Mașini și locuri: BMW Seria 6 GT și Transfăgărășan

BMW Seria 6 GT și Transfăgărășan autoexpert.ro

Arareori, granița dintre sfânt și laic a fost atât de subțire. O rută care să ofere atâtea lăcașuri de cult și locuri de distracție păgâne, cu greu vei găsi în România! Se numește Transfăgărășan și am străbătut-o cu o mașină atât de economică, dar atât de puternică, încât te face să te închini, apoi să culci accelerația, teleportându-te spre extaz. Cu BMW Seria 6 GT. A, și să-i faci poze multe, expresive, în toate contextele. Iar noi ne-am conformat. Un cuplu, un telefon accesibil, unul dintre ultimele granturisme adevărate și una dintre cele mai pitorești rute din lume. Un vis! Foto: Alina Grigorescu

Doamne, iartă-mă! 700 Nm într-o mașină premium de familie de 79.909 de euro? Pe ce lume ai mai văzut așa ceva? Am scuipat de trei ori în sân și am adus-o acasă civilizat, printr-un București în care limita de 60 km/h a fost sfântă pentru mine. Și consumul s-a păstrat sub 9 l/100 km, o valoare ireală pentru cele 2,1 tone ale pachebotului, într-o aglomerație de vineri, în care lumea a decis că s-au gătat concediile. M-am lăsat sedus de dulceața suspensiei, care, în modul Comfort, te poartă peste șinele de tramvai precum barca pe valuri, în ciuda zgomotelor ușoare care mai răzbat de la jantele pe 20 de inchi.

640d GT xDriveTransfăgărășan autoexpert.ro

E frumoasă, și o spun răspicat, cu toată responsabilitatea! Nu te mai gândi la cocoșatul său predecesor, Seria 5 Gran Turismo, pentru că, în comparație cu el, Seria 6 GT este mai lungă cu 87 mm, mai scundă cu 21 mm și mai ușoară cu 150 kg, în medie. Pe românește, e mai zveltă și mai agilă.

Citește pe floteautoS-a închis circulația pe Transalpina și Transfăgărășan 💡

„Ăsta e cel mai nou BMW?“ mă întreabă colegii de trafic. Eu le zâmbesc, iar ei îmi urează să-l stăpânesc sănătos! Chiar dacă exemplarul meu costă 115.420 de euro, deci îmi mai lipsesc numai 115.000, le mulțumesc politicos și iau o atitudine de om realizat în viață.

640d GT xDriveTransfăgărășan autoexpert.ro

Sâmbătă. Soare. Tot 700 Nm, că la BMW nu dispar peste noapte. Plecăm spre autostrada București-Pitești cu un consum urban de 7 l/100 km, tipic unui Logan 1.4 MPI, semn că sistemul mild hybrid cu motor de 11 CP alimentat la 48 V are efect. Mă întreb câți ași mai are mașina asta în mânecă. Aveam să-i descopăr începând de pe autostradă. La 130 km/h, pare că timpul trece greu, că imaginile se derulează lent. Liniștea din habitaclu, fotoliile cu reglaje electrice inclusiv pentru curbura spătarului, cutia care nu retrogradează decât când exagerezi cu pedala, și atunci o face imperceptibil, toate te anesteziază.

Noroc cu sistemul de rulare autonomă, care-ți mai îndreaptă greșelile cauzate de plictiseala la viteze pământene cu un vehicul stelar. Setezi 130 km/h și te lași centrat pe bandă, la distanță constantă de mașina din față, fără să acționezi vreo comandă, doar ținând mâna pe volan. Admiri în retrovizoarea centrală eleronul, care se ridică automat după 120 km/h, și te simți stăpân pe situație, cu garda la sol coborâtă cu 10 mm. Sigur, poți să le setezi astfel și manual, folosind butoanele de pe tunelul central, dacă vrei să le impresionezi pe domnițele slabe de înger.

Citește pe autoexpertBMW-urile electrificate își vor încărca bateriile prin geamuri! 💡

După 100 km de autostradă și cu 6,7 l mai puțini în rezervor, ocolim Piteștiul și ținem dreapta, cap compas spre Curtea de Argeș. Este, poate, cea mai accesibilă și puțin aglomerată destinație de vacanță pentru bucureșteni, piteșteni și vâlceni. Plutim magistral peste gropile din DN7C și, cât ai zice pește la grătar cu cartofi copți și salată de legume, ajungem la destinație. Avem de unde alege cazări, de la Pensiunea Voievozilor, unde primești un loc decent și curat în care să te odihnești, pentru 130 de lei, și până la hotelurile din centru unde, pentru 350 de lei, beneficiezi inclusiv de piscină și sală de fitness.

BMW Seria 6 GT prin Curtea de Argeș

Pornim într-o raită de recunoaștere și descoperim caracterul dual al Curții de Argeș, prima capitală a Țării Românești. Pe de o parte, suprafața de numai 75 km2 găzduiește 16 monumente, în marea majoritate biserici, mânăstiri și lăcașuri de cult. De cealaltă parte, terasele, barurile, cluburile, mașinile noi și scumpe și cele vechi cu eșapament proiectat după ureche de licențiații în spart semințe de bostan, toate creionează o lume pentru care biserica nu mai reprezintă o putere în stat, chiar dacă BOR se află mereu la conducerea țării, niciodată în opoziție.

Integrat perfect în peisaj, BMW Seria 6 GT xDrive-ul meu cu aureolă albă de îngeraș atent cu mediul și cornițe roșii de TGV cu 700 Nm sub pedală. A, și noi doi, care, după un tur de recunoaștere printre casele Domnului, ne-am oprit la o bere. Am închinat și, a doua zi cu noaptea-n cap, am luat telefonul, și am pornit la ședința foto. Nici nu răsărise soarele, când am parcat în fața Curții Domnești pentru poza din deschiderea articolului.

