Există situaţii când bateria automobilului dumneavoastră nu-şi mai face datoria, nereuşind să pornească motorul. Cum vom proceda?
Dacă maşina este prevăzută cu instalaţie cu injecţie, este total interzisă încercarea de pornire prin tracţiune cu un cablu, cu o tijă de remorcare sau prin împingere. Singura rezolvare posibilă a acestei situaţii este împrumutul de curent de la bateria altui automobil cu ajutorul unor cabluri electrice de pornire standardizate.
Cum alegem cablurile de pornire
În comerţ există o sumedenie de cabluri electrice pentru pornire auto. Trebuie să le alegeţi nu după culoarea ambalajului ci în funcţie de secţiunea conductorilor electrici necesari pornirii demaratorului electric de pe motorul maşinii.
Astfel, pentru motoarele pe benzină până la capacitatea cilindrică de 1,5 litri, este suficientă o pereche de cabluri de pornire cu secţiunea de zece mmp, pentru motoare mai mari, cu capacitate de până la 2,5 litri pentru benzină, o secţiune de 16 mmp, iar pentru cele pe benzină sau diesel mai mari, o secţiune de 25 mm2 va fi suficientă.
În general, dacă au o lungime de 3,5 sau 4 m şi o secţiune 16 mm2 cablurile sunt considerate adecvate. Un cablu având o secţiune mai mare este mai bun, dar este mult mai scump.
Respectarea polarităţilor
La legarea cablurilor electrice între cele două automobile trebuie să fim foarte atenţi la două aspecte: respectarea polarităţii şi a timpului cât facem încercarea de pornire. Polaritatea cablurilor trebuie respectată deoarece o cuplare inversă a bornelor celor două baterii ar produce un scurtcircuit care ar deteriora releul reglator, diodele redresoare din alternator şi ambele baterii.
Din acest motiv unele cabluri de pornire noi au încorporată o diodă luminiscentă care ne avertizează în cazul unei încercări de cuplare incorecte. Cu puţină atenţie, putem respecta polaritatea, deoarece conductorul electric pozitiv are întotdeauna culoarea roşie inconfundabilă.
Timpul de acţionare a demarorului nu trebuie să depăşească 10-15 secunde la o încercare de pornire, iar pauza dintre două încercări de pornire (dacă nu veţi reuşi să porniţi din prima) trebuie să fie de cel puţin 30-40 secunde. Cu aceşti timpi de acţionare vom proteja amândouă demaroarele şi bateriile, precum şi cablurile de pornire.
Modul de folosire
Se leagă un capăt al cablului roşu la borna plus a bateriei descărcate, iar celălalt capăt la borna plus a bateriei ce ne va furniza curentul. Se porneşte motorul maşinii care debitează curent şi se stabileşte o turaţie de minimum 2.000 rpm.
Cel de-al doilea cablu se leagă cu un capăt la minusul bateriei descărcate, iar celălalt capăt îl vom lega la borna minus a bateriei maşinii care ne dă curent (sau chiar la masa metalică a acesteia), însă numai în momentul în care vom face semn şoferului de pe maşina aflată în pană să acţioneze cheia de contact pentru pornirea demaratorului (concomitent cu acesta).
Pe parcursul operaţiunilor de cuplare şi de pornire trebuie să avem în vedere trei aspecte:
-Să nu se atingă accidental terminalele (clemele) celor două cabluri de pornire între ele;
-Clemele de la capetele cablurilor să fie bine fixate pe bornele bateriilor;
-Cuplarea masei la maşina donatoare de curent să se menţină numai pe timpul acţionării demarorului de pornire la maşina aflată în pană de curent, pentru a elimina posibilitatea defectării bateriei donatoare dacă există vreun scurtcircuit interior în instalaţia maşinii defecte, pe care nu-l cunoaştem.