loc, urcă mai ușor în ture și este evident și mai silențios și mai rafinat.
Costuri
Doar dimensiunile sunt compacte, nu și costurile. La prima vedere, Mercedes pare mai ieftin pentru că pornește de la 29.264 euro, cu aproape 1.400 de euro mai puțin decât la BMW, care începe de la 30.628 euro. Iar
diferența se păstrează și în cazul testului nostru, în care ambele modele au venit echipate cu liniile sportive: pachetul AMG la B 200 CDI (3.174 euro) și linia Sport la BMW 218d Active Tourer (2.976 euro).
Cu echipamente demne de clasa premium, prețul sare de 40.000 de euro. Enorm pentru un minivan compact! Chiar dacă se optează pentru versiunile de bază, prețurile nu scad foarte mult deoarece linia Sport și pachetul AMG Sport conțin unele opțiuni care altfel trebuie cumpărate individual. Și la prețul comparat, Mercedes păstrează un avantaj de preț de 1.500 de euro. În schimb, BMW are avantajul întreținerii gratuite în pachetul Basic Service.
Clasament final:
1. BMW 218d Active Tourer
Veni, vidi, vici! 218d Active Tourer impresionează prin grupul motopropulsor rafinat și potent, modularitatea foarte bună, tehnica de ultimă oră și spațiul interior generos. Dar confortul nu e chiar la nivelul Clasei B, se simt influențe de la tracțiune în direcție și este mai scump decât Clasa B.
2. Mercedes-Benz B 200 CDI
Mercedes-Benz nu se dezminte, Clasa B fiind o referință în materie de confort, iar spațiul interior este generos. Se conduce plăcut și nu există influențe în direcție de la tracțiune. Surprinzător, este mai ieftin decât BMW. Cutia nu e la fel de rapidă ca cea de la BMW și mootrul nu este la fel de rafinat.
Verdict AutoExpert
În sfârșit, Mercedes Clasa B are un concurent care vine cu o tehnică mai modernă: tren de rulare adaptiv, sistem de navigație de top, head-up display, cutie automată cu 8 trepte. Cu un grup motopropulsor mai bun și mai rafinat, o ținută de drum mai incisivă și un spațiu interior comparabil dar mai modulabil, 218d Active Tourer este noua referință a minivanurilor compacte premium. Mercedes e mai confortabil și, surprinzător, mai ieftin.DATE TEHNICE | BMW | Mercedes-Benz |
---|---|---|
Model | 218d Active Tourer Sport Line | B 200 CDI AMG Sport |
Motor/nr.cilindri | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.995 | 2.143 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 150/4.000 | 136/3.200-4.000 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 330/1.750-2.250 | 300/1.400-3.000 |
Transmisie | faţă | faţă |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte | automată, dublu ambreiaj, 7 trepte |
Tip anvelope | Conti Winter Contact | Conti Winter Contact |
Dimensiuni anvelope | 205/55 R17 | 225/40 R18 92V |
Sistem de frânare fa??/spate | discuri ventilate/discuri | discuri ventilate/discuri |
L/l/h (mm) | 4.342/1.800/1.586 | 4.393/1.786/1.557 |
Ampatament (mm) | 2.670 | 2.699 |
Diametru de bracaj (mm) | 11,3 | 11,0 |
Masă la gol/sarcină utilă (kg) | 1.485/515 | 1.505/520 |
Volum portbagaj (l) | 468/1.510 | 488/1.517 |
Aceleraţie 0-100 km/h (s) | 8,9 | 9,8 |
Viteză maximă (km/h) | 210 | 210 |
Consum urban/extraurban/mixt | ||
(l/100 km) | 4,7/3,8/4,1 | 4,7/3,5/4 |
Normă poluare/emisii CO2 (g/km) | Euro 6/109 | Euro 6/104 |
COSTURI&GARANŢIE (lei cu TVA) | ||
Impozit anual (lei/an) | 180 | 772 |
Interval revizii (km) | cf. computer de bord | 20 |
Costuri revizii pentru 60.000 km | 0 | 5.152 |
Garanţie | 2 ani fără limită de km | 2 ani fără limită de km |
Garanţie împotriva coroziunii | 12 ani | 30 ani |
PREŢURI/ECHIPARE (euro cu TVA) | ||
Preţ de bază | 33.604 | 32.438 |
Airbaguri frontale/laterale/cortin? | serie/serie/serie | serie/serie/serie |
Airbag genunchi | - | serie |
Aer condiţionat/climatizare | -/serie | -/serie |
Radio CD/sistem de navigaţie | serie/2.595 | serie/3.348 |
Cutie automat? | 2.188 | 2.257 |
Suspensie adaptiv? | 521 | - |
Scaune sport | serie | serie |
Scaun şofer electric/scaune încălzite faţă | 990/344 | 403/360 |
Tapiţerie piele sintetică | 365 | 322 |
Faruri LED | 1.032 | 1.085 |
Banchetă culisantă | 313 | 701 |
Pilot automat | serie | 310 |
Jante aliaj 17/18 inch | serie/834 | -/serie |
Vopsea metalizată | 688 | 645 |
Preţ comparat | 43.474 | 41.869 |