Test drive BMW Seria 2 Active Tourer – Răscruce tehnică

BMW Seria 2 Active Tourer - lansare internationala

Există momente în orice domeniu, deci și în cel auto, mai greu de înțeles la prima vedere. Etape din dezvoltare precum cea la care a ajuns BMW, un producător purist prin definiție, dar, care a realizat că trebuie să treacă și la alt nivel.

După ce a inventat o nouă nișă în portofoliu, cea a vehiculelor cu sisteme de propulsie electrice – gamă „i”, BMW mai face un pas firesc în dezvoltarea sănătoasă a gamei prin introducerea unui MPV cu o soluție constructivă atipică pentru bavarezi: punte motoare față. Ceea ce pentru așa ziși fani ai mărcii, devoratori de forumuri auto și iubitori (de la distanță) ai modelelor M, care, cel mai probabil, ar udă scaunul șoferului la o supravirare mai pronunțată, este o blasfemie, pentru BMW este o tușă importantă de culoare din tabloul viitorului.

Este nevoie de câteva explicații pentru a porni discuția despre noul Seria 2 Active Tourer. Mânați poate și de succesul pe care Mercedes-Benz l-a avut cu noua Clasa A, primul A care a făcut cinste ADN-ului și care a folosit tot o soluție atipică (totul față) și, mai ales, de faptul că un așa model a atras și noi clienți către marcă, unii care în mod normal ar fi optat pentru alt model, BMW încearcă să transplanteze în gamă un model 100 % rațional. Prima impresie pe care am avut-o la evenimentul de lansare din Austria a fost că BMW a construit un Golf. Iar afirmația mea trebuie luată în sens pozitiv, în realitatea de necontestat că Golf este cam cea mai bună compactă, ca ofertă, și cea mai vândută în istorie. Seria 2 Active Tourer aplică o rețetă de Golf pe un MPV, urmărind să se apropie de clienți noi BMW și să le ofere calitate de necontestat și un echilibru din ce în ce mai apreciabil la un automobil.

BMW Seria 2 Active Tourer - lansare internationala (003)

Deși este un MPV o spun cu toată deschiderea că este o prezența atrăgătoare, chiar mai simpatică decât în fotografii. Design-ul său este echilibrat, foarte bine proporționat și prezintă multe elemente definitorii BMW. De asemenea, din orice unghi l-ai privi poți observa o agresivitate, o semnătură de sportivitate care să-i permită oricând să poarte cu mândrie insigna alb-albastră. Chiar cred că responsabilii de design și-au bătut capul, asta pentru că nu văd ce ai putea obține mai mult, ca prezența și prestanță de la un MPV. Este, totodată, primul model BMW modern căruia nu i-aș asocia un pachet exterior M, pentru că de data aceasta ar părea o asociere cam forțată (pachetul există, trebuie doar să fii ceva mai excentric să-l bifezi).

BMW Seria 2 Active Tourer - lansare internationala (2)

La interior s-a dat încă un examen de măiestrie inginerească germană. Și mă refer la organizare, excelentă, ba chiar capabilă să pună la respect modele mai mari din curtea bavarezilor. Materialele folosite sunt de foarte bună calitate, și nu doar la vedere, iar finisările impecabile, chiar dacă vorbim, până la urmă, de un model oarecum de buget. Primul BMW în care poți depozita fără probleme o sticlă de 1,5 l în portiere, un BMW prevăzut cu multe spații de depozitare utile, cu patru prize de curent în habitaclu, un BMW cu portbagaj încăpător, dotat opțional cu un sistem automat de deschidere din exterior prin intermediul mișcării oscilante a piciorului pe sub spoiler, un BMW cu o banchetă inteligentă.

BMW Active Tourer

Adică o banchetă care, pe lângă faptul că este rabatabilă opțional, poate culisa în față sau în spate, în funcție de nevoia de spațiu, fie pentru pasageri, fie pentru bagaje. O banchetă pe care doi adulți pot sta regește, efectiv, având mai mult spațiu chiar și decât într-un Seria 5, model considerabil mai impunător. Și tot ca un plus pe care vreau să-l evidențiez, ea se poate rabata electric, de la butoane ușor accesibile din portbagaj, artificiu extrem de util pentru doamne, de exemplu, ca și sistemul de deschidere a hayonului.

BMW Active Tourer

Dacă pasagerii de pe banchetă se pot bucura de un spațiu foarte aerisit, în față s-a produs o depărtare de la rețeta BMW, în sensul că scaunele sunt poziționate un pic mai sus, tipic pentru un MPV. Pentru un șofer obișnuit să urmărească traficul de la nivelul volanului va fi un pic ciudat, chiar și de pe cea mai joasă poziție a scaunului, dar acesta este doar un mic moft. Una peste alta atmosfera interioară este elegantă, cu o planșă de bord organizată și care denotă încă o data caracterul premium al vehiculului. Opțional se poate monta și un plafon panoramic, un plus valoare ce poate fi adus unui vehicul recreațional sau de familie. Singurul element mai puțin inspirat, cel puțin din punctul meu de vedere, este sistemul head up sisplay preluat de la MINI, prea puțin elegant pentru atmosfera interioară, mai ales raportat la ce oferă BMW pentru alte modele. Dar, uneori, prețul dovedește raționamentul.

