Legenda industriei auto Bob Lutz, cel care a contribuit la direcțiile de dezvoltare ale unor giganți precum GM, Ford, Chrysler, BMW sau Opel, din diverse funcții de conducere deținute de-a lungul mai multor decenii, prezice sfârșitul automobilului.
“Mă întristează să spun asta, dar ne apropiem de sfârșitul erei auto. Industria auto se află pe un curs de schimbare accelerat. De sute de ani, calul a fost principalul instrument de transport al oamenilor, iar în ultimii 120 de ani, același rol i-a revenit automobilului. Acum ne apropiem de sfârșitul vieții pentru automobil, așa cum îl știm azi,” prezice Lutz.
Fostul executiv GM spune că în 20 ani, oamenii vor călători în module standardizate. “Stadiul final va fi modulul complet autonom, fără capacitatea conducătorului auto de a-și exercita comanda. Îl vei chema, va ajunge la locația ta, vei intra, vei introduce destinația și vei merge automat pe autostradă. Pe autostradă, vehiculul autonom se va integra fără probleme într-un flux de alte module care călătoresc la 120, 150 mph. Viteza nu contează. Va fi o combinație între transportul feroviar și cel individual.
Apoi, pe măsură ce vă apropiați de destinație, modulul dvs. va intra pe benzi de decelerare, va ieși de pe autostrada automatizată și va ajunge la destinația finală. Veți fi facturat pentru transport. Veți introduce numărul cărții dvs. de credit sau amprenta dvs. Modulul va pleca și va merge la centrul său de stocare, pregătit pentru persoana care urmează să sune. Cele mai multe dintre aceste module standardizate vor fi achiziționate și deținute de Ubers și Lyfts și Dumnezeu știe ce alte companii care vor intra în domeniul transportului în viitor. O minoritate de persoane pot alege să aibă module personalizate care stau acasă, pentru a-și putea lăsa lucrurile de vacanță și echipamentele de fotbal pentru copii în ele. Oricum, vor dori acea comoditate.”
Lutz merge chiar mai departe și prezice că vehiculele nu vor mai fi conduse de oameni, deoarece în 15-20 de ani – cel mai târziu – vehiculele acționate de om nu vor mai putea fi conduse legal pe drumurile publice. “Punctul culminant va veni atunci când 20-30% din vehicule sunt complet autonome. Țările se vor uita la statisticile privind accidentele și vor stabili că șoferii umane provoacă 99,9% din accidente. Desigur, va exista o perioadă de tranziție. Toată lumea va avea cinci ani să-și scoată mașina de pe șosea sau să o vândă pentru piese sau să o de la schimb pentru un modul autonom,” spune fostul director de dezvoltare GM.
O altă schimbare sistemică majoră va fi cea a standardizării performanțelor și luxului oferite, ceea ce va duce la dispariția brandurilor premium sau a celor cu pedigree sportiv. “Clienții vor putea comanda module de diferite dimensiuni – scurte, medii, mari. Dar performanța va fi aceeași pentru toți, pentru că nimeni nu va depăși pe nimeni pe autostradă. Acesta este motivul care va duce la moartea unor companii ca BMW, Mercedes-Benz și Audi. Acest tip de performanță nu va mai conta,” anticipează Lutz.
Viziunea sa asupra unui viitor complet autonom acoperă și modul în care modulele vor putea fi, totuși, personalizate. “Veți putea să comandați diferite niveluri de echipament. Vor fi module de bază și vor fi module de lux care vor avea un frigider, un televizor și calculatoare cu conectivitate completă. Nu va exista nici o limită pentru ceea ce puteți înghesui în aceste module, deoarece consumul de alcool în timp ce conduceți sau trimiterea de mesaje text nu va mai fi o problemă. Importanța stilului va fi minimizată, deoarece modulele din trenurile de mare viteză vor trebui să fie plate la ambele capete, iar rezistența la aer va fi minimă.”
Toate aceste schimbări vor duce și la dispariția vânzării cu amănuntul și a dealerilor auto. “Dealerii de autoturisme vor continua să existe doar ca o afacere limitată pentru persoanele care doresc module personalizate sau care cumpără mașini de colecție Ferrari. Sportul auto – folosirea mașinilor pentru distracție – va supraviețui, însă nu pe autostrăzile publice. El va supraviețui pe circuite închise. Va fi o activitate elitistă, permisă pe piste similare cu cluburile de golf din zilele noastre. Ca și crescătorii de cai de rasă, vor mai exista producători de mașini de curse și mașini sport și vehicule de teren. Dar va fi o industrie de nișă. Da, vor exista distribuitori pentru acest lucru, dar vor fi puțini și departe. Oamenii nu vor putea să conducă mașina la dealer.
Da, dealerii sunt în cele din urmă sortiți pierii și cred că și Automotive News (referire la presa auto – n.r.) este sortită pierii. Mașina și șoferul sunt terminate; pasiunea se termină. Toți se confruntă cu un viitor finit. Totul va fi înlocuit cu o revistă numită Baterie și Modul, citită de directorii de flote mari. Epoca mașinii cu șofer uman, instalațiile sale de reparare, dealerii, mass-media care o înconjoară – toate vor dispărea în 20 de ani,” concluzionează Bob Lutz.