BYD profită de febra EURO 2024 pentru a obține un avantaj față de VW

byd-han-2 autoexpert.ro

Chiar și în timp ce echipa națională de fotbal a Germaniei își croia drum spre sferturile de finală sâmbătă la Dortmund, un joc de șah geoeconomic, cu mize care merg dincolo de Campionatul European avea loc pe marginea terenului. Este vorba de mașinile electrice chinezești de la BYD.

 

În timp ce fanii din întreaga țară aplaudau victoria cu 2-0 în fața Danemarcei pentru un loc în sferturile de finală, compania chineză BYD căuta să dea o lovitură de marketing grupului Volkswagen pe teren propriu – și să adâncească expunerea Germaniei față de China în acest proces. În contextul în care VW se străduiește să își pună pe picioare strategia privind mașinile electrice, marca chineză pune presiune în calitate de sponsor al turneului de fotbal EURO 2024.

 

Pe lângă furnizarea unui serviciu de navetă cu aproximativ 300 de mașini, BYD expune vehicule în zonele dedicate fanilor pentru a prezenta caracteristici precum karaoke în mașină și oferă bilete gratuite la meciuri prin intermediul rețelelor sociale. „Sponsorizarea BYD face brandul mai cunoscut în Europa și îl încarcă cu emoție”, a declarat Marko Sarstedt, șeful departamentului de marketing de la Ludwig-Maximilians-University München. „Este un risc pentru strategia de electrificare a Volkswagen să cedeze teren în fața  BYD”.

 

Ca și alți producători auto chinezi, BYD dorește cu disperare să pătrundă în Europa. Beijingul a alimentat flăcările expansiunii cu subvenții generoase pentru orice, de la terenuri ieftine la stimulente de cumpărare, iar mașinile care ies de pe aceste linii de asamblare își caută acum o casă.

 

Având în vedere tensiunile politice ridicate cu SUA, Europa este cea mai profitabilă piață de desfacere disponibilă, dar chiar și acolo, vânturile potrivnice se intensifică. Uniunea Europeană va începe săptămâna aceasta să impună tarife pentru vehiculele electrice fabricate în China. Cu toate acestea, vehiculele BYD vor scăpa relativ ușor cu o taxă de 17,4 %.

 

În ciuda amenințării reprezentate de producătorii auto chinezi, Germania încearcă să prevină sau cel puțin să atenueze tarifele UE, reflectând legăturile profunde dintre cele două economii. Producători precum VW, BMW și Mercedes-Benz se bazează pe China pentru cea mai mare parte a vânzărilor lor, iar unii dintre aceștia expediază în Europa modele de vehicule electrice fabricate acolo.

 

Ministrul Economiei, Robert Habeck, s-a deplasat în China săptămâna trecută pentru a discuta această problemă, iar Beijingul a oferit avantaje, cum ar fi reducerea propriului tarif de 15 % pentru automobilele cu motoare mari, în schimbul ajutorului Germaniei în eliminarea taxelor pentru vehiculele electrice.

 

Până în prezent, pătrunderea Chinei în Europa a fost mai degrabă o picătură de ploaie decât o adevărată furtună. Cea mai de succes companie în funcție de vânzări este SAIC. Proprietarul mărcii britanice MG, cu sediul în Shanghai, a vândut aproximativ 97.000 de mașini în perioada ianuarie – mai în Europa, conform datelor Asociației Constructorilor Europeni de Automobile. Aceasta reprezintă mai puțin de o cincime din vânzările mărcii VW în regiune, unde au fost vândute în total 5,6 milioane. În ciuda faptului că a depășit VW în China anul trecut, BYD se luptă să câștige teren în Europa. În primele cinci luni ale anului 2024, marca a vândut puțin peste 13.000 de vehicule, conform datelor JATO Dynamics.

 

În Fan Zone-ul din Berlin, lângă Poarta Brandenburg, BYD a atras trecătorii să vadă două sedanuri compacte complet electrice și un SUV plug-in hibrid cu două mese de foosball. Printre modelele expuse se număra un hatchback, Dolphin, alimentat cu baterii, care pornește de la 33.000 de euro și are o autonomie de până la 427 de kilometri – în comparație cu VW ID3, care costă 37.000 de euro și poate parcurge 388 de kilometri cu o încărcare.

 

În Europa, 36% dintre cumpărătorii de automobile care cunosc mărcile chinezești ar lua în considerare achiziționarea unui model BYD, conform unui sondaj realizat în aprilie de firma de consultanță în management Horváth pe un eșantion de aproximativ 2.000 de respondenți. Cu șase luni mai devreme, procentul era de 10 la sută.

 

„Acesta este deja un semn al efectului Campionatului European”, a declarat Georg Mrusek, expert în domeniul auto la Horváth. „Observăm o deschidere crescândă față de producătorii chinezi în Europa.” Acceptarea de către clienți rămâne un obstacol cheie în timp ce trecerea Chinei la automobilele de ultimă generație dă roade în ceea ce privește tehnologia. În ultimii doi ani, producătorii chinezi au devansat rivalii germani în ceea ce privește inovațiile tehnologice – cum ar fi un ecran tactil rotativ de 15,6 inchi în modelul BYD Seal – conform unui studiu realizat de Centrul de Management Auto.

 

„Vedem o schimbare a raportului de forțe către producătorii chinezi”, a declarat Stefan Bratzel, directorul grupului de cercetare din Bergisch Gladbach, Germania. „Este o mare provocare pentru producătorii germani de automobile, care trebuie să își justifice prețurile mai mari cu cel puțin la fel de multă inovație.”

 

BYD mai are însă un drum lung de parcurs pentru a contracara puterea de piață a VW în Europa. Compania cu sediul în Shenzhen are doar 27 de dealeri în Germania, în comparație cu sutele care vând mașini VW. Provocarea de a depăși afinitatea culturală a fost evidentă la expoziția BYD de lângă Reichstag din Berlin.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top