Revoluție cu ADN păstrat
Până acum lumea spunea despre MINI că se conduce ca un BMW. Nimeni nu părea deranjat de faptul că roțile care trăgeau erau cele față. Acum, odată cu primul BMW care trage și nu împinge, mulți au sărit ofensați. De altfel MINI a fost și exemplu că se poate, că ai toate șansele să imprimi un caracter sportiv unui vehicul chiar dacă nu folosești o arhitectură eminamente orientată într-acolo. Oficialii BMW au recunoscut că cea mai mare problemă a lui Seria 2 Active Tourer va fi să fie perceput ca un bavarez pur-sânge, în ciuda faptului că vine cu două caracteristici revoluționare: este un MPV, primul, și oferă o variantă atipică de sașiu.

BMW Seria 2 Active Tourer - lansare internationala (10)

După cele două zile de test din Innsbruck pot spune fără teamă că rețeta este perfectă, foarte apropiată de tot ceea ce înțelege un șofer normal prin BMW, iar ca să spui că ești dezamăgit ar trebui să fii un pilot bun, nu doar un șofer oarecare. Seria 2 Active Tourer mi s-a părut foarte apropiat de o compactă, ca și comportament, iar, cu exagerarea maximă de riguare, cred că ar putea înlocui oricând Seria 1 în gamă. Dacă ar fi să-l descrii într-un singur cuvânt, cel mai potrivit ar fi: echilibrat. Trenul de rulare este bine setat, oferă un confort excelent pentru un automobil de familie, fără a-ți da emoții pe viraje, nici măcar atunci când ai avea tendința să te arunci mai hotărât pe o succesiune stânga-dreapta. Ruliul nu este absent, dar vine la cote mai mult decât decente. Opțional, automobilul poate fi dotat cu un sistem de suspensie sport, încercat și de noi, dar nici măcar atunci nu te-ai putea teme de lipsă de confort pentru membrii familiei tale, pentru că și acela este foarte civilizat.

BMW Seria 2 Active Tourer - lansare internationala (15)

Direcția a fost o altă piatră de încercare pentru ingineri. Tocmai pentru că sistemele de direcție au fost mereu foarte apreciate la BMW, iar acum, odată cu adoptarea soluției cu totul față, a fost nevoie de o atenție sporită acordată în proiectare. Iar eforturile se văd, pentru că de la volan nu vei simți nicio clipă că ești încurcat de două planetare. Precisă, destul de tare, comunicativă exact atât cât ai nevoie, este un argument în plus că istoria și tradiția pot fi combătute prin performanță pură.

BMW Seria 2 Active Tourer - lansare internationala (41)

Sub capotă am avut la dispoziție două dintre cele trei motorizări disponibile momentan pentru Active Tourer. A „fugit” de noi versiunea de bază, botezată 218i, un benzinar de 1,5 l și 136 CP. La drept vorbind, nici nu cred că ar trebui să-ți întorci atenția către el prea hotărât dacă vrei un vehicul de familie sau recreațional. Noi am avut de-a face cu un 2 litri turbo, benzină, de 231 CP (225i) și un diesel tot de doi litri și 150 CP (218d). Ar părea că pentru un fan BMW alegerea ar fi simplă, dar, țin să precizez că diferența este mai mică decât cei 81 CP, spre exemplu, primul oferind un cuplu motor maxim de 350 Nm, iar al doilea 330 Nm.

BMW Seria 2 Active Tourer - lansare internationala (30)

Motorului pe benzină i-a fost asociată, în testul nostru, lăudata transmisie automată cu opt trepte, pachetul fiind extrem de plăcut la condus, cu rezerve mari de putere pentru depășiri și cu un rafinament aparte. Diesel-ul este potent, pare exact companionul de cursă lungă, alături de care să pleci în concedii sau drumeții. În cazul lui am condus folosindu-ne de o transmisie manuală, fapt din ce în ce mai inedit la BMW-urile moderne. Sincer, aș fi preferat o permutare între transmisiile celor două variante testate, asta pentru că, după două zile de încercări, am concluzionat că cel mai dezirabil Active Tourer ar fi 218d cu transmisie automată.

BMW 225i Active Tourer

Așa s-ar întregi un pachet cu care BMW trebuie doar să învingă mentalități, căci produsului finit chiar nu i se pot face reproșuri pertinente, care să stea în picioare. Suntem în 2015, iar BMW o demonstrează încă o dată. În România, 225i pornește de la 37.324 euro (cu taxe incluse), în timp ce pentru 218d trebuie să pregătiți de la 30.628 euro.

 

Masă proprie minimă/maximă (kg)1.430/n.c.1.375/n.c.
L/l/h (mm)4.342/1.800/1.5554.342/1.800/1.555
Volum portbagaj (l)468468
Combustibilbenzinămotorină
Număr cilindri44
Cilindree (cmc)1.9981.995
Putere maximă (kW(CP)/rpm)170(231)/5.000110(150)/4.000
Cuplu maxim (Nm/rpm)350/1.250330/1.750
Cutie de viteze/trepteautomată/8manuală/6
Viteza maximă (km/h)240208
Sprint 0-100 km/h (s)6,68,9
Consum u/ex/mixt (l/100 km)7,4/4,9/5,84,8/3,7/4,1
Normă poluare/emisii CO2(g/km)Euro6/135Euro6/109

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top