Citește pe autoexpertBMW Motorsport pe Transfăgărășan cu Jochen Neerpasch 💡

Este cel mai vechi monument voievodal de pe teritoriul Țării Românești și include vestigii din istoria României, precum ruinele caselor domnești ale lui Basarab I și Neagoe Basarab, turnul de poartă al Curții Domnești, o casă tradițională și câteva ziduri cu însemnătate istorică. Punctul central este biserica Sf. Nicolae Domnesc. A fost ridicată de Neagoe Basarab, terminată în 1352 și pictată la interior între 1364 și 1369. Au trecut peste ea aproape 700 de ani, și când mă gândesc câte a văzut de-a lungul timpului, mă năpădesc fiorii.

640d GT xDriveTransfăgărășan autoexpert.ro

Prindem momentul de libertate în care nu se află niciun microbuz în stația din fața Curții, reușim să tragem un singur cadru, apoi apare (deloc surprinzător) un nou microbuz, al cărui șofer rămâne insensibil la eforturile noastre și oprește fix în cadru, deși ar putea să-și aștepte călătorii cu 5 metri mai departe. Pe el, biserica pe care o vede de câteva ori pe zi nu-l transformă într-un om mai bun. Așa că mergem mai departe, până la Seminarul Teologic Ortodox, la care a predat limba franceză, între 1935 și 1937, unul dintre cei mai mari dramaturgi ai secolului trecut, Eugen Ionescu.

Citește pe autoexpertTest cu măsurători BMW M850i xDrive 💡

Bifăm, în drumul nostru, impunătoarea Vilă a Rozelor, ridicată în 1930 și Biblioteca Municipală, pe a cărei pagină de Facebook găsești o mulțime de postări fabuloase despre oameni care au scris istorie. Inutil să-ți spun că niciuna nu are vreun „like“ sau vreo distribuire. Mare păcat că o instituție mică, dar atât de importantă își trăiește viața în anonimat! Mai mare tam-tam face Mânăstirea Curtea de Argeș, care, abuzând de megafoanele din curte, revărsă o slujbă cu voci distorsionate, la un volum mult prea mare pentru a-ți trezi credința în suflet. Păcat, pentru că băncuțele din curtea perfect îngrijită, legenda Meșterului Manole, apropierea de trupurile neînsuflețite ale membrilor Casei Regale a României, toate îți induc o stare meditativă aproape ireală.

Cetatea Poenari autoexpert.ro

Mergem mai departe printre denivelările asfaltului, și după 27 km, ruinele Cetății Poenari ne veghează de la 400 m înălțime. Urcăm, și fiecare dintre cele 1480 de trepte ne apropie de spiritul lui Vlad Țepeș, care și-a stabilit aici reședința secundară. Coborâm, și fiecare metru de șosea pe care începe să-l străbată BMW Seria 6 GT xDrive ne face să ne întrebăm cum s-a simțit armata lui Carol Robert de Anjou în 1330, când, după ce a incendiat Curtea de Argeș, a fost întâmpinată de oastea lui Basarab I, care a aruncat bolovani de la înălțime, decimând-o în celebra Bătălie de la Posada. Privim prin plafonul panoramic și ne bucurăm că niciun bolovan nu întunecă albastrul cerului.

Citește pe autoexpertTest pe zăpadă cu BMW X1 și iX1 💡

Apoi, cuplez modul Sport și, trecând peste grandiosul baraj de la Vidraru, străjuit de statuia lui Prometeu, măresc progresiv tempoul. Cuplul se revarsă pe șosea cu finețe de catifea, fără reacții imprevizibile, împingând iahtul la ieșirea din viraj cu o forță devastatoare. Nu se înclină, semn că suspensia self-levelling are ac de cojocul celor peste două tone, dar inerția forțează anvelopele Pirelli P-Zero să muște cu disperare asfaltul. Ridic suspensia cu 2 cm, trag pe dreapta și alegem un cadru pentru câteva poze de mișcare. Arunc mașina pe viraj în încercarea de a provoca un derapaj și, în sfârșit, la viteze foarte mari pleacă ușor de spate. Din cauza vitezei cu care se desfășoară evenimentele, telefonul nostru se chinuie să prindă mișcarea și să focalizeze mașina.

Notele baritonale zămislite de cea mai celebră arhitectură BMW, șase-în-linie, umplu golul alpin, iar odată el sunt inundate și simțurile turiștilor. Nu e un diesel tipic. Este o reverberație a trăsnetului produs de ciocanul lui Thor, zeul nordic al tunetului. Nu pot să-l descriu altfel, dar tu poți să ți-l imaginezi fix așa.

Continuăm spre lacul Bâlea, iar pe culmea Transfăgărășanului, în culmea fericirii, ne gândim că e culmea norocului să locuim atât de aproape de cea mai pitorească rută din Europa. Aici, acum, facem un legământ. Ne promitem că o s-o vizităm ori de câte ori vom avea ocazia. Că n-o să dăm uitării motoarele diesel, care emit atât de puțin dioxid de carbon cu efect de seră, dar care se pregătesc să închidă ochii, poate, pe nedrept. Că fiecare secundă petrecută lângă un monument încărcat de istorie ne va impresiona la fel, de fiecare dată, indiferent cât de tare e dată muzica, cât de agresiv răcnesc eșapamentele, cât de spart răsună slujba prin megafoane. Ne promitem că n-o să uităm să trăim!

Cuplu pe Transfăgărășan autoexpert.ro

